Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkämerkkiset vaatteet ei varmuudella ole hikipajoissa tehtyjä?

Vierailija
13.03.2010 |

Haluaisin luopua henkkamaukkavaatteista, ja ostaa eettisemmin. Kauhea ajatus, että me länsimaissa ostetaan halvalla rättejä, joiden alkuperä on työvoiman härskissä riistämisessä.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mites marimekko?

Vierailija
2/17 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti on niitäkin pullollaan.

Valikoima on tietysti paljon pienempi ja niistä joutuu maksamaan enemmän, mutta ei pidä ihmetellä, miksi ne henkkamaukat maksavat niin paljon vähemmän..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoa varmaksi. Ostan siis sitä mikä silmää miellyttää.

Vierailija
4/17 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mites marimekko?

Vierailija
5/17 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoa varmaksi. Ostan siis sitä mikä silmää miellyttää.

Vierailija
6/17 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi olen huomannut, että jotkut mukit ym. tulee Tsekeistä.

Vierailija
7/17 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmimman varmuuden saat teettämällä tai tekemällä itse. Teettäminen on kyllä tyyristä, mutta saapahan mitä haluaa, ja kenties vielä eettisesti kestävästi tuotetuista materiaaleista. Ja vaikka työn laatu ei ehkä ole huimasti sarjatuontovaatetta parempi, niin teetetyllä vaatteella on jonkinmoinen takuu. Ja kunnon materiaaleista tehty vaate myös kestää.

Vaatteisiin saa menemään rahaa kahdella tapaa: ostamalla kalliita vaatteita tai ostamalla paljon halpoja. Jos elää tavallisilla tuloilla, ei laadukkaita ja kalliita vaatteita voi olla ostamassa joka kerta kun muoti heilahtaa. Eettisen edun lisäksi teettäminen tai itse tekeminen kehittää itsenäistä makua. Kyse on jonkinlaisesta niukkuuden hedelmällisyydestä.

Harvalla työssäkäyvällä on aikaa jatkuvaan vaatteiden tekemiseen ja tilailuun. Suosittelisin Suomessa valmistettuja vaatteita, olipa merkki mikä tahansa. Tulee samalla vedettyä taloudellisesti kotiin päin.

Vierailija
8/17 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi varmaan totutella uudenlaiseen ajatteluun; vaatteita ei osteta hetken mielijohteesta vaan harvoin mutta hyvää, niin hyvää, että vaatetta kannattaa korjatakin. Kirpputoriltakin ostan vaatetta, siellä näkee hyvin miten lyhyt on jonkun Seppälän tai hm:n vaatteen elinkaari. Usein vaatteet on tehty vielä niin, ettei esim. vetoketjua pysty vaihtamaan kovin helpolla. Nää halpisvaatteet on mielestäni paitsi eettinen ongelma, myös jäteongelma. Kun hm:n lumppu on rikki, sitä ei tule mieleen viedä ompelijalle korjattavaksi, kun uuden saa samalla hinnalla. Se menee siis roskiin ja kaatopaikalle. Ja ei ainoastaan Suomessa, vaan ympäri maailman jatkuvasti.

Vierailija
9/17 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tilasin hennesiltä 40€ vaatteita. Mites Finnwear? Vai onko se Nanson kanssa yhdessä?

Vierailija
10/17 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, provosoin sua vähän. Mua on nyt jotenkin koskettanut tää isojen vaateketjujen riistomeininki. On ihanaa ostaa kaunita ja halpoja vaatteita. Mutta kun tajuaa että niitä tekee jopa lapset, 7 päivää viikossa pitkiä työpäiviä, se tuntuu niin epäreilulta. Mullakin on lapsia ja olen paljon ostanut henkkamaukalta, ne on kivan näköisiä ja helppoja ostaa. Mut koen nyt uudenlaista vastuuta valinnoistani ja haluaisn herätellä meitä äitejä muutenkin harkitsemaan tätä juttua. Varsinkin jos on varaa valita eikä olis pakko ostaa sitä halvinta.

Vierailija
11/17 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta usein tämä on ainut elinkeino perheille köyhillä alueilla. Kymmenen kertaa parempi kohtalo lapsen ommella vaatteita tehtaassa, kuin joutua vanhempiensa myymänä ihmiskaupan uhriksi. Se, että muutama prosentti ihmisistä boikotoi lapsityövoimalla valmistettuja tuotteita ei aiheuta näille lapsille mitään muuta kuin ahdinkoa töiden vähentyessä.

