Tuttiasiaa
Poikani (kohta 10kk) on mahdoton öisin. "Herää" 4-10 kertaa yössä, kitisee sängyssään kunnes saa tutin. Lapsi on siis puoliunessa, ei täysin hereillä, mutta jollei tuttia mene antamaan alkaa itkeä ja nousee seisomaan. Ongelmana ei siis ole se että joutuisi monta tuntia yössä valvomaan vaan se että poikani herää monta kertaa yössä.
Pitäisikö alkaa nyt jo vieroittamaan tutista? Ja miten se onnistuu? Poikani ei käytä tuttia kuin yö- ja päiväunilla (tietty myös jos kopsahtaa ja itkee). Muuten minua ei tuo tutin käyttö haittaa lainkaan mutta öisin monta kertaa sängystä nouseminen moisen kapistuksen takia alkaa ärsyttää...
Kommentit (7)
En osaa muuten auttaa, mutta voisko pinnasängyn siirtää sun sängynlaitaan kiinni, niin voisit antaa tutin puoliunessa pinnojen välistä eikä tarvitsisi nousta sängystä?
kasa tutteja sängyssä pikku kupissa oppi itse yöllä ottamaan tutin kiposta. kokeile.
osaa itse laittaa tuttia suuhun? Meillä on myös tuollainen levoton nukkuja, onneksi oppi laittamaan itse tutin suuhun, nyt lapsella ikää 7kk. Kitisee edelleen muutaman kerran yössä, mutta rauhoittuu taas kun löytää toisen sängyssä olevista tuteista.
laittaa tutin itse, päivisinkin laittaa kyllä jos sattuu tutin löytämään jostain, mutta yöllä ei onnistu. ollaan kokeiltu laittaa sänkyyn useampia tutteja että voisi itse laittaa suuhun, muttei tunnu onnistuvan niinkään, taitaa olla niin uninen ettei ymmärrä itse laittaa... enpä tiedä mitä tässä nyt vielä keksisi kokeilla vai yrittääkö vaan jättää pois.. pieni mutta väsyttävä pulma :/
ap
lyhyt naru (10-15cm) tutiin kiinni ja naru yökkäriin kiinni. Näin hän helposti löytää tutin vaikka olisi unessa. Ei kuitenkaan pidempää narua ettei kietoudu kaulan ympärille.
melkein omassa sängyssä kiinni, joten tutin suuhun laittaminen sujui minulta melkein unessa. Meidän vauva ei myöskään yöllä laittanut itse tuttia suuhun, vaikka olisi osannut...Tutin poisjättäminen ei tota heräilyongelmaa poista, yöt rauhoittuu pikkuhiljaa, meillä joskus 1-vuotispäivän jälkeen pikkuhiljaa...
sikäli, että meillä vieroitettiin puolentoista vuoden ikäisenä (jätettiin tutti yhtenä iltana pois ja se oli siinä sitten), mutta meillä vieroitus ei kyllä vaikuttanut katkonaisiin yöuniin mitenkään. Lapsi tarvitsi sen rauhoittamisen silti, ennen se hoitui tutilla, nyt sitten silittämällä tms.