kestoilijat: mistä tutkimuksesta revitte tiedon
siitä, että yksi vauva käyttää 30kk vaippoja ja kertiksiin menee rahaa 2000eur.
mitä enemmän luen kestoilijoiden juttuja sitä höyrypäisimpinä heitä pidän
Kommentit (29)
kuluttavat luontoa suunnilleen saman verran.
Varmaan pitänee alkaa käyttämään sitten kertakäyttöastioitakin, niihin kai pätee tämä sama vai?
vaan ympäristö. Se yksi brittitutkimus, jossa kestovaippojen ekologisuutta epäiltiin, perustui jo lähtökohdiltaan omituisiin oletuksiin. Mm. että kestovaippoja käytetään vain yhdellä lapsella ja että niihin käytetään jotain erikoiskemikaaleja jne.
Suurin osa kestovaippoja käyttävistä perheistä käyttää myös ympäristöystävällisiä tai luonnnonmukaisia pesuaineita. Vaippoja kierrätetään useammalla lapsella, niitä ostetaan ja myydään käytettyinä.
Yhdellä lapsella kestot eivät ehkä säästä juuri mitään, mutta kahdella lapsella säästö on jo todellinen. Pidin itse kirjaa vaippaostoksistani, hintaa kahden lapsen vaipoille tuli yhteensä nelisensataa euroa. Tähän päälle voi tietty laskea jonkun hinnan noin yhdelle lisäkoneelliselle pyykki per viikko, toisaalta voi vähentää jätehuollon kustannuksia.
Miksi ihminen/nainen/äiti ei saa tehdä mitään perustelematta. Mielestäni 20 oli hyvä pointti. Jos haluaa kestoilla niin siitä vaan, ja jos haluaa kertailla niin siitä vaan. Mitä siitä melua pitämään ja tappelemaan kuka tekee oikein ja kuka väärin.
ympäristörikollinen? Yhden lapsen (lapsi jää ainoaksi) äiti joka käyttää kertiksiä lapsellaan 1.5-2v vai kolmen lapsen kestovaippaäiti?
lisää maapallon liikakansoitusta, joka on kaikkien ympäristöongelmien perimmäinen syy.
meidän lapsi sai niistä ihottumaa, heräsi aina kesken unien kun pissasi ja vaipanvaihtoväli oli pisimmillään tunti.
Painotan tosi paljon ekologisuutta valinnoissani mutta pakko oli vaan todeta etteivät kestot sovi kaikille.
Kestojen vastustajat voisi miettiä vähemmän rahoja ja enemmän roskaamisen määrää.
Miksi ihminen/nainen/äiti ei saa tehdä mitään perustelematta. Mielestäni 20 oli hyvä pointti. Jos haluaa kestoilla niin siitä vaan, ja jos haluaa kertailla niin siitä vaan. Mitä siitä melua pitämään ja tappelemaan kuka tekee oikein ja kuka väärin.
Mutta, jos esittää totuuksina, että kestovaipat eivät säästä luontoa tai rahaa, niin toki siihen vastataan, kun luonto ja raha ovat nimenomaan ne syyt, miksi kestoillaan.
24 kirjoitti musta asiaa sillä kestoja tulee ainakin mun vaihdettua melko tiuhaan. Meillä pottaillaan ja siinä yhteydessä vaippa lähtee yleensä aina vaihtoon vaikka siinä olisi vain pikkuliru pissaa. Eli vaikka potallekin meidän kahdeksan kuukautinen jo tekee pisuja ja kakkoja mukavasti menee vaippoja silti iso kasa päivässä. Mitä vanhemmaksi vauva on tullut sen tiuhemmin olen alkanut vaippaa vaihtaa ihan pikkupisujenkin takia. Pienempänä taas meidän vaavi oli niin kova kakkimaan, että kyllä niitä vaippoja sai aika tiuhaan vaihdella senkin takia.
Mulle kestojen käyttö ei ole kulu vaan ympäristö ja vauvan mukavuus kysymys (en itsekään halua käyttää kertakäyttöisiä kuukautisiteitä kun ovat tosi epämukavia ja mulla aiheuttivat tulehduskierrettä tai olivat siinä ainakin osasyy). Kestoilu oli mulle täysin itsestäänselvyys vauvankin kohdalla. Näyte kertsejäkään ei olla kaikkia käytetty ja voi niiden kertsivaippojen hajua, purin joskus ihan yhden kertsin kun oli pakko nähdä mikä ihme haisee niin ällölle, joku muovigeelihän se vaikutti olevan. Meillä kestoihin on mennyt rahaa melko paljon (luultavasti kertseillä olisin päässyt halvemmalla, varsinkin jos olisin vaihtanut vaikka vaan 3 kertaa vuorokaudessa niinkuin jotkut ilmeisesti tekee. Se tarkoittaisi meillä vauvalla kyllä varmaan valtavaa vaippaihottumaa. Olen halunnut kokeilla monenlaisia kestovaippoja (niille jotka sanoo, että kestot ei vaan toimi sanoisin itse, ettei ole vain löytänyt sopivaa kestoa, niissähän valikoima on tätä nykyä aivan valtava). Suurimman osan vaipoista olen kuitenkin hankkinut käytettynä, mikä kyllä pienentää ympäristökuormitusta huomattavasti. Uskoisin, että näitä käytettynä hankittujakin vaippoja voi vielä käyttää jos saamme toisen lapsen tai voin antaa ne jollekulle kaverille jollei meille tule toista lasta ja luultavasti tuunattuna niitä voi tosi moni lapsi käyttää, meillä on ainakin muutama varsinainen vaippavanhus ollut ihan suosikkikin. Minusta on hiukan hölmöä päivitellä sitä, miten kuluu vettä kun kestoja pestään. No kuluuhan sitä samoin kuin energiaa mutta mahtaa kulua myös paljon vettä siihen kun valmistetaan yksi kertakäyttövaippa.
Käytän kestoja lapsellani kyllä, mutta kaikki olen ostanut käytettyinä ja kaikki aion myydä eteenpäin. Osan olen jo myynytkin. Kestoihin on mennyt rahaa alle 100€ ja olen nyt netonnut niistä 30€. Valtaosa vielä myymättä, joten saanen omani täysin takaisin.
Kertiksiä meni esikoisella ja menisi tällä toisellakin n 3pkt/kk = 39€/kk
että kestovaippoja vaihtaa vähän tiheämmin. Tai ainakin minä vaihdan, koska en halua, että lapseni on pissassa. Silloin kun harvoin käytän kertiksiä, vaihdan niitä myös heti, kun huomaan, että siellä on pieni liru, vaikka vaippa toki vetäisi vielä kymmenen pissaa. En vain kestä sitä hajua, mikä joistain kertiksistä tulee ja vaikka löysin kertikset, jotka eivät haise, niin kun huomaan vauvan pissanneen, en osaa antaa sen kulkea pissoissa, vaan vaihdan uuteen. Näin ollen vaippoja menee rintamaidolla olevalla lapsella valtavat määrät päivittäin.
Kun siis mietin, kuinka monta kertakäyttövaippaa meillä menisi vuorokaudessa, niin pääsen paljon suurempiin lukuihin kuin ne, jotka "ekologisesti" antaa 7 kk ikäisen vauvan olla puoli päivää kerrallaan superimukykyisessä vaipassa.