Anoppi haluais välttämättä saada vauvamme yökylään, hermot menee
Nuorin (toinen yhteinen, minulla 3ed.liitosta) lapsemme on nyt 2kk ja anoppi on jo reilun kuukauden pyytänyt saada vauvan + muut lapset yökylään, jotta saisimme omaa aikaa. Varmasti tarkoittaa hyvää, mutten halua (enkä imetyksen takia edes voi kun ei ole sopivaa erityiskorviketta löytynyt) näin pientä antaa yökylään ja aiemmasta on ikävät kokemukset. Kyse ei siis ole mistään itkuisesta vauvasta, syö anopin mukaan tiheään (1-3tunnin välein), mutta minä en tuota ole ongelmana kokenut. Muutamia allergioita on nuorimmalla, mutta jättämällä mm. yleisimmin allergisoivat omasta ruokavaliostani ja muutama muu niin nuorin itkee enää normaalin verran. Lisäksi hällä on luultavasti refluksia ja tähän myös lääkitys.
Lisäksi eka yhteinen lapsemme oli päivisin muutamia tunteja anopilla hoidossa, hänellä sanottiin olevan koliikkia, mutta lopulta selvisi, että itkut johtuivat allergioista ja refluksista. Olin kiitollinen tuolloin avusta, kunnes kerran anoppi totesi, että on antanut vauvalle jo vajaan 2kk iässä ekan kerran maistaa kiinteitä ja sen jälkeen satunnaisesti. Tuon jälkeen ei vauva enää mennyt anopille kyläilemään ja nytkin hiukan arveluttaa antaa toisiks nuorinta, koska hän on yhä monelle allerginen. Pelkään myös, että anoppi tekee samoin nuorimmalle, siis että antaa maistaa kiinteitä ennen kun me olisimme niitä antamassa.
Monesti anoppi on suuttunut kun olen todennut, että kiitos tarjouksesta, mutta toistaiseksi vauva on meidän kanssa kotona. Lisäksi olen sanonut, että isommat saa kyllä ottaa yökylään, mutta kummasti on kiinnostus auttaa siinä vaiheessa lopahtanut.
Kommentit (10)
ajattelin kysyä neuvoa, mutta mitä ilmeisimmin oli väärin kuvitella, että täältä saisi neuvoja, kokemuksia ym.
ap
Olethan varmasti neuvonut hänelle oikeat ruuat ja lääkkeet allergisille? Jos hänellä ei itsellään ole ollut allergisia lapsia hänellä ei ole kokemusperäistä tietoa. Sinun pitää vain opastaa kunnes menee perille. Sitten voit rauhallisin mielin nauttia isoäidin avusta.
Tämä akuutti tilanne tuntuu aika selvältä: jos sopivaa korviketta ei ole löytynyt, pienin ei vielä voi mennä yökylään mummolaan.
Ja täällä tosiaan ON ollut näitä anoppia-avauksia tänään. Teki anoppi eli isoäiti miten päin vain, hän tuntuu tekevän kaiken väärin. :)
Olethan varmasti neuvonut hänelle oikeat ruuat ja lääkkeet allergisille? Jos hänellä ei itsellään ole ollut allergisia lapsia hänellä ei ole kokemusperäistä tietoa. Sinun pitää vain opastaa kunnes menee perille. Sitten voit rauhallisin mielin nauttia isoäidin avusta.
Tämä akuutti tilanne tuntuu aika selvältä: jos sopivaa korviketta ei ole löytynyt, pienin ei vielä voi mennä yökylään mummolaan.
Ja täällä tosiaan ON ollut näitä anoppia-avauksia tänään. Teki anoppi eli isoäiti miten päin vain, hän tuntuu tekevän kaiken väärin. :)
toisiks nuorimman kanssa teki tosiaan niin, että jo alle 2kk iässä antoi tälle kiinteitä ja kertoi siitä vasta myöhemmin kun oli siis jo useampia kertoja antanut kiinteitä. Pieniä määriä kyllä, mutta just niitä, jotka pahiten allergisoi toisiks nuorinta. Tämän takia on luottamus mennyt, siis sen suhteen, ettei antaisi tälle nuorimmallekin kiinteitä, vaikka se olisi kielletty. Muuten anopissani ei ole pahemmin vikaa, mutta on itsepäinen ja haluaa yleensä saada tahtonsa läpi ja jos ei saa niin suuttuu.
Omat hermot on välillä kireällä kun saa kuulla miten olen ilkeä ihminen (vaikka poikansakin sanois olevansa samaa mieltä, sillon minä oon syöttänyt ajatuksen hänen pojalle, ettei saa vauvaa yökylään) kun en huoli hänen apuaan. Vierailevat meillä pari kolme kertaa viikossa ja meillä anoppi saa hoitaa vauvaa ja leikkiä taaperon kanssa miten paljon tykkää, mutta silti haluais melkein väkisin vauvan yökylään.
ap
parikuukautisesta! Mulla olisi tissit olleet niin täynnä maitoa, etten olisi voinut nukkua!
Meillä vauva alotti itkunsa syntymänsä jälkeen toisena päivänä ja se kesti ekan 8kk, mitään syytä ei koskaan löytynyt. Sitä oli tuossa 2kk kohdalla ihan zombi ja oli mielellään yhden yön erossa vauvasta, jotta sai nukkua. Minulla tuli kyllä myös maitoa yli tarpeenkin, mutta lypsin niin kyllä pystyi nukkumaankin ja jaksoi taas valvoa vauvan kanssa.
parikuukautisesta! Mulla olisi tissit olleet niin täynnä maitoa, etten olisi voinut nukkua!
äideillemme ettei lapsi tule yökylään pienenä koska emme niin halua/raasi. Kumpikin ymmärsi täysin. Mummot odottavat nyt, että lapsi kasvaa ja tulee sitten joskus yökylään. Näkeväthän tätä muuten.
Tyttö nyt yli 1v eikä meillä ole vieläkään tarvetta jättää yökylään.
ettei vielä yökyläilyjä. Anoppihan saa kuitenkin olla paljon vauvan kanssa, niin todella törkeää, että nostaa yökyläilystä tuollaisen metelin.
Minusta ihan aina voi sanoa miten itse haluaa toimia. Jos asia ei mene perille, kannattaa toistaa ja sanoa vielä, että todella tarkoittaa tätä. 2kk ei kannata vielä tavallisissa oloissa jättää minnekään hoitoon saatika yökylään. Vuoden ikäinen voi olla yhden yön tutussa paikassa(riippuen lapsista). jos anoppini olisi pettänyt minut syöttämällä selän takana jotakin lapsilleni, olisi melkoisen keskutelun paikka. En tiedä kuinka kauan menisi saada luottamus takaisin. EI todellakaan tarvitse tehdä anopin vaatimusten mukaan. Muutekaan tuollainen vaatimus ei ole lapsen/vauvan etu. Tsemppiä
eikä anoppi saisi syötellä, noita kiinteitäkään. Sinun täytyy vain oppia olemaan välittämättä ja elää oman pääsi mukaan. Kolme kertaa viikossa kuulostaa aika paljolta, mutta jos heistä on apua, niin mikäs siinä;) Meillä ei kumpaakaan mummoa meidän lapset kiinnosta, kaikki aika menee sisarusten lasten kanssa, että olisin itse tyytyväinen, jos edes joskus saisin apua..
joku rustailee näitä anoppoprovoja.
Vaihtaisit aihetta niin jaksaisin provoilla sulle vastaan.