Palkankorotus...
Voinko perustella haluavani palkankorotuksen siksi, että ensin minut palkattiin vain määräaikaiseksi alle vuodeksi, jonka jälkeen minut vakinaistettiin. Jos olisin saanut heti vakituisen paikan niin palkkatoivomuskin olisi ollut erilainen.. Mutta onko tämä teidän mielestä hyvä/huono syy palkankorotukselle? Työtehtävät eivät ole kuitenkaan muuttuneet..
Oon kai tyypillinen nainen kun en meinaa kehtaa pyytää palkankorotusta, vaikka mielestäni olen alipalkattu :-o
Kommentit (8)
ja senkus marssit pyytämään.
Minä sain meillä tapella palkastani, kun työtehtävät oli arvioitu sijaisen (joka oli ollut 3 kk virkaa hoitamassa) aikana ja palkka määritelty sen mukaan. Sain tahtoni perille. Olen iloinen että tappelin. Pidä puolesi!
Eli sinuna perustelisin palkankorotuksen juuri tuolla vakinaistamisella.
suorittanut työsi hyvin ja siksi saanut jatkaa? Eli siitä vaan lisää liksaa pyytämään!
Vakinaistaminen ei ole riittävä peruste, vaan se että sinulla on lisäkokemusta, asiakkaat tykkäävät, saat tehdyksi oikeita asioita jne.
Palkankorotus siis pyydetään ja saadaan omilla ansioilla.
En ole vielä ikinä joutunut/päässyt palkankorotusta pyytämään, joten siksi yritän tässä tsempata itseäni ja miettiä hyvät perustelut valmiiksi ;-) Pomo on oikein mukava eli emmeköhän pääse yhteisymmärrykseen, itseäni vaivaa vaan joku kiltin tytön -syndrooma.
-Ap
Vakinaistaminen ei ole riittävä peruste, vaan se että sinulla on lisäkokemusta, asiakkaat tykkäävät, saat tehdyksi oikeita asioita jne.
Palkankorotus siis pyydetään ja saadaan omilla ansioilla.
Itse vaan ajattelin silloin kun työpaikkaan hain, että koska kyseessä oli vain määräaikainen pesti vrt. vaikka kesätyö niin en todellakaan pyytänyt niin paljoa palkkaa kuin olisin pyytänyt, jos minulle olisi tarjottu heti vakituista paikkaa.
Eli nyt kun olen vakkari niin teen työtä edelleen harjoittelijan palkalla. Kaippa tässä nyt uskaltaa vähän lisää pyytää ja tottakai pyyntöäni perustelen myös muilla asioilla kun tuolla vakinaistamisella eli juuri kokemuksella jne...
-Ap
tee niin, että listaat paperille kaikki ansiosi. Varaa erikseen pomon kanssa palaveri, jossa esität pyyntösi. Yleensä järkevä summa on reilut 10 prossaa ja sitten toteutuma on hiukan alle 10 prossaa. Jos olet tosiaan aidosti alipalkattu, niin kannattaa selvittää myös oikea palkkataso.
Jos sun palkka on vaikka 2500 euroa, niin pyydä ihan reilusti 350-400 euroa ja odotat saavasi sitten 200-250 euroa lisää.
Yleiseen linjaan tai liiton palkkoihin vetoaminen harvoin vakuuttaa työnantajaa, siis tärkeintä on ne omat ansiot.
Paitsi jos tilanne on se, että selkeästi ihan väärässä palkkaluokassa (saat siis jotain kolmanneksen-50 prossaa) huonompaa palkkaa kuin muut vastaavissa tehtävissä tai kokemuksella olevat. Silloin kannattaa jo jutella vähän HR:kin kanssa ja tosiaan tarkistaa se todellinen taso.
Lisäperuste on kokemuksen karttuminenkin - olet nykyään tuottavampi työntekijä kuin alussa, joten ansaitset palkankorotuksen.
Reippaasti vaan! Kerran se vaan kirpasee!