Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva perätilassa...

22.02.2010 |

Mulla on nyt rv 33 +5 ja vauveli istuu tomerasti väärin päin, eli perätilassa. Mun nlatäti kerkesi "hieman" säikytellä miksi vauva voi olla väärin päin mm. esim. rakenne poikkeavuudet vauvalla, lyhyt napanuora yms. NO sitten lopuksi sanoi, ETTÄ MONESTI EI MITÄÄN SYYTÄ LÖYDY!!! Mutta eipä se lopuksi ihan hirmuisesti rauhoittanut...

Vauveli on ultrattu yht 6 kertaa tämän odotuksen aikana, ja koskaan ei ole mitään poikkeavaa ollut.

Esikoinen kääntyi aikoinaan oikein päin rv 28, mutta syntyi kuitekin kiireellisellä sektiolla. (Kun moni asia meni synnytyksessä pieleen...)

Onko muilla kokemuksia, kuinka "myöhään" vauva voi vielä kääntyä? Voiko aikaisempi sektio vaikuttaa asiaan? Onko teille sitten tehty suunniteltu sektio, ja mille vkolle?????

Ja onko vauva silti voinut hyvin??

merili

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tohon vauvan perätilaan noilla viikoilla voin omasta kokemuksesta vastata sen verran, että mulla kolmas lapsi istui viikolle 38 asti tiukasti perätilassa kunnes vasta sen jälkeen päätti kääntyä ympäri. sektiota mulle ei oo ikinä tehty joten en osaa sen vaikutuksesta sanoa. vauva syntyi kuitenkin ihan terveenä yliaikaisena 41+3 viikoilla.

kävin sillon 38 viikon jälkeen sairaalas tarkistamas vauvan asentoa ja tarviiko yrittää käännöstä ja oli just ennen sitä sit kääntyny. totesivat sairaalas vaan, että mitä useampi raskaus alla sen enemmän vauvalla on tilaa kääntyä vielä myöhäisillä viikoilla, joten en ihan vielä hermostuis tosta perätilasta.

mullakin on tällä hetkellä vauva melko varmassa perätilassa ja on viihtyny niin ihan alusta asti, joten nyt on jännä nähdä millä viikoilla tämä kaveri ymmärtää kääntyä jos kääntyy sit ollenkaan.

hyviä vointeja loppurutistukseen toivoopi

bldr 25+6

Vierailija
2/3 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräälle tuttavalle tehtiin sektio perätilan takia. Tämä tuli hälle täysin yllätyksenä, sillä vauva oli kääntynyt 1vrk ennen syntymään raivotarjonnasta perätilaan... Näinkin viimetingassa asiat voi siis muuttua...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/3 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitanpa tähän omaa "stooria" tosta perätilasta... Mulla oli viime kesänä viikolla 28 hyvin kiinnittynyt raivotarjonnassa oleva tytteli ja kaikki näytti ihan ok:lta. Viimesessä lääkärissä viikolla 36 masussa istuskeli sitten perätilassa ihan hyvän kokoiseksi arvioitu mukulainen, jota sitten viikon päästä kahden lekurin voimin yritettiin kääntää. Luonnollisestikaan tämä jukuripää ei halunnut kääntyä, joten lääkäri kysyi, että antaako leikkausajan vai mitä tehdään. Alle neljäkiloisen kuulemma antavat tehdä alateitse, jos lantiossa riittää mitta. Ilmoitin oitis etten missään nimessä suostu leikkaukseen, joten tie vei lantiokuviin... Tulokset olivat ihan ok ja sovittiin kontrollikäynti viikolle 39, jossa katsotaan tilannetta kohdun suulla ja vauvan kokoa.

Kutsua kontrolliin ei vaan kuulunut ja neuvolasta sitten soitettiin Keskussairaalaan, että missä kontrolliaika viipyy. Paikalla oli kuitenkin toinen lääkäri, joka ilmeisesti missasi papereista tuon "perätila"-kohdan ja ilmoitti, ettei mitään kontrollia tarvita, vaan normaali yliaikakontrolli viikolla 41+5. Eipä siinä, ajattelin, että kaipa nuo tietävät mitä tekevät...

39+6 oli sitten viikot kun lähtö koitti ja tilanne huipentui siihen, että lopulta mentiin pillit huutaen, kun tämä äiti lähti hieman liian myöhään liikkeelle ja mukula meinas tulla autoon :) Avautumisvaihe oli nopea, erittäin kivulias, mutta kahdeksan minuuttia sairaalan ovien sisäpuolelle tulon jälkeen syntyi täydellisessä perätilassa tyttö, joka painoi 3990g. Olihan se siis 10g alle rajan... Myönsivät kuitenkin, että moka tuli, kun kontrolli peruttiin.

Kaiken kaikkiaan synnytyksestä jäi kuitenkin hyvä mieli. Kivun lievitystähän ei ennätetty antaa minkäänlaista, mutta ei tikkejä, ei repeämiä ja vauva ok pyllyn mustelmia lukuunottamatta :)

Koskaan en ole kyllä kuullu, että perätila johtuisi jostain poikkeavuudesta. Sen olen kuullut, että perätila on perinnöllistä eli aika iso on todennäköisyys, että tuo neiti joskus perätilasta pienoisen saa, jos on saadakseen lapsia :)

Vauva voi joo todella kääntyä vaikka hetkeä ennen, tästäkin tiedän kaksikin tapausta lähipiiristä, mutta omassa mielessä tuo perätila ei ole mikään mörkö enää, enkä oikein ymmärrä miksi siitä sellaista tehdään. Minulle lääkäri sanoi, ettei ole sen riskialttiimpi kuin normaali synnytyskään, puhumattakaan sektiosta, on vaan erilainen. Minulle ehdottomasti helpoin kaikista synnytyksistäni (4, muut tulleet alateitse oikein päin)

-omppu-