Yh ja vuorotyö pohdintaa
Meillä tuli ero mieheni kanssa jo reilu 2v sitten, mutta olen ollut työttömänä yhteensä 3v ja nyt vihdoin löysin/sain töitä, mutta ongelma on, että kyseinen työ olis vuorotyötä ja yötyö on se ongelma. Sen jo selvitin, että ei ole mahdollista olla tekemättä öitä.
Meidän lapset on 6v, kohta 10v, 12v ja 13v. Heidän isänsä muutti vuosi sitten 200km päähän eli hänestä ei ole tässä asiassa apua enkä luultavasti ainakaan joka kerta saa lapsille hoitajaa eli satunnaisesti joutuisivat olemaan yön keskenään.
Kaikki, nuorin mukaan lukien osaavat herätä itse oikeaan aikaan, tehdä aamupalan jne. Yövuoroni siis alkaa 20-23 ja loppuu 6-7 aikaan. Ehdin siis töistä viimeistään siihen mennessä kun nuorin on vietävä eskariin.
Onko täysin mahdotonta, että välillä olisivat yksin yön?
Kommentit (15)
Onko mahdollista palkata hoitajaa yövuoroiksi?
Yleensä vuorotyössä voi toivoa vuorojen sijoittumista.. Jos ex-miehellä olisi viikkotyö niin olisiko mahdollista toivoa yövuorot viikonlopuksi, olisivat lapset tällöin isällään. Eihän 2ookm nyt kuitenkaan ole matka eikä mikään.
on lain mukaan tarpeeks vanha olemaan yksin. Ethän saa töistä olla pois vaikka olis kipeä. 6-vuotias pärjää kyllä mielestäni yön vanhempien lasten kanssa. Koska olet yötöissä sinulla on puhelin käytössä mihin lapset voi tarvittaessa soittaa, mutta eiköhän ne nuku yöllä? Tää mikää lastensuojeluasia ole. KAIKKI ON TÄÄLLÄ AINA LASTENSUOJELUASIOITA. Toki voit laittaa 6v. vuoropäiväkotiin. Saat varmasti paikan nopeasti ku olet yksinhuoltaja.
.ja nuoremmalle tosiaan hakisin vuoropäivä-hoitopaikkaa.
.ja nuoremmalle tosiaan hakisin vuoropäivä-hoitopaikkaa.
Nuorimmaisella on siihen oikeus, ja eskarikin hoituu näin ja saat nukuttua.
Minä olen yh:na tehnyt vuorotyötä kun vanhin lapsi oli 9v. ja nuorimmat pk:ssa ja vaikka vanhin oli mielestäni reipas niin silti niitä puheluita töihin tuli joka vuorolla. Milloin oli ikävä, milloin hukassa joku ja milloin iskenyt flunssa.
Vaikka lapsi pärjäsikin hyvin kaikissa tilanteissa niin se epävarmuus ja jatkuva soittaminen ei ollut mukavaa töissä ollessa kun ei esimies hyvällä katsonut puhelimessa läpsytystä.
Tätä olen aina ihmetellyt, että laitetaan laki mikä sanoo, että alle 10v. ei pidä olla yksin. Ok, saat tarhaikäisen hoitoon kyllä, mutta esim.8-vuotiasta et! Eli jos olet todellakin lastesi ainoa aikuinen niin työnteko vuorossa on mahdoton ajatus ja mitä yksityisiin lastenhoitajiin tulee niin esim. lähihoitajan pikkupalkasta sellainen summa vähän väliä olisi aika iso määrä palkasta tarhamaksujen ja muiden maksujen lisäksi. Ja etävanhemmalla taas mahdollisuus mennä siitä missä aita matalin jos yhtään sen sorttinen on.
lapsiaan säännöllisesti ja lapset saattaa välillä olla jopa pari viikkoa isällään, tämä siis yleensä loma-aikoina. Varmasti saan osin sovittua niitä yövuoroja niin, että lapset olisivat just sillon isällään, mutta aina se ei luultavasti tule onnistumaan.
Periaatteessa voisin palkata hoitajan (riippuen mitä maksaa) tai laittaa nuorimman vuoropäiväkotiin. Uskon, että isommat pärjää, nukkuvat yleensä tuon ajan. Siis menevät nukkumaan 20-21 ja heräävät 6-7aikoihin. Nuorinkin kyllä nukkuu yöt, mutta häntä nyt lähinnä mietin, että voinko jättää yksin.
Olen siis kyllä aina puhelimella tavoitettavissa, vaikka olisin yövuorossa.
ap
YH:oille 1-2 luokkalaisille hoitoa, jos vanhempi tekee vuorotyötä.
niiksi öiksi, kun olet pois. Mikä tuossa on niin vaikeaa?
niiksi öiksi, kun olet pois. Mikä tuossa on niin vaikeaa?
niitä kun ei ihan joka puussa kasva.
Eikä niitä hoitajia nyt ihan niin vain palkata niitä kun ei ihan joka puussa kasva.
Iät muuten samat kun ap:n lapsilla, paitsi nuorin oli 8v.
Vellamon ja Pulmusen päiväkodeissa on koululaisten vuorohoitoa vuorotyötä tekevien vanhempien lapsille.
Tämä hoito on tarkoitettu ensisijaisesti ekaluokkalaisille yksinhuoltajien lapsille.
Koululaisten vuorohoito maksaa 100 €/kk.
Päivähoito ei järjestä kuljetusta vuorohoitoon.