opiskelijaäitin etuudet?
Hei kaikille.
N. viikko sitten sain tietää olevani raskaana ja avomiehen kanssa siitä olemme onnellisia :)
Nyt kuitenkin mietityttää tuleva talous. Saako äitiysrahaa opintotuen lisäksi? Kuinka paljon? Mitä muuta tukea voi saada?
Kesän aikakin vähän huolestuttaa. Lakettu aika syksyllä ja tuskin enää kesällä pääsen töihin mahani kanssa. Tai luulen siis että minua ei huolita mihinkään. Miten aikaisn äitiystukea voi saada?
Kiitoksia vastauksisa etukäteen!
Kommentit (2)
Hei kaikille.
N. viikko sitten sain tietää olevani raskaana ja avomiehen kanssa siitä olemme onnellisia :)
Nyt kuitenkin mietityttää tuleva talous. Saako äitiysrahaa opintotuen lisäksi? Kuinka paljon? Mitä muuta tukea voi saada?
Kesän aikakin vähän huolestuttaa. Lakettu aika syksyllä ja tuskin enää kesällä pääsen töihin mahani kanssa. Tai luulen siis että minua ei huolita mihinkään. Miten aikaisn äitiystukea voi saada?
Kiitoksia vastauksisa etukäteen!
Tuosta opintotuesta vielä että kannattaa aika tarkkaan laskea suoritukset joita saat tehtyä ennen vauvan syntymää ja selvittää kuinka moneen opintotukikuukauteen sinulla on oikeus suorituksiesi mukaan! Ettei vaan käy niin että nostat liikaa opintotukea ja kela periisi sinulta takaisin liikaa maksettua. Ei ole kiva maksaa pienestä äitiys-/vanhempainpäivärahasta takaisin opintotukea!
Jos nostat opintotukea (ja siis opiskelet samalla kun saat äitiyspäivärahaa), saat automaattisesti minimiäitiyspäivärahaa,vaikka olisit ollut aikaisemmin töissä ja voisit hakea äitiyspäivärahaa työtulojen perusteella. jos haluat äitiysrahan työtulojen mukaan, ei voi samaan aikaan nostaa opintorahaa.
30-50vrk ennen laskettua aikaa taisi olla kun äitiyspäivärahan maksaminen aloitetaan