Montako vatsatautia olet saanut etelänmatkoilta?
Kommentit (20)
kerran turkista sain järkyttävän kolmen viikon vatsapöpön, jonka syytä ei tutkimuksissa pystytty löytämään...kaikki minkä suuhuni laitoin tuli vetenä ulos, ei kiva...
Turkista, muilta matkoilta (enkä kyllä Suomessakaan) koskaan.
sillä aina syön matkalla ollessa maitohappobakteereja ja otan joka ammu raa'an viinapaukun tyhjään vatsaan.sillä olen säästynyt.ja muuten minun mahani on tosiaan herkkä.kotonakin jos syön tulisia tai mausteisia ruokia niin vessa pitää olla lähettyvillä ruuan jälkeen.
Sain ensimmäisellä ulkomaanmatkallani Madeiralla salmonellan. Sen jälkeen ei ole tarvinnut kärsiä vatsataudista matkalla, vaikka esim. samoja ruokia syönyt matkaseura on ollut kipeä. Kumma kyllä.
sellasen josta sitten olin suomessa sairaalassa. Mies ja poika sai manner-espanjassa (ei turistikohde) jäätelöstä kampylobakteerin (joka ilmeisesti tarttuu paskasta, kiva) eli ei ollu jätskitäti pessy handuja vessan jälkeen :(
Elämäni pahimman vatsataudin sain Itävallasta
vatsatautia matkoilta - minä kyllä 2 kertaa ruokamyrkytyksen Suomessa!
Ja me olemme matkustaneet sangen alkeellisissa oloissa mm Egyptissä, Indonesiassa, Thaimaassa jne. Olisko noin 40-50 matkaa takana??
juuri 10 vkoa Intiassa pikkukylässä tehtaassa töissä ja eli "alkuasukkaiden" kanssa -ei pöpöä eikä vatsaongelmia koko aikana:)
Vaikka pesen käsiä ja välttelen syömästä niitä ruokia, joista varmimmin saa taudin. Ja silti tuun kipeeks. Matkustetaan paljon eikä mulla ainakaan mikään siedätys tehoo. Suomessa en oo koskaan mahataudissa.
Tosin en ole koskaan käynyt Kanariansaaria, Espanjaa ja Kreikkaa kauempana.
yhtään, mutta messukeskuksesta kaksi kertaa! Siellä ei uskalla koskea mihinkään, jos ei ole käsineet kädessä ja desinfiointiaine käden ulottuvilla...
Malesiassa yli 10 vuotta sitten ja aika paljon on tullut matkusteltua.
asuin takavuosina Intiassa hieman yli vuoden. Alkuun olin joka toinen viikko vatsataudissa. Vuoden jälkeen olin enää kerran kuukaudessa.
Tästä on aikaa 13 vuotta. Sen jälkeen en ole saanut koskaan, missään vatsatautia. Vaikka syömme kaikkea. Eikä mieskään. Uskon siis siedätyshoitoon.
vaikka on reissattu lähellä ja kaukana ja paljon.
enkä ole mahatautia saanut. Flunssan saan melkein joka kerta, ilmeisesti vieras bakteerikanta vaikuttaa muhun sillä tavalla!
Malawissa, Egyptissä ja Thaimaassa olen saanut työmatkalla. Intiassa oksensin lomareissulla.
Paskat noille jutuille mitään SIEDÄTY. Hyvällä tuurilla ja hyvässä hotellissa saattaa säästyä, mutta viiden tähden hotellikaan ei ole tae siitä, että tautia ei varmuudella saa.
Useissa kehitysmaissa se on vesijohtovesi, joka aiheuttaa ns. turistiripulia. Kun ravintolassa pestään lautasia, niitä pestään juuri sillä vesijohtovedellä, eikä aina kuivata kunnolla. Kun kostealle lautaselle lätkäistää ruokaa, mikrobit ovat jo matkalla kohti viattoman turistin pötsiä...
- ammatikseen matkustava -
ainoa kerta, että sain jonkun vatsapöpön (tai mikä ihme olikaan) oli Mauritiuksen matkan jälkeen kun iski ripuli, joka kesti 3 viikkoa. Lisäksi kamalat vatsakouristukset välillä. Kävin kaikki testit, mitään ei löytynyt. Sitten vaan meni itsekseen ohi, mikä lie ollut, mutta uskon (ja lääkäri uskoi), että Mauritiukselta tuli eikä mistään lentokentältä tms.