Anteeksi, provosoin sua vähän. Mua on nyt jotenkin koskettanut tää isojen vaateketjujen riistomeininki. On ihanaa ostaa kaunita ja halpoja vaatteita. Mutta kun tajuaa että niitä tekee jopa lapset, 7 päivää viikossa pitkiä työpäiviä, se tuntuu niin epäreilulta. Mullakin on lapsia ja olen paljon ostanut henkkamaukalta, ne on kivan näköisiä ja helppoja ostaa. Mut koen nyt uudenlaista vastuuta valinnoistani ja haluaisn herätellä meitä äitejä muutenkin harkitsemaan tätä juttua. Varsinkin jos on varaa valita eikä olis pakko ostaa sitä halvinta.

Vierailija
12/17 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en voi ostaa kaikkein kalleimpia vaatteita, vaikka mieli tekisi! Ostan kyllä kirppikseltä ja huutonetistäkin, mutta tykkään myös uusista vaatteista. Olet kyllä oikeassakin, mutta eikös siihen lapsityövoimaan ole puututtu jotenkin..? Ehkäpä itsekin vedin herneen nokkaan turhasta.. :D

Vierailija
13/17 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehtaiden työolot ja vaadittava parempaa palkkausta, lasten pääsyä kouluun, terveydenhuoltoa ja inhimillisiä työaikoja. Varmastikin hyvä maine merkitsee jotain näille vaatemerkeille, jos se vaikuttaa vaatteiden kysyntään.

Vierailija
14/17 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta usein tämä on ainut elinkeino perheille köyhillä alueilla. Kymmenen kertaa parempi kohtalo lapsen ommella vaatteita tehtaassa, kuin joutua vanhempiensa myymänä ihmiskaupan uhriksi. Se, että muutama prosentti ihmisistä boikotoi lapsityövoimalla valmistettuja tuotteita ei aiheuta näille lapsille mitään muuta kuin ahdinkoa töiden vähentyessä.

Ihmiskaupan uhriksi joutuminen on todella, todella karmeaa! Pienet tytöt joutuvat tekemään karmeita asioita. Aivan puistattaa! Eli siinä suhteessa tuo ompelu on parempi vaihtoehto

Vierailija
15/17 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi ei saa leikkiä tai käydä koulua vaan ompelee meidän lapsille caprihousuja ja t-paitoja. Meidän pitäis laittaa rahamme tyttöjen koulutusprojekteihin eikä tukea niillä hikipajoja. Tyttöihin panostamalla naisen asema pikkuhiljaa muuttuu yhteiskunnissa joissa tyttö voidaan myydä orjaksi. En usko että hikipajatyö sitä tekee.

Vierailija
16/17 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boikotti ei ole oikea keino ongelman poistamiseen. Asiasta huoltakantavien tulisi keskittyä lobbaamaan muutoksia lainsäädäntöön ja mahdollisesti auttamaan köyhiä maita vaikka vapaaehtoistyöllä.

Mikään ei estä nykyisellään firmoja teettämästä näitä vaatteita siellä missä haluavat. Bangladeshissa ei tunneta käsitettä hyvinvointivaltio, oikeusturva, ihmisoikeudet tai työntekijänoikeudet samassa merkityksessä kuin meillä. Jos lapset eivät ole tehtaissa töissä, ovat he pelloilla raatamassa fyysistä työtä tai käsittelemässä vaarallisia kemikaaleja tai pahimmillaan myymässä itseään. Nämä kun ovat vaihtoehdot, en hentoisi viedä sitä edes jotenkin siedettävää heiltä pois.

Ideaalimaailmassa toki haluaisin pelastaa kaikki maailman lapset vain muuttamalla ostostottumuksiani, mutta näin ei vain voi tapahtua.

Vierailija
17/17 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkka maukasta itelle 96e vaatetta ja lapsille 113e.

en aio palauttaa vaikka laput viel kii ja kuitti tallessa. mut mä oon vissiin elänyt jossain kuplassa kun en oo lukenu mistään aikasemmin edellämainittuja juttuja valmistuksesta.

Anteeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän