Nelihenkisen perheen budjetti.
Yritän laskea, mitkä ovat nettomenomme minimissään.
Asumme Helsingissä, kaksi autoa on oltava töiden ja koulun takia.
Omakotitalo, kaksi tulisijaa ja jonkin verran omaa puuta saatavissa - mökillä oma metsä, jossa harventaminen käynnissä.
Paljonko on realistista laskea, että ruokamenoja saa alas?
Lapset on tyttöjä, joten vaatteiden kierrätys onnistuu aika hyvin. Saan myös huokealla käytettyjä vaatteita muualta. Lastenvaatteet olen myynyt eteenpäin kirpparilla.
Sekä kotona että mökillä on mahdollisuus viljellä itse, on marjapensasta, perunaa, yrttitarhaa, omenapuita ajattelin istuttaa.
Lainoja ei ole, vakuutuksista en tingi, lehtiä emme nytkään tilaa. Netti on pakko olla, töiden takia.
Miten pieniksi olette kulunne saaneet? Kertokaa kikkanne!
Kommentit (6)
menee noin 500 euroa lukukaudessa eli yhteensä tonni vuodessa.
Onkohan Martoilla jotain laskukaavaa aiheesta? Tai jollakin muulla instanssilla?
Siis teillä on velaton asunto ja kesämökki? Ymmärsinkö oikein?
Pankeilla lienee joku laskukaava siihen paljonko elämiseen keskimäärin menee. Käyttävät sitä silloin kun mitoittavat perheen maksukykyä.
Ja haluaisin tietää millä lasketaan selvittävän.
Meillä ei ole ollut velkaa enää tällä vuosituhannella, eikä sinä aikana kun lapsia on ollut, joten en tiedä pankkien kaavoista.
Ap
ja kysyä, mikä heidän käsityksensä mukaan on nelihenkisen perheen elämiseen tarvittava rahasumma. Se taitaa olla aika leveästi laskettu, joten siinäkin on sitä supistamisen varaa. Kun ottaa kuitenkin huomioon sen, että mikään perhe ei jaksa kituutella ikuisesti, lähenee se pankkien ajatus todellisuutta sitten jollakin aikajänteellä.
jolla on tuoretta tietoa omista lainaneuvotteluista?
Minä tykkään "kitkuttelusta". Siis siitä että tiedän eläväni säästäväisesti ja ekologisesti. Ja haluan myös lasten oppivan järkevän rahankäytön.
Ap
joka on ilmainen sekä tanssi, joka vie noin 50 euroa kuussa yhteensä.