Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sitkeä hiivatulehdus + raskaus

22.02.2010 |

Onko täällä joku, joka on kärsinyt samasta? Onko mikään auttanut? Oletteko saaneet fluconazol -lääkettä (selosteen mukaan "vain välttämättömissä" tapauksissa raskauden aikana)? Tuo on ainoa, joka mulle on ennemmin auttanut.

Nyt olen kokeillut jo Canestenin ja Vagi-C:n. Canesten helpottaa pieneksi hetkeksi ja sitten mennään taas. Vagi-C oli jotain aivan kamalaa, oli pakko lopettaa neljänteen kapseliin, kun tuskat oli niin valtaisat. Mitkään luomukeinot tuskin auttaa "happamoittamiseen", kun ei tuollakaan ollut muuta kuin pahentava vaikutus. Ja Daktarinia en edes uskalla enää kokeilla, kun joskus sain siitäkin aivan kamalat tuskat ja piti kaivaa sormin mokkula pois, kun en enää kestänyt mitenkään päin. Mutta ikävä tämä tulehduskin on. Alapää on kuin sinne olisi heitetty kekäleitä ja kutinapulveria ja vedelty raastinraudalla päälle. Koko ajan yhtä tuskaa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kärsin myös raskauden aikaisista hiivatulehduksista joita tulee kuin sieniä sateella :D Viime kerralla lääkäri kirjoitti Pevaryl-reseptin jolla hiiva helpotti. Auttaiskohan tuo? Itse olen yrittänyt sinnitellä vain canestenin avulla. Tässä raskaudessa nyt 3 hiivaa hoidettu ja rv. 21+4.

Vierailija
2/11 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei ruvennu kirjottaa reseptilääkettä (en tiedä johtuiko viikoista). Käytin aina eri valmisteita. Käytin myös asetinta. Voide oli mielestäni mukavin, mutta se missä oli vain yksi tabletti auttoi, vaikka apteekkari sanoi että kannattaa ottaa pidempi kuuri... Mulla oli se tabletti jotenki jämähtäny sisälle et se suli varmaan vasta kolmenpäivän kuluessa ja sen jälkeen ei ole onneksi hiivaa näkyny...Lääkäri sanoi että ei muuta ku vaan heti ku tuntuu et on hiiva tuloillaan ni aloittaa hoito ni pitäis parantua ku ajoissa aloittaa aina hoidon... Jotku sanoo et etikka auttaa, mut kokeilin ja tuntu et alapää on ihan tulessa(hiiva niin pahana et haavaumilla), et piti pestä kyllä heti pois...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänellä tosin sitten sitkeiden hiivojen jälkeen olikin joku muu, mikä piti häätää pois.

Harmi että on jo niin monta vuotta aikaa, etten muista.

Vierailija
4/11 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli hiivaa ja Canesten auttoi minulla... Mutta nyt mietin, että onko se taas tullut, kun alapää tuntuu taas kummalta.

Minua vähän on mietityttänyt se, kun koskaan ei kukaan sano, että pitäisi mies hoitaa samalla. Tai no paketissa luki, että jos sukupuolikumppanilla on oireita niin siinä tapauksessa... Mutta kuinka moni on hoidattanut myös miehen? Jos se ei oirehdikaan mitenkään...? Silloinhan sitä aina altistuu uudelleen hiivalle.

Toinen asia mikä on mietityttänyt, että voiko hiiva tarttua vauvaan synnytyksen yhteydessä. Tässä kun LA on melko lähellä, niin ei tahtoisi vauvaa altistaa hiivalle, jos siitä jotain haittaa pienelle on...

Vierailija
5/11 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuossa muutama vuosi sitten tosi paha hiivatulehdus kierre. En silloin siis ollut raskaana, joten lääkkeitä sain reilusti ja silti ei meinannut millään helpottaa.

Mutta kun oli kolmas peräkkäinen hiivatulehdus menossa, kysyi lääkäri seksikumppanien määrää... no yksi ja sama aviomies, (ensin ei kai meinannut sitä uskoa, kun sanoin kuinka kauan oltiin oltu yhdessä, koska olen ollut hänen kanssaan todella nuoresta) ...mutta sitten sanoi "jos kumppaneita vain yksi" niin kuuri myös miehelle...

Ja en ikävä kyllä muista mitä lääkkeitä mies sai, jotai rasvaa ainakin, vaikka hänellä ei ollut "näkyviä" oireita ja mulle samalla siis jälleen uudet lääkkeet ja siihen kierre loppui,ONNEKSI!!!! :)

Kun selitti että kierre voi jatkua esim. niin että nainen tartuttaa miehen...mies kantaa ja tartuttaa sitten taas naisen. Ja tulisi mieleen, että varsinkin raskausaikana olisi todella tärkeää hoitaa myös mies, niin kenties odottaja voisi säästyä edes joltain tulehdukselta ja kuurilta

Vierailija
6/11 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiva ei kovin helposti tartu miehelle, mutta sitten kun tarttuu niin tekeekin sen kunnolla ja uusii herkästi.

Mulla oli kans jatkuvasti hiivaa raskausaikana, loppuvaiheessa jo lääkäri sanoi että ei kannata käyttää enää lääkkeitä kun ei tiedä mihin saakka ne menee(jos paikat auki). Sinnittelin siis alapesujen voimalla ja välillä toki helpottikin.

Hiivat loppui synnytykseen, tosin miehellä uusi ja joutui hoidattamaan. Lapsen tartuttamisesta ei kukaan puhunut mitään, ja terve lapsi syntyikin.

Pyysin myös tarkistuttamaan muiden tulehdusten varalta, ja kaikki oli puhtaat.

Vierailija
7/11 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieskin on hoidettu varmuuden vuoksi Fluconazol -tabletilla. Eikä me kyllä olla aikoihin tehty mitään sänkykamarin puolella. Eipä sitä pysty, kun alapää on aivan päreinä ja pelkkä käveleminen sattuu. Sitä ennen mulla kyllä sänkypuuhien jälkeen lehahti tulehdus heti pahaksi. Nyt vaan täytyis saada itseni kuntoon. Kiitos vinkeistä, täytyy laittaa tuo lääkkeen nimi muistiin.

Mulla viikkoja kohta 15, tulehduksia aika alusta saakka, kun 2 antibioottikuuria laittoi kierteen alulle. En voi edes sanoa, onko juuri välejä ollut tulehduksilla.

Vierailija
8/11 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiivatulehduksia, mutta miestä ei olla koskaan hoidettu. Sai hän kyllä jotain mahdollista kutinaa poistavaa voidetta.

Mulla uusi hiivatulehdus aina ovulaation jälkeen, kun hormonaalinen tilanne otollinen ja usein tuli harrastettua enemmän seksiäkin (eikä ainakaan kondomin kanssa). Sitten se hiivakierre vain loppui. Ja itse asiassa käytinkin sitten usein oviksen jälkeen Lactalia, joka happamoittaa.

Sitten jossain vaiheessa se hiivatulehdus loppui. Raskaus nyt on aika otollista aikaa hiivan ylläpitoon.

Vierailija
9/11 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinainen hiivatulehdus.

Eli aina kannattaa ottaa hiiva näytteet lääkärissä eikä sumeilematta kokeilla rasvoja tai lääkeitä.

Tässä oma kokemukseni:

Tositamiseen kävin lääkärissä hiivan takia joka sitten ei varmaan koskaan ollutkaan hiiva vaan stressin ja liiallisen alapäänpesun aiheuttama kutina.

Lääkäri no:4 määräsi rasvan Bemetson 0,1% joka tosiaan auttoi sitä sitten olen raskausaikoinakin käyttänyt kutinaan eli rasvaa vaan runsaasti pikkuhousunsuojaan ja alapäänlimakalvot saa tosiaan kunnon rasvauskuurin. Aamusta olo on aivan toinen.

Eli se minkä opin gynekologiltani on että limakalvot on tosiaan limakalvot niiden ei pidä olla liian puhtaat, muuten niitä ongelmia tulee liian runsas saippuapesu /vesipesu on niille myrkkyä.

Toivottavasti kokemukseni auttaa muitakin koska ongelma on hyvin yleinen:)

Vierailija
10/11 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Valmisteen käyttöä raskauden aikana ei suositella"

Tämä siksi että sienilääkkeet varsinkin nuo suunkautta otettavat aiheuttavat sikiölle epämuodostumia. Eli mikä rv sulla on menossa? Alkuraskaus kaikkein riskialttein jos olet tuolloin ottanut lääkettä. Sienilääkkeet eivät ole turvallisia raskaana oleville. NKL käyttää osastoillaan gynodaktarinia, joka turvalisempi vaihtoehto. Kannattaa jutella asiantuntevan lääkärin kanssa noista ongelmista hiivalääkkeiden kanssa. Ehkä löytyy turvallinen vaihtoehto.

Oletko kokeillut ensin geelimäistä lactalia jotta limakalvot ensin rauhoittuu???

Vierailija
11/11 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana olevilla naisilla ei ole suoritettu riittäviä ja hyvin kontrolloituja tutkimuksia. Äideillä, joiden koksidioidomykooseja on hoidettu suurilla flukonatsoli-annoksilla (400-800 mg päivässä) 3 kuukauden ajan tai pitempään, on raportoitu vastasyntyneiden monimuotoisia epämuodostumia. Flukonatsolin ja näiden tapahtumien välinen yhteys on epäselvä. Eläinkokeissa on havaittu sikiövaurioita ainoastaan korkeita annoksia käytettäessä, jolloin niihin on liittynyt myös toksisia oireita emossa. Annoksilla 5 tai 10 mg/kg ei ollut sikiövaikutuksia; sikiön anatomisten muutosten lisääntymistä (ylimääräiset kylkiluut, munuaisaltaan laajeneminen) ja luutumisen viivästymistä havaittiin, kun käytettiin annoksia 25 ja 50 mg/kg tai enemmän. Annoksilla, jotka vaihtelivat 80 mg/kg:sta (n. 20-60 x suositeltu humaaniannos) 320 mg/kg:aan, alkiokuolleisuus rotilla lisääntyi ja sikiöillä esiintyi epämuodostumia kuten kylkiluiden aaltoilua, suulakihalkioita sekä kallon ja kasvojen epänormaalia luutumista. Nämä vaikutukset viittaavat estrogeenisynteesin estoon rotilla ja voivat olla seurausta alentuneen estrogeenitason vaikutuksesta raskauteen, organogeneesiin ja synnytykseen.

Raskauden aikaista käyttöä tulisi välttää, paitsi vakavaan tai hengenvaaralliseen sieni-infektioon sairastuneille potilaille, joilla flukonatsoli-hoidosta saavutettava hyöty on suurempi kuin sikiölle aiheutettu riski.