Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: miten synnytys käynnistynyt

Vierailija
23.02.2010 |

Odotan esikoistani, ja tänään on laskettuaika.

Tietysti hieman alkaa jännittää ja mielelläni haluaisin kuulla muiden kokemuksia.

Lähinnä siitä, että menikö ensin vedet, ja millaisessa tilanteessa: jotain touhutessa vai nukkuessa?

Vai alkoiko supistuksilla? kuinka kauan ennen syntymää?

Itsellä nyt monta päivää supistanut ihan jatkuvasti, mutta ei mitään kipuja.

Miten teidän vauvat siis ilmoitti tulostaan?

(tiedän, että tällä palstalla en välttämättä saa yhtään järkevää vastausta, olisi hienoa jos joku vaivautuisi vastaamaan, mutta jos menee leikiksi niin sekin sopii. Onpahan jotain piristävää, muka :) )

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. synnytys alkoi spontaanilla vesien menolla, n.klo 22 illalla. Olin iltapesulla veskissä kun vedet lorahti lattialle. Sit heti alkoi säännölliset supistukset. Sairaalaan, jossa kl0 5 maissa aamulla syntyi tyttö, rv oli tasan 40+0

2. synnytys ....supistuksia alkoi tulla rv 39+0, kipeitä, melko säännöllisiä, mutta sit ne aina välillä lopahti ja taas alkoi uudestaan jne. rv 39+4 lähettivät mut äippäpolille näytille jossa totesivat että olin jo niin uupunut, (valvonu monta yötä)että päättivät puhkaista kalvot. Siitä synnytys etenikin nopeasti ja n. 4 t päästä oli poika maailmassa.

3. synnytys alkoi heti säännöllisillä supistuksilla kotona aamulla klo 5. Sairaalaan, jossa todettiin synnytyksen etenevän vauhdilla ...lapsivedet meni vasta kun vauvan pää syntyi. tyttö oli maailmassa kl 9 aamulla. rv 39+5

minua jäi vaivaamaan,että miten voi olla mahdollista, että vedet menevät vasta kun pää syntyy??? Täytyyhän kalvoihin tulla reikä mistä vesikin valuu pois, ennen kuin vauva syntyy??

Vierailija
2/22 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 pvä la yli. viikko ennen la tuli yöllä kipeitä säännölliä supistuksia n. 2h sitten viikon reilu viikon tauko.

heti tuli n. 5min välein, mutta kun menin sairaalaan 2h alkamisesta (olin kipeä ja säännölliset supparit 2h ja kovemmat kuin aikaisemmin) olin auki vasta 1cm. 25h siitä syntyi vasta vauva. Sitä ennen puhkaistiin kalvot, sain 2xoksitosiinitippaa, eli ei tod. mikään naturel birth ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lähdettiin käymään mummolassa, haettiin turvaistuinta yms. vauvalle ja siitä mökille laittamaan paikkoja vielä talvikuntoon. Olin silloin rv 38+1. Juuri saatiin mökki lämpimäksi ja olin nukkumassa ehkä parhaita yöuniani piiiiiiiiiitkään aikaan niin heräsin ja luulin pissanneeni housuun. Kun nousin ylös, niin lapsivedet hulahti lattialle, tuli kunnolla. Siitä sairaalaan ja synnytys lähti käynnistymään n. vuorokausi vesien menon jälkeen, seitsemän tuntia myöhemmin pidin kääröä sylissä. :)

Juuri edellisesllä neuvola käynnillä hoitaja jutteli siitä, että monesti vihdoin ja viimein se synnytys lähtee käynnistymään kun lähtee pois kotoa vierailemaan jonnekin, lakkaa miettimästä sitä että nyt sen pitäisi tulla ja rentoutuu mukavassa seurassa. Tais käydä just niin minunkin tapauksessa.

Vierailija
4/22 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. 40+4 alkoi supistuksilla, vauva syntyi 16h kuluttua

2. 40+4 supistuksilla, kesto 7h

3. 40+5 lapsivesi meni yöllä nukkuessa, vauva syntyi 4,5h kuluttua siitä

4. 42, käynnistettiin yliaikaisuuden vuoksi kalvot puhkaisemalla, syntyi 1h 22min siitä.

5. 41+6 käynnistettiin kalvot puhkaisemalla, syy yliaikaisuus, kesto puhkaisusta 1h 38min

6. 40+1, käynnistettiin kalvot puhkaisemalla kohtukuoleman vuoksi, kesto n.6h

7. 39, käynnistettiin cytotecilla varmuuden vuoksi ennen la:ta.

Vierailija
5/22 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toista viikkoa ennen laskettua aikaa meni lapsivedet ruokaa laittaessa. (ensimmäinen raskaus)

Ei mitään merkkejä sitä ennen. Sairaalassa käynnistettiin vuorokauden jälkeen. Lapsiveden menosta kului 49h vauvan syntymään.

