pitäisikö 18v pärjätä jos muuttaa omaan asuntoon noin 350eurolla
Kommentit (19)
Mun mielestäni vanhempien pitäisi kustantaa nuoren elanto sen ajan kun tämä nuori opiskelee. Kaikkein tyhmintä on se, että nuori ottaa opiskelupaikan samasta kaupungista, missä on lapsuudenkoti. Sitten tämä 18-vuotias muuttaa omaan asuntoonsa, johon saa asumistukea ja opintotuki vielä päälle. Tämä on valtion rahojen tuhlausta ihan täysin. Asukoot kotonaan, kunnes on valmis. Tulisi paljon halvemmaksi. (Vanhemmille voisi maksaa pientä lapsilisän tyyppistä opiskelulisää vaikka 200 euroa, jos opiskeleva nuori ei käytä muuten valition rahoja ja asuu kotona)
Saahan sitä tukia, mutta kun on niitä laskuja.. Eli virallisestihan on se tietty summa mikä pitää jäädä elämiseen, mutta kun ei huomioida puhelinlaskua, lapsivakuutuksia, nettilaskuja ym.. Ja isompia hankintoja on pakko ostaa uutena osa-maksulla. (koska ei ole varaa maksaa käytetystä kerralla sitä 100 tai 200 euroa) Ja tosiaan lapsillani on aina ollut lapsivakuutukset ja ovat maksaneet itsensä jo monesti takaisin, vaikka monesti olen niistä meinannut luopua. (onneksi en ole :)
Toki täytyy tunnustaa, että olen minäkin joskus ruokajonossa käynyt, kun on ollut aivan pakko.
Olen sossupummi.
Vuokrani on 590e/kk, saan asumistukea 250e ja loput maksaa sossu. Käyttörahaa jää n. 400e...sossu maksaa myös sähkö-ja vakuutuslaskut ja reseptilääkkeet.
Tosin pitäisi tietää onko esim. opiskelukuluja tai muuta extrarahaa vievää.
Tosin moenet kyllä pärjääkin, mutta saavat esim. opiskelijahintaisen lounaan ostaa.
pitäis pärjätä 418€:llä kun en töitä viitsi tehdä.
tuo summa... itse tulin 3 vuotta sitten toimeen kelan 400 eurolla - vuokra 330 ja sähkölasku 20 euroo... äiti heitti jopnku 50 euroo rahaa ruokaan tms.
eli pärjäsin n. 100 eurolla kuussa.
Mitä tuo maksu sisältää. Muuttoauton ja mitä muuta? Kyllähän tuolla jo varmaan muuton saa järjestettyä ja ainahan voi sukulaisia ja kavereita pyytää avuksi.
Pitäisikö sinun pärjätä 18 vuotta vai pitäisikö 18-vuotiaasi pärjätä? Mikä tuo mystinen summa on? Muuttokustannukset? Palkasta jäävä nettoansio?
Kymppi päivässä on minusta melko realistista taloudenpitoa. Vähemmällä pärjää aivan varmasti jonkin aikaa, mutta nykyään opiskelu kestää vuosikaudet ja jossain vaiheessa on pakko hankkia kalusteita, ehompi tietokone tms. välttämätöntä. Silloin olisi tietenkin hyvä, että tarvittavat sataset olisivat jostakin saatavissa tai ansaittavissa ilman kohtuutonta työtaakkaa.
Minusta nuoren opiskelijan pitäisi pärjäillä kohtalaisesti 350 eurolla, jos siitä kerran ei tarvitse maksaa vuokraa. Tuolla rahalla pitäisi hyvinkin saada ruoat, maksaa puhelinlaskut ja hankkia ainakin tavallisimmat käyttövaatteet. Käyttörahan tarve tietenkin vaihtelee jonkin verran, Lisäksi lapsuuden ja varhaisemman nuoruuden kulutustottumukset vaikuttavat siihen, mikä tuntuu kohtuulliselta elintasolta ja rahankäytöltä.
Nuoren opiskelijan euromääräinen kuukausibudjetti ei ehkä aivan täysin kuvaa hänen elintasoaan. Jos nuori saa kotoaan ruokaa ja hänellä on piisalti vaatteita ja muita hyödykkeitä, summasta riittää aika moneen. Taloudellisesti täysin itsenäiselle opiskelijalle summa on lopulta melko pieni, minkäs tekee. Vaan kukapa sitä viitsisi opiskella tai tehdä töitä, jos kaiken saisi ilmaiseksi?
Jos kysymys koski omaan asuntoon muuttamisen kustannuksia, niin ehkä tuolla rahalla pääsee opiskelija-asuntoon muuttamaan. Varsinaiset vuokrat taas taitavat vaihdella paljon paikkakunnasta riippuen. PK-seudulla tuolla summalla ei taida saada vuokrattua edes koirankoppia.
nykyisestä opintotuki- ja -rahasysteemistä, onko tuo 350/ kk sitä? Lomilla on ainakin mahdollisuus tehdä töitä (jos niitä saa) ja lukukauden aikanakin jos opinnot antavat myöten. Eli töistä lisätienestiä jos tuo ei riitä.
opiskelijana tuo 350€ on oikeasti hyvin! Ellei sitten ole todella menevä nuori.
Itse aikoinaan maksoin vuokraa lähes 400€, rahaa kouraan taisi jäädä n.100€ (en nyt aivan muista summia). Mutta pärjäsin silti. Mitään ylimääräisiä laskuja en itselleni edes voinut kuvitella hommaavani. Omat vanhempani kylläkin joutuivat minua tukemaan muutamalla kympillä kuussa, että sain maksettua puhelinlaskun ja muut tavalliset. + siihen ruoat. Puhelintakin kylläkin käytin todella harvoin.
Mä käyn töissä. Ja vuokran ja työmatkakulujen ja opintolainanhoidon jälkeen kuukaudessa jää händyyn vajaa 300 euroa. Ja siitä totisesti on maksettava puhelin, sähkö ja vakuutukset. Jos tuolla fyrkalla ei opiskelija pärjää, on syytä kehittää suhteellisuudentajua ja kenties hiukan perehtyä taloutensa hallintaan.
Itsellä jäi 2 lapsen yksinhuoltajana 120 euroa kuukaudessa ruokaan/vaippoihin/Tutteleihin/pesuaineisiin/hygieniatarvikkeisiin/vaatteisiin/lääkkeisiin/ym. tarpeelliseen. Tiukkaa oli, mutta pärjättiin.
Ostin kaiken alesta ja tein niin paljon itse kuin pystyin. Lapset myös kulkivat pylly paljaana lähes koko ajan ja vaippa laitettiin vain uloslähtiessä/kyläillessä sekä yöunille.
Tällä hetkellä jää tuohon edellämainittuun (tuttelit ja vaipat on jääneet pois) vaihtelevasti 200-300 euroa/kk ja tuntuu että eletään todella ruhtinaallisesti. Lapsilla on joka lauantai karkkipäivä, käymme välillä leffassa, hop lopissa ja risteilylläkin olimme helmikuussa. Risteily tosin maksoi 2 euroa, mutta kuten sanoin, olen tottunut ostamaan kaiken alesta ja katsomaan tarjouksia ja jos tulee tuollaisia tarjouksia kuin nyt tuo risteily 2 euroa, otan sen heti. Laivalla ei ollut senttiäkään rahaa mukana, vaan oli eväät ja menimme tallinnaan laskemaan pulkkamäkeä ja illalla takas kotiin. Lapset tykkäsivät hirveästi :)
Ompelen itse paljon ja kun tytöllä jää esim farkut pieniksi, niin teen siitä hameen. Paidoista hihojen jäätyä lyhyeksi, otan hihat pois ja paita jää topiksi tai sitten teen kokonaan uudet hihat siihen.. Itse tekemällä säästää paljon :)
Nyt meni jo vähän ohi aiheen :) Mutta siis helposti selviää tuolla summalla 1 ihminen.
Mä nostan sulle hattua!!! Sulla on selkeesti elämä hallussa ja osaat siitä nauttia! Voisitpa opettaa sitä monelle muullekin:) Tarjoapa kuule joskus "elämä säästöbudjetilla" -luento vaikka Martoille tai johonkin opistoon. Ainkin meilläpäin saa tarjota itseään opistoon vetämään jotain juttua jonka osaa:)
Mutta asiasta kolmanteen; tuntui niin niukalta tuo summa jolla pärjäät - pitääkö aikuisen ja kahden lapsen oikeasti tulla toimeen tuolla summalla? Siis noin virallisesti?
Itsellä jäi 2 lapsen yksinhuoltajana 120 euroa kuukaudessa ruokaan/vaippoihin/Tutteleihin/pesuaineisiin/hygieniatarvikkeisiin/vaatteisiin/lääkkeisiin/ym. tarpeelliseen. Tiukkaa oli, mutta pärjättiin.
Ostin kaiken alesta ja tein niin paljon itse kuin pystyin. Lapset myös kulkivat pylly paljaana lähes koko ajan ja vaippa laitettiin vain uloslähtiessä/kyläillessä sekä yöunille.
Tällä hetkellä jää tuohon edellämainittuun (tuttelit ja vaipat on jääneet pois) vaihtelevasti 200-300 euroa/kk ja tuntuu että eletään todella ruhtinaallisesti. Lapsilla on joka lauantai karkkipäivä, käymme välillä leffassa, hop lopissa ja risteilylläkin olimme helmikuussa. Risteily tosin maksoi 2 euroa, mutta kuten sanoin, olen tottunut ostamaan kaiken alesta ja katsomaan tarjouksia ja jos tulee tuollaisia tarjouksia kuin nyt tuo risteily 2 euroa, otan sen heti. Laivalla ei ollut senttiäkään rahaa mukana, vaan oli eväät ja menimme tallinnaan laskemaan pulkkamäkeä ja illalla takas kotiin. Lapset tykkäsivät hirveästi :)
Ompelen itse paljon ja kun tytöllä jää esim farkut pieniksi, niin teen siitä hameen. Paidoista hihojen jäätyä lyhyeksi, otan hihat pois ja paita jää topiksi tai sitten teen kokonaan uudet hihat siihen.. Itse tekemällä säästää paljon :)
Nyt meni jo vähän ohi aiheen :) Mutta siis helposti selviää tuolla summalla 1 ihminen.
nykyisestä opintotuki- ja -rahasysteemistä, onko tuo 350/ kk sitä? Lomilla on ainakin mahdollisuus tehdä töitä (jos niitä saa) ja lukukauden aikanakin jos opinnot antavat myöten. Eli töistä lisätienestiä jos tuo ei riitä.
opintorahaa 298 e kuussa (josta maksetaan vähintään 10% veroa) ja asumislisää 80% vuokrasta (vuokrakatto 250e).
Yhteensä siis maksimissaan 498e kuussa. Nettona käteen jää max 470e.
Lisäksi voi hakea opintolainaa, jota myönnetään muistaakseni maksimissaan joku 450 kuussa.
Opiskelija ei saa työttämyytukea, toimeentulotukea eikä asumislisää ennen kuin kaikki saatavissa oleva laina on otettu.
Opintotukea voi nostaa 55 kuukautta (erityistapauksissa ja lääkiksessä enemmän) ja jokaista tukikuukautta kohden pitää saada 4,8 opintopistettä.
Mutta hei