"häpeän" että olen onnellinen esikoisesta, jos jollain on enemmän
mites muilla? tuli mieleen tuolta keskustelusta jossa puhuttiin että äidit jolla on jo monta lasta sanoo, että ekasta se onkin ihmeellstä, mutta odotas kun tulee lisää. on tullut olo että niillä jolla on ennempi lapsia niin minä olen mitätön kun olen ihan innoissani ekasta, enkä uskalla edes puhua mitään ko odotuksesta, kun täälläkin usein kuulee että ei muita kiinnosta sun raskaus ja lapsi yms. (vaikka av palsta nyt aina kaatakin sen paskan ekana niskaan)
Kommentit (8)
Heh, mikä sanonta. Mutta oikeasti, itsestäni tuntuu vähän haikealta muistella, miten jännittävältä lapseni odotus ja vauva-aika tuntui. Kuulin muuten tämän saman asian - että esikoisen odotus on ihanan jännittävää, jännittävämpää kuin muiden lasten - joltain vauvapalstalaiselta silloin. Oikeassa hän oli. Nyt tajuan, että toisen lapsen odotus ei tuntuisi yhtä jännittävältä. Kaikki on uutena jännempää.
heh, ihan kuin isosiskon kanssa olis jutellut =)
itseasiassa olen kyllä liikaakin sellainen että luulen lukevani ihmisiä rivien välistä. ja mietin mitä minusta se ajattelikaan.. eli taitaa olla joskus huono itsetunto.
yks kaveri, (miehen veljen vaimo) on tehnyt tiheään pari muksua kolmannen lisäksi ja on kokoajan ollut aika masis ja "vihainen" miehelleen, itselle tullut paha mieli että jos meillä on odotusaika helppoa ja suhdekin ok. ja tietty käy mielssä että onko tosiaan itsellä liian ruusuiset odotuset tulevasta..?
Tosiaan pointti siinä edellisessä keskustelussa oli että on rasittavaa jos ei MUUSTA puhu kuin odotuksestaan ja/tai jos MESTAROI sen esikoisen odotuksen perusteella kaikkia muita (eli kokee että tietää vauvanodotuksesta ja lastenkasvatuksesta kaiken). Mutta sellainen omasta odotuksestaan aidosti onnellinen ihminen on vain suloinen. Eli lepo vaan ap!
Viitonen sanoi hyvin; odotuksestaan onnellinen tuleva äiti on tosiaan suloinen! :)
Vaikka elämässä ei ylipäänsä kannata olla liian herkkänä muiden sanallisille ja sanattomille viesteille, niin äitiydessä siitä on suurta hyötyä. Sä olet silloin herkkä myös sen pienen, avuttoman ihmisen tarpeille ja tunteille. Joten älä ainakaan häpeä sitä herkkyyttä. Vaikka se tois sulle lisää stressiä elämään tällä hetkellä, niin ei mene kauaa kun huomaat että se on myös sun vahvuus lapsen kanssa toimiessa.
Ja siitä miten muilla on mennyt lapsen kanssa, ei voi ennakoida miten itsellä tulee menemään oman lapsen kanssa. Minulle lapsen saaminen on ollut elämän paras asia, ja miehelle myös. Meidän parisuhde voi hyvin ja keskinäinen rakkaus ja luottamus on vaan lisääntynyt lapsen myötä. Etukäteen mä vähän pelkäsin lapsen saamista nimenomaan koska mut oli peloteltu niillä parisuhdeongelmilla ja mä ihmettelin salaa sitäkin, miksi niin monista kavereista tulee kiukkuisia ja herkästi hermostuvia lapsen myötä. Mut meille ja mulle ei käynyt niin, vaan kaikki on mennyt oikein hyvin! Sullekin voi aivan hyvin käydä niin, et ne ruusunpunaiset haaveet toteutuu ja enemmänkin...onnellista odotusaikaa!
kakkonen
tää nyt nousee listalle, mutta eka kerta varmaan kun ei joku heti mollannut =)
varsinkin jos niitä lapsia on oikeasti itse enemmän halunnut, mutta lähipiirissä on vaan näyttänyt siltä, että vaan esikoista odottavat hehkuvat onneaan ja toisella, kolmannella ja neljännellä kierroksella olevat ovat raskaus raskaudelta koko ajan vähemmän onnellisia ja enemmän kireitä ja kiukkuisia.
juttuja liian vakavasti ap. Minä olen esikoisen äiti (poika on nyt 8 kk). Kyllä niitä neuvoja ja ohjeita satelee kokoajan joka suunnasta, mutta mä viis veisaan niistä. :D Keskityn omaan elämään ja ennen kaikkea elämästä nauttimiseen perheeni kanssa. :)
Stemppiä! Kannatta nauttia joka hetkestä. :)
Voi sua, taidat olla aika herkkä toisten mielipiteille, ap? Tuolla ärsyyntymisellä tarkoitetaan niitä äitejä, jotka ei puhu mistään muusta kuin omasta raskaudestaan ja lapsestaan, eivätkä ole kiinnostuneita muiden elämästä. Siis itsekeskeisyys on se mikä ärsyttää, eikä todellakaan tulevan äidin onni raskaudestaan.
Mä olen vilpittömän iloinen ja kiinnostunut kavereideni raskausajasta ja lapsesta, on se aina jollain lailla ihmeellistä. Ja tiedän että niin on suurin osa ystäväpiiristäni muutenkin; aina kun tulee tieto lapsen syntymästä tai uudesta raskaudesta, siitä puhutaan lämpimään ja myönteiseen sävyyn kavereidenkin kesken.
Joten lakkaa ap nyt murehtimasta tuollaisia ja ole iloinen ja ylpeä lapsestasi. Sulla on oikeus kertoa sun ystäville raskausajan jutuista ja iloita niistä heidän kanssaan. Jos sun ystävät ei tähän pysty, niin vaihda ihmeessä ystäväpiiriä. Sulle tekis hyvää mennä esimerkiksi johonkin odotusajan ryhmään jossa muutkin on raskaana ja esikositaan odottamassa, saisit varmasti hyviä ystäviä sieltäkin!