Vierailija
6/22 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-8 min välein.

Sitten illalla klo 22 "kuului pamaus" siis tuntui sellainen poksahdus ja housuihin tuli veristä limaa.

Samalla alkoi kivuliaat supistukset joiden väli oli 3-4 minuuttia.

5 tuntia näitä ja lähdettiin sairaalaan. Kohdun suu oli vasta 2cm auki mutta jäätiin sisään, koska kivut olivat niin pahat.

21 tuntia siitä klo 10 "pamauksesta" lapsi syntyi.

Vierailija
7/22 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siis poika syntyi rv 40+4

Vierailija
8/22 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni vasta synnytyssalissa. Kalvot puhkaistiin jotta synnytys etenisi nopeammin.

Vierailija
9/22 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoi yöllä supistukset klo 04:30 ja samantien oli synnytys käynnissä. Heräsin niihin ja veskissä tuli limatulppa. Poika syntyi klo 16 maissa iltapäivällä. Supistellut oli jo vähän kipeämmmin viikon eli sellaisia menkkajomotuksia. Edellisen päivän olin tosi itkuinen ja kiukkuinen.

Kolmannesta samoin supisteli kipeämmin viikon, mutta ei kuitenkaan vielä synnytyskipeästi eli terävyys puuttui kivusta. Limatulppa tuli viikkoa ennen. olin tosi kiukkuinen ed. päivän. Illalla alkoi sitten jo satunnaisesti kipeämpi supistuksia. Menin sit kuitenkin nukkumaan, että saan voimia. Yöllä jatkui harvakseltaan supistukset joiden kipuun jo heräsi, mutta nukuin kuitenkin väleissä. Kasin jälkeen aamulla tiesin jo, että tänään synnytän, mutta kesti vielä noin muutaman tunnin, että synnytys oli virallisesti käynnissä. Tyttö syntyi klo 19 maissa.

Ai niin ja molemmissa synnytyksissä oli edellisenä päivänä jatkuvaa alaselän jomotusta eli jotain suppareita lienevät olleet! :)

Vierailija
10/22 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen synnytys käynnisty lapsiveden menolla aamulla, lapsi synty 8,5 tuntia myöhemmin. sitä ennen ei ollut mitään "oireita". synty rv 39+6

kakkosen syntyminen alkoi supistuksilla rv 39+3. vedet meni vasta seuravan päivän puolella, 3 tuntia ennen pojan syntymää.

Vierailija
11/22 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menin aamulla vessaan ja ilmeisesti yöllä oli tuo limatulppa irronnut jaa aamulla/aamupäivästä alkoivat supistukset, olivat tuntuvia mutteivät kivuliaita. iltaa myöden muuttuivat kivuliaammiksi ja puoli yhdeksän aikaan olin sairaalassa, kohdunsuu oli jo 4cm auki. vedet menivät synnytyssalissa ja klo 00.05 poikani syntyi.

Vierailija
12/22 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmissa raskauksissa ihan saman kaavan mukaan: seksin jälkeen 4h, niin vedet meni. Ja nukkuessa. Ekasta tosin tunsin lämpimän hulauksen ja kerkesin vessaan - sänky pysyi kuivana. Tokassa taisi joku pieni läikkä ehtiä sänkyyn, ennen kuin ehdin nousta ylös.

Vierailija
13/22 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rv 40+6 kun olin juuri käynyt vessassa (jolloin lähti myös limatulppa) menin laittamaan kenkiä jalkaan. Niitä siinä ison mahani kanssa solmin ja ähkin. Kun nousin ylös jotain lirahti pöksyyn. Jäädyin totaalisesti hetkeksi ja sitten lirahti uusiksi. Vaapuin vessaan. "Jotain" oli lirahtanut niin, että kaikki housut oli läpi asti märät. Sitten soittelin miehen kotiin, että mennään synnärille näytille ja siellä todettiin että on lapsivettä. Sitä tuli kuitenkin niin pikkuhiljaa, että oli vielä hyvin vettä jäljelläkin kohdussa. Sairaalalla ollessa alkoi ihan pienesti supistella n. 15min välein ja sain ajan seuraavaksi aamuksi käynnistykseen, jos ei sitä ennen lähde kunnolla. Pääsin siis yöksi kotiin, mutta en kyllä nukkunut. Supistukset voimistui koko ajan ja kuudelta aamulla lähdettiin sairaalaan, ennen siis kun käynnistysaikani olisi ollut. rv 41+0 aamupäivällä synyti esikoisemme ja synnytyksen kestoksi kirjattiin 10 h 45min. (laskettiin alkaen siitä, kun säännölliset supistukset alkoivat).

Salissa vielä puhkaistiin kalvot kunnolla, kun niissä oli tosiaan ihan pieni reikä jossain ylhäällä... Antibioottia luonnollisesti sain tipan kautta, kun kerran kalvoissa oli reikä.

