pikkuvauvan rokottaminen ja kiintymyssuhdeteoria
kaikki kiintymyssuhdeteorian TUNTIJAT JA AIHEESEEN PEREHTYNEET! Vaikuttaako pikkuvauvan rokottaminen haitallisesti vielä kehittyvään kiintymyssuhteeseen? Aiheuttaahan se vauvassa ainakin hetkellisesti melkoista ristiriitaa. Ovatko teorian kannattajat rokottamista vastaan vai puoltavatko rokottamista sen yleisen hyödyn vuoksi? Tarkastellaan asiaa kyseisen TEORIAN näkökulmasta, ei kiitos mitään "kuka idiootti jättää vauvan rokottamatta pienen huudon takia". Tiedän että rokottaminen suojaa monilta hengenvaarallisilta taudeilta.
Kommentit (14)
Jonkun verran olen lukenut kasvatuspsykkaa (kasv.tiet.kandi oon), mutta perustan tämän vastauksen enemmän MUTU:uun :)
Elikkä, periaatteessa rokotustilanne voi heilauttaa lapsen kiintymyssuhdetta aika radikaalisti. Äiti pettää vauvan luottamuksen, kun ei suojele toiselta, joka tuottaa kipua (tietenkään kaikilla ei rokottaminen edes satu, silloin kysymys ei olekaan relevantti). Yleensä äiti on kuitenkin se, kenen kautta vauva peilaa omaa olemistaan ja arvoaan. Meidän vauva (7kk) on esimerkiksi pari kertaa yöllä alkanut huutamaan ihan hirveästi, eikä ole rauhoittunut kuin isänsä syliin. Liekö nähnyt painajaista rokottamisesta ja äidin petturuudesta?
Toisaalta vauva on kerran myös hereilläollessaan loukkaantunut minulle todella verisesti, kun yritin häntä pukea. Rauhoittui vasta kun isänsä tuli kotiin ja vilkuili minua epäluuloisesti tämän sylistä. Olenko siis huono äiti, eikä lapseni luota minuun?
Tästä tullaankin vanhemmuuden toiseen tärkeään tehtävään, mikä on pettymyksen tuottaminen lapsille. Pettymysten tuottaminen (ja niistä selviämään auttaminen) on kasvatusteoreettisena näkemyksenä samalla viivalla kiintymyssuhteen muodostuksen kanssa, vaikka ovatkin keskenään ristiriidassa ensikatsomalta.
Kuitenkin asian voi nähdä myös niin, että pettymyksestä selviäminen ja se, että lapsi huomaa että vanhemman reaktio siihen ei ollut epäreilu/perusteeton (esim. jos lapsi haluaa jäätelön, ei osteta, lapsi pettyy ja luulee maailman loppuvan siihen paikkaan mutta ei lopukkaan), vahvistaa minusta kiintymyssuhdetta, sillä lapsi oppii luottamaan siihen, että vanhempi tietää mitä tehdään, eikä hänen tarvi olla vastuussa ja tehdä päätöksiä. Eli vaikka vanhemman toiminta on ristiriidassa lapsen intressien kanssa, on toiminta johdonmukaista ja suojelee muulta maailmata.
Sekavasti selitetty ehkä, mutta toivottavasti AP sai jotain irti :)
koulutehtäviään!!!?
Teille kai se teoria on koulussa opetettu tai ainakin neuvottu mistä sen pääsee opiskelemaan!? En luottaisi av-teorioihin! ;)
se siitä teettämisestä. läksin vaan funtsimaan kyseistä asiaa aiheeseen liittyen. mut annetaan jo olla. keskustellaan vaan ennemmin "mitä tänään ruokana?" tai "en halua enää poikia" -aiheista.
vähän taustoja? Siis että miten se rokotus vaikuttaa siihen kiintymyssuhteeseen? Ja minkälaista ristiriitaa se aiheuttaa vauvassa?
en usko millään, että rokotuskokemus sen tuhoaisi. Kyseessä niinkun sanoit, hetkellinen tila. Itse ajattelen ennemminkin niinpäin, että äidin tuoma läheisyys ja turva kivussa tuo suurta lohtua ja ennemminkin tukee kiintymyssuhdetta. Mutta onneksi ihmisen psyyke ei rakentuessaan ole korjaantumaton, olisi aika kohtalonomaista, jos jo elämän ensi metreillä suunta olisi valittu pysyvästi...
imetin yleensä samalla kun piikitettiin. Mulla on myös toinen lapsi aina inhonnut pyllyn pesua ja itkee kakkapeppua pestessä. Tuskin haittaa kiintymyssuhteeseen.
en usko millään, että rokotuskokemus sen tuhoaisi. