Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Appi ripuloinut jo 3 viikkoa. Onkohan tarttuvaa tuommoinen? Voidaanko me

Vierailija
11.03.2010 |

mennä viikonloppuna sinne kylään. Onko sellaisia tarttuvia mahatauteja olemassa, jotka kestävät 3 viikkoa?

En siis haluaisi perheellemme tartuntaa. Apella käy kyllä kotipalvelu, mutta ei appi oikein osaa sanoa, mitä ne epäilevät. Kuulemma jotain verikokeita on vaan otettu, ei muuta. Tuskin kuumetta, kun ei ole maininnut.

Appi ei oikein osaa ilmaista selkeästi asioita. Ilmeisesti jotain dementian alkua. Ollaan menossa paikkakunnalle ja mietin, voiko mennä kylään vai ei.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla 33, 36 muistaakseni.

Halusin vielä nostaa tähän, että mielestäni jokaisella on oikeus siihen hoitoon ilman yksityisiä erikoislääkäreitä ja avainasemassa tässä on nyt se kotisairaanhoito sekä omaiset. Täysipäinen vanhus toki määrä itse itsestään ja päättää milloin lähtee lääkäriin mutta sairaanhoitajan täytyy nähdä tilanne ja ohjata hoitoon.

Kolibakteeri on niin yleinen, että siitä voi tulla virtsatieinfektio--ripuli yms. ei kannata paisutella asioita täällä kun ei ap tiedä mikä tässä nyt on kyseessä. Ihmiset sairastavat tätä kolibakteeria täysin normaalistikin.

Nyt täytyy ajatella että kyseessä on vanhempi ihminen joka reagoi tällaisiin hiukan eritavalla kuin täysin terve nuori.

Olen yhä sitä mieltä että soittaisin sille kotisairaanhoidolle ja kävisin appiukon luona.

Vierailija
2/44 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen siis etsin miehelle netistä apen alueen kotisairaanhoidon numeron. Käskin soittaa sinne ja evästin vastauksillanne.

No, joko on soittanut. Ehei. Soitin juuri miehelleni, joka sanoi, ettei tässä ole vielä ehtinyt, kun on ollut näitä koulutuksia, hammaslääkärillä käynti ja muuta kiirettä. Käskin heti soittaa. Soittaneeko

Todella ärsyttävää. Ei siellä varmaan kukaan enää edes vastaa näin perjantaina.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei 3 vk. Tuo apen tilanne pitäisi kyllä tutkia, ei ole normaalia.

Vierailija
4/44 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallinen mahatauti kestäisi kolmea viikkoa. Voisiko esim salmonella oireilla noin tai joku muu harvinaisempi tarttuva mahatauti?

Olen kyllä myös apesta huolissani. Kaipa se sitten kotipalvelun avulla jotenkin tutkitaan, muttei apen puheista oikein selvinnyt, miten tutkimukset etenevät ja mitä epäillään, josko edes tutkitaan. (appi on aika herkkä, jos me puutumme hänen asioihinsa. Paranoidi on.)Käskin mennä yksityiselle erikoislääkärille, mutta eihän se tietenkään mene, vaikka sanoo juu, juu.

Liekö tarttuvaa?

ap

Vierailija
5/44 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nyt ollut ilman laktoosia ja gluteenittomalla ruokavaliolla. Ei vaan ole sekään auttanut. Hänellä on rela-tippoja ainakin kaapissa (en tiedä, onko ottanut niitä)

Olisi kurjaa saada kolmen viikon ripuli perheeseen, mutta myös kurjaa, jos ei uskalleta mennä kylään, kun sielläpäin käymme.

ap

Vierailija
6/44 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaus. Aika pian olisi syytä mennä kunnon tutkimuksiin. Oiskohan mahdollista että menisitte paikkakunnalle, ja miehesi vaikka veisi apen lääkäriin? Minkä ikäinen appiukkosi on? Vanhat miehet on kyllä uskomattomia jääriä, mutta eipä ole kiva kuolla ripuliin himassaan... Näitäkin nimittäin tapahtuu :(

Vierailija
7/44 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmm. jollei mitään "ohimenevää" syytä löydy ja tilanne vielä pitkittyy, kannattaa huomioida myös krooniset suolistosairaudet, kuten Crohnin tauti ja Colitis ulcerosa (tietoa löytyyy googlettamalla). Noihin tosin yleensä liittyy myös vatsakipua, veriulostetta tms.

Vierailija
8/44 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on ihan kauhea jäärä eikä kerro asioistaan selkeästi. Kiertelee ja kaartelee. Hieman hermostuttava ihminen.

(Hänellä oli kuolioon mennyt tyrä 5 vuotta sitten ja tuttavansa löysi hänen kuolemaisillaan viime hetkellä. Ja me olimme soittaneet samana päivänä ja kertoi voivansa ihan hyvin ja mikään ei vaivaa! Heti leikattiin sairaalassa.)

Totta, että ei häntä minnekään lääkärille saa, jollei itse ole saattamassa. Mieheni vaan juuri aloitti tällä viikolla uudessa työpaikassa. Ei ole lomaa kertynyt. Viikonloppuisin ei ole suoliston erikoislääkärin vastaanottoja. Kyllä on hankalaa asua vanhuksistaan näin kaukana. En tiedä, miten se kotipalvelu nyt asiaa hoitaa. Ei ainakaan ole muuta kuin verikoe otettu.

ap

Vierailija
9/44 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet oikeasti huolissasi apesta, ota yhteys kotipalveluun tai apen omalääkäriin ja selvitä tilanne. Kotipalvelun työntekijät ovat kiireisiä eivätkä aina ehdi valvoa lääkkeitä yms. Käykö kotisairaanhoito? Asuuko yksin? Asutteko kaukana toisistanne, käykö joku muu omainen appea katsomassa?

On nyt ollut ilman laktoosia ja gluteenittomalla ruokavaliolla. Ei vaan ole sekään auttanut. Hänellä on rela-tippoja ainakin kaapissa (en tiedä, onko ottanut niitä) Olisi kurjaa saada kolmen viikon ripuli perheeseen, mutta myös kurjaa, jos ei uskalleta mennä kylään, kun sielläpäin käymme. ap

Vierailija
10/44 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jaaritellen puhuu. Yritän parhaani, jotta en hermostuisi hänen kiertelevästä puhetavastaan. Hän sanoo, että vatsaa nipistelee nyt ja sitten on sitä ripulia. Eli ilmeisesti jonkinlaista kipua on myös.

Hänelle tehtiin se suolistossa olleen tyrän leikkaus 5 vuotta sitten. Voisi ajatella, että jos on krooninen suolistosairaus, niin se olisi huomattu silloin tai sitten olisi alkanut vasta leikkauksen jälkeen. Tosin en tiedä, oliko se tyrä paksu- vai ohutsuolessa, joten voihan toinen niistä olla tutkimatonkin.

ap

Vierailija
11/44 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina ripuli. Että en ees usko, että on mitään tarttuvaa, maha vaan on ruikulilla.

Vierailija
12/44 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme noin 200 km päässä hänestä. Kotisairaanhoito (en tiedä, onko lähihoitaja vai mikä) käy kerran viikossa ja joku kotipalvelun ihminen muina arkipäivinä.

Mieheni kyllä todella välittää isästään, mutta on erittäin tuskastunut hoitamaan hänen asioitaan, kun appi on niin jäärä ja vaikeaselkoinen ja vielä paranoidi (hieman). Eli minä tässä todellisuudessa ilmeisesti olen vastuussa. Mun miehen kai sinne kotipalveluun pitäisi soittaa. Mahtaisiko ne miniälle tietoja antaa.

Tuntuu hitaalta toiminnalta, jos tähän mennessä on vasta verikoe otettu kaksi viikkoa sitten. Appi puhui jostain ulostenäytteistä, muttei se tiennyt otetaanko sellaisia ja koska

ap

Vierailija
13/44 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hei vaan! Minä olen huonossa kunnossa."

Tulee vaan mieleen, että oliko tuo jonkinlainen hätähuuto, kun ei ole meille kirjoittanut yli kymmeneen vuoteen. Muuta kirjeessä ei lukenut. Ihan kuin joku kuolinviestin edeltäjä.

ap

Vierailija
14/44 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli joskus pitkäkestoista ripulia, alkoi ulkomaanmatkan jälkeen, ja hain terveyskeskuksesta purkin johon kotona laitettiin kakkanäyte ja vietiin terkkariin. Tulokset tuli aika pian, en kylläkään enää muista mitä se oli. Tuollainen tsekkaus olis nyt ainakin helppo tehdä ja sulkea esim salmonella yms pois laskuista.

Vierailija
15/44 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis oli jokin ulkomailta saatu tauti, joka aiheutti pitkäkestoisen ripulin. (Eli voisi olla apella tarttuvaakin kuitenkin)

Ärsyttävää, ettei se kotipalvelu ole edes ulostenäytettä vielä saanut aikaiseksi ottaa.

ap

Vierailija
16/44 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei tartu. Sitä on tutkittu, eikä syytä tiedetä. Jotain siellä suolistossa on hänellä vikana.

menkää ihmeessä sinne kylään ja yrittäkää saada apen tilanne kuntoon. Ei se taida ihan kunnossa nyt olla.

Vierailija
17/44 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kai vaan eivät olleet viitsineet tehdä asialle juuri mitään. Järkyttävää. Miehelleni jäi vaikutelma, että nyt hänen soittonsa painostamana kiirehdittäisiin näytteisiin pääsyä ja hoitaja ottaisi nyt yhteyttä lääkäriin. Mies oli sanonut, että kyllähän vanhuksenkin asiat on hoidettava kuten minun ja sinun, vai mitä, vaikka ulosanti olisikin huonoa.

Olette oikeassa. Lasten on oltava hyvin aktiivisia, jotta vanhukset tulevat hoidettua. Olen ihmeissäni.

ap

Vierailija
18/44 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhus on kotipalvelun piirissä. Luulisi, että ne hoitavat asiat kuntoon aina ajoissa. Näköjään ei.

Vierailija
19/44 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hei vaan! Minä olen huonossa kunnossa." Tulee vaan mieleen, että oliko tuo jonkinlainen hätähuuto, kun ei ole meille kirjoittanut yli kymmeneen vuoteen. Muuta kirjeessä ei lukenut. Ihan kuin joku kuolinviestin edeltäjä. ap

Jos suomalainen perusäijä laittaa tuollaisen viestin niin silloin ei ole todellakaan asiat kunnosssa, vaan luulee kuolevansa.

Pistä se miehesi soittamaan kotipalveluun. Tai kärrätkää pappa sairaalaan päivystysaikaan ja liioitelkaa oireita. Tai varatkaa lääkäriaika. Terveyskeskuksen kautta on toivoton yrittää, jos ei onnistu vakuuttelemaane, ttä on todella kipeä.

Vierailija
20/44 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

appeani todella hyvin. Hän on juuri sellainen. Kai se sitten on hätähuuto.

Yritän saada mieheni soittamaan kotipalveluun. Mieheni on myös aika hidas toimissaan. Siis tyyliin: soittaa kerran ja ei vastata, niin soittaa ehkä viikon päästä uudelleen.

Jotain se apen tutkimiseksi täytyisi kyllä tehdä ja nopeesti. Onpa voimaton nyt tän asian kanssa.

Se vaan alkoi aika yhtäkkiä tuo vaiva, niin voisi kuvitella, että se voisi olla myös jokin virus tai bakteeri tai jotain muuta äkillistä.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi