Kuparikierrukka vai hormoonikierrukka?
Onko kokemuksia??
Mulla on aika vähäiset menkat nyt kun syön pillereitä.
Pelottaa et hormoonikierrukka ei sovi ja menee rahat hukkaan mutta oon kuullu pelotteluja et kuparikierrukka pistää vuotamaan kun seula...?
Kommentit (4)
kannattaa testata minipillereitä. taisi olla cerazette mrkki jossa samaa hormonia. Ei sopinut mulle yhtään ja otinkin sitten kuparikierukan.
Mulle laitettii pienempi flexi-T 300 kuparikierukka eikä ole ollut mitään oireita, menkat kestää yhtä kauan ja samalla vuotomäärällä.
Tällä pienemmällä kuparikierukalla vähemmän oireita siis vuotohäiriöitä ym, koska on kevyempi ja pienempi kuin yleisemmin käytetty isompi Nova-T
Oon ollu tosi tyytyväinen. Kierukka maksoi noin 60€,asennus yksityisellä noin 100€ (tarkisti ultralla, että oikeassa paikassa kun pyysin)
ja vaihdan nyt hormoonisellaiseen. Vuodot kestivät 9pvä/kk, kuparikierukalla. Kierukka maksaa noin 150 ja asennus ilmainen, kun käytän terveyskeskusta.
Olen ymmärtänyt, että varsinkin vastasynnyttäneillä (en tiedä päteekö muihinkin, voi olla...) kuparikierukka perforoituu helpommin kohdun seinämän läpi vatsaonteloon. Pääsääntöisesti olen kuullut gynejen suosivan hormoniversiota mm. tästä syystä kuin myös aiemmin mainituista (vuodon määrä). Moni kunta tarjoaa vielä tuota kupariversiota, mutta suunta taitaa olla selvästi hormonikierukkaan.
mulla kans kuparikierukka sai vuotamaan kuin seula ja hormoonikierukka lopetti vuodon kokonaan ekojen kuukausien jälkeen
mä just ostin hormoonikierukan, makso 148 ja siihen gyne päälle n 50 € ei ole paljon 5 v ehkäisystä