Sairaanhoitajakouluun 35-vuotiaana?
Aina välillä tulee eläteltyä uranvaihtohaaveita, mutta niiden realistisuudesta voi olla monta mieltä.
Siksipä kysynkin teiltä muilta - erityisesti sairaanhoitajilta - kannattaako 35-vuotiaan enää hakea sairaanhoitoalan oppilaitokseen? Onko haave täysin järjetön?
Taustalla toinen korkeakoulututkinto, työllistymisnäkymät melko huonot, perheessä kaksi pientä lasta.
Kommentit (18)
ja 40 kun valmistun....
Hyvin voit hakea :-)
Sinullakin on työvuosia jäljellä jopa 25-30.
Ja vuosia 36 takana, kaksi lasta ja myös ylempi korkeakoulututkinto.
Opiskelu on todennäköisesti jossain määrin helpompaa kun on ikää ja elämänkokemusta ja tehokkaampaa kun on lapsia. Mutta varmasti rankkaa myös. Sairaanhoitajan ammatilla sulla on mahdollisuus tehdä monenlaista työtä, tosin palkka ei oo päätähuimaava ja vuorotyö tuntuu kropassa ja perhe-elämässä, onneksi löytyy myös päivätöitä. Ammatin kautta avautuu myös maailma, sairaanhoitajana on helppo myös työllistyä ulkomailla. Itse olen lasten kanssa kotona ja teen keikkoja ja tykkään kovasti, tulee palkkaa ja sa tehdä töitä, mutta ei kuitenkaan kokoaikaisesti. Tsemppiä mietintöihin! Sä oot vasta nuori miettimään, että kannattaako, oon törmännyt moniin 50-v sh-opiskelijoihin.
Aloitin 3½ vuotta sitten, ja olen kolmen lapsen äiti.
Kuten joku edelläkin, suosittelen lämpimästi, jos motivaatio riittää.
Mutta kyllä siinä tulee rahasta tiukkaa. Koulutukseen kuuluu 9-10 palkatonta harjoittelujaksoa, 4-8 viikkoa aina kerrallaan. On sinänsä hyvä uravalinta, että töitä riittää. Tosiasia kuitenkin on että koulu vaatii ihan hirveästi ja tehtäviä on paljon, pitää osata sovittaa aikataulut hyvin että ehtii joskus näkemään miestä ja lapsiakin.
Itse valmistun kohta sairaanhoitajaksi. Olen lähihoitaja ja töitä ois kyllä ollut ilman sh:n papereitakin. Kouluttauduinpa kuitenkin.
Eli ap tässä taas kirjoittelee. Mahtava kuulla, että noin moni on toteuttanut unelmansa vähän vanhemmallakin iällä.
Voi hyvinkin olla, että kokeilen onneani kevään 2011 yhteishaussa, vaikka mitään takeita esimerkiksi soveltuvuustestin läpäisemisestä ei tietenkään ole. Pieni mutta matkassa saattaa olla myös se, että varsinainen haaveammattini on oikeastaan lääkäri - en tiedä, olisiko tästä haittaa vai hyötyä sairaanhoitajan työssä.
Ei kai yhteishaussa 15v kanssa haeta? kai aikuisille oma paikka?
normaaliin päiväopiskeluun vai ns. aikuislinjalle, jälkimmäisiä on aika vähän (ja suurin osa niistä suunnattu alemmin koulutetuille jo alalla oleville).
Ehtiikö vielä mukaan? Ei kai yhteishaussa 15v kanssa haeta? kai aikuisille oma paikka?
Eli ap tässä taas kirjoittelee. Mahtava kuulla, että noin moni on toteuttanut unelmansa vähän vanhemmallakin iällä. Voi hyvinkin olla, että kokeilen onneani kevään 2011 yhteishaussa, vaikka mitään takeita esimerkiksi soveltuvuustestin läpäisemisestä ei tietenkään ole. Pieni mutta matkassa saattaa olla myös se, että varsinainen haaveammattini on oikeastaan lääkäri - en tiedä, olisiko tästä haittaa vai hyötyä sairaanhoitajan työssä.
Vai ajattelitko asiaa enemmäkin omien haaveiden toteuttamisen kannalta? :) ap
näihin muita viisaampiin sairaanhoitaja-haluaisin olla lääkäri kun aina välillä törmää ; )
En usko olevani ainoa ihminen, jota sairaiden hoito kiinnostaa, mutta jolle sairaanhoito-oppilaitos ei olisi se ihan eka vaihtoeho JOS saisi vapaasti valita. ;)
että lääkäriksi halunneet pyrkisivät pätemään. Eiväthän ne sinne lääkikseen kuitenkaan ole hakeutuneet tai päässeet, joten varmaan saattavat myös älytä pitää suunsa kiinni. ;)
mutta täältä voi kuitenkin katsoa, olisiko jossain päin mahdollisuuksia suorittaa sairaanhoitajaopinnot myös aikuiskoulutuksena:
https://www.amkhaku.fi/aikuishaku
Kevään yhteishaku on 1.3.-16.4., eli vielä ehtii tosiaan.
Ei kai yhteishaussa 15v kanssa haeta? kai aikuisille oma paikka?
Varsinkin jos motivaatiota riittää, niin anna palaa