Vierailija
14/22 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka raskaus: ensin verensekaista limavuotoa illalla tietokoneella istuessani ja koko yön tuli kipeitä supistuksia, jotka muuttuivat vähitellen säännöllisiksi. Vedet menivät synnytyssalissa seuraavana aamuna välitellen.

Toka raskaus: kipeitä supistuksia yöllä levätessäni/ nukkuessani, jotka vähitellen muuttuivat säännöllisiksi. Vedet menivät sairaalassa ensimmäisessä sisätutkimuksessa niin että hulahti.

Vierailija
15/22 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen synnytys ei koskaan lähtenyt käyntiin. Siksi vauva sektioitiin. Oli perätilassa ja synnytyssairaalassani ei käynnistetä perätiloja. Supistuksia oli silti ollut jo muutaman päivän, ei tosin mitään säännöllistä. Auki olin 3 cm.

Toinen synnytys alkoi supistuksilla. Niitä kesti viikon noin 10-15 minuutin välein. Sitten alkoivat tihentyä, mutta eivät voimistuneet kunnolla. Käytiin näytillä ja olin 4 cm auki. Puhkaisivat kalvot ja vauva syntyi tästä 2 tunnin kuluttua.

Kolmas synnytys käynnistyi tujuilla supistuksilla, jotka tulivat heti 5 minuutin välein. Vauva syntyi 4 tunnin kuluttua ja vedet meni juuri ennen ponnistusvaihetta.

Vierailija
16/22 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalvot on puhkaistu synnytyssalissa, molemmissa synnytyksissä.

Ensimmäisessä synnytyksessä lapsi syntyi n. 13 tuntia supistusten alettua, toisessa lapsi syntyi n. 6 tuntia supistusten alettua.

Kaikki ovat yksilöitä, et voi koskaan tietää, kuinka synnytyksesi alkaa ja etenee.

Tsemppiä kovasti!

Vierailija
17/22 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni siis oli rv38+4 äippäpolille aika, koska viikko aikaisemmin olleessa synnytystapa arvioinnissa vauva katsottiin pienikokoiseksi ja napanuora virtaus oli heikko..

Tuolla kerralla oli sama homma ja istukka oli kypsä myös joten jäinpä sitten sairaalaan ja katsoivat tipalla miten vauva reagoi supistuksiin.

Seuraavana päivänä käynnistettiin puolikkaalla tabletilla (suun kautta) 4h välein.

3 sain ja supistuksia tuli mutta ei lähtenyt käyntiin.

Seuraavana päivänä sitten 1 tabletti (suun kautta) ja toisen otettuani alkoi 1,5h päästä supistukset ihan parin minuutin välein tuli ja kivuliaita. 8h meni ja kävelin sitten synnytyssaliin... yms yms. Loppua en sitten jaksa tässä alkaa väsäämään :D mutta tuolleen alkoi

Vierailija
18/22 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supistukset ovat tosin olleet aivan erilaisia kuin raskaudenaikaiset "harjoitussupistukset", eli kyllä olen heti tajunnut synnytyksen käynnistyneen.

Lapsivesi ei ole mennyt spontaanisti yhdessäkään synnytyksessä, vaan synnytyssalissa on sitten puhkaistu kalvot, jotta synnytys etenisi nopeammin.

Synnytykset ovat olleet ns. säännölliset ja ongelmattomat synnytykset.

Vierailija
19/22 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien synnytyksen alkaneet lapsiveden mentyä. Ekan lapsen lapsivedet meni vessanpönttöön kun heräsin pissahätään ja toisen lapsen vedet meni olkkari lattialle kun nousin sohvalta. Molemmat lapset syntyivät nopsaan, esikoinen kolmessa tunnissa ja kuopus vajaassa tunnissa. Lapsivesien mentyä tuli heti armottomat supistukset ilman mitään välejä.

Vierailija
20/22 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. synnytys alkoi spontaanilla vesien menolla, n.klo 22 illalla. Olin iltapesulla veskissä kun vedet lorahti lattialle. Sit heti alkoi säännölliset supistukset. Sairaalaan, jossa kl0 5 maissa aamulla syntyi tyttö, rv oli tasan 40+0

2. synnytys ....supistuksia alkoi tulla rv 39+0, kipeitä, melko säännöllisiä, mutta sit ne aina välillä lopahti ja taas alkoi uudestaan jne. rv 39+4 lähettivät mut äippäpolille näytille jossa totesivat että olin jo niin uupunut, (valvonu monta yötä)että päättivät puhkaista kalvot. Siitä synnytys etenikin nopeasti ja n. 4 t päästä oli poika maailmassa.

3. synnytys alkoi heti säännöllisillä supistuksilla kotona aamulla klo 5. Sairaalaan, jossa todettiin synnytyksen etenevän vauhdilla ...lapsivedet meni vasta kun vauvan pää syntyi. tyttö oli maailmassa kl 9 aamulla. rv 39+5

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan