Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksijoilta vinkkejä?

Vierailija
09.03.2010 |

Haluaisin kokeilla juoksemista ja tavoitteena voisi alkuun olla 5km juoksu ja ehkä myöhemmin 10km.

Kuntoni on kohtuullinen. Esim. nyt olen hiihtänyt 3kk 50-80km viikossa, kerrallaan 10-20km. Juoksun ongelmana on polvikivut (pistävä kipu polven sisällä), jotka itse olen tulkinnut johtuvan liian kireistä reisi-pakaralihaksista ja heikoista lihaksista polvinivelen ympärillä. Nyt polvi kestää hetken juoksemista, viime kesänä ei sitäkään.

Vinkkejä kaipaan polven vahvistamiseen sekä juoksuohjelman valitsemiseen. Kuntoplussalta löysin yhden varteenotettavan, toinen mitä olen miettinyt on porin juoksuohjelma. Kunnon puolesta voisin varmaan aloittaa vähän vaativammastakin, mutta ajattelin että jos lähden aivan alusta, niin polvikin ehtisi mukaan eikä rasittuisi liikaa?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistävä kipu polvessa, nimenomaan polven sisällä viittaa tyhjään nivelpussiin. Eli nivelnestettä ei ole tarpeeksi voitelemaan niveliä joten ne hinkkaavat vastakkain ilman voitelua jos näin vois sanoa. Polvea ei näin ollen voi vahvistaa millään lailla. Hyvä kunto sulla varmasti on, ja luulisin polven menneen huonoon kuntoon tuolla hiihtämisellä. Lepoa lepoa ja venyttelyä venyttelyä. Jos polvi pahenee se voi vaatia kortisonipiikin.

Vierailija
2/5 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polvessa on vanha rasitusvamma, jonka olen jättänyt hoitamatta. Juoksu ei siis ole onnistunut kymmeneen vuoteen, enkä oikeastaan ole yrittänytkään. Olen vain antanut olla.

Polvi ei ole nyt kipeä, hiihto ei ole kauden alussakaan saanut aikaan pistämistä. Polvi kestää nyt selvästi paremmin juoksuaskeleita kuin kertaakaan kymmenen vuoden aikana. Itse olen toiveikas, että saisin polven vielä kestämään juoksua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pääset hyvään alkuun ja polvi kestää.

Itse jouduin lopettamaan vain 8 kk jälkeen aktiivisen juoksuharrastuksen polven sisäsyrjän kivun vuoksi. Ortopedi ei pitänyt sitä paljon minään, mutta koska kipu pahentui nopeasti, ehdotti lopulta tähystystä.

Nyt toinen polvista on puolen vuoden jonotuksen jälkeen tähystetty ja sitä kautta molempien kohtalo tiedetään: tulehtunut ja paksuuntunut plika sekä vaikea rustovaurio. Todennäköisimmin vaurio syntynyt joskus trauman takia, mutta juoksu pahentanut. Nyt nivelraossa hankaa luu luuta.

Tällä hetkellä toivoisin, että voisin joskus vielä kävellä kivutta.

Vierailija
4/5 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että minun tilanteeni olisi toinen, mutta olen siihenkin varautunut, että juoksijaksi minusta mahdollisesti ei ole.

Välttääkseni pahat vauriot, ajattelin aloittaa jollakin aivan aloittelijoiden ohjelmalla. Nehän alkaa 2 minuutin hölkällä jne. ja etenee hitaasti. Eikä liene pahitteeksi, jos maksaisin liikuntafysioterapeutin käynnistä/käynneistä ja saisin häneltä ohjeet polven kuntouttamiseen?

ap.

Vierailija
5/5 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kerran polvi on tavallaan oireillut jo noin kauan mutta ei pahentunut.

Pointtini siis se, että jos jo vanhastaan polvivaivaa, kannattaa olla hyvin varovainen kuten nyt fiksusti tuumasitkin.

Sinuna kävisin ihan ortopedillä ennen aloitusta. Vasta sen jälkeen fyssarilla. Varmasti myös juoksukenkiin kannattaa todella satsata ja mahd teettää askellusanalyysi.

Lykkyä! Kunpa minäkin pääsisin lenkille *haikea huokaus*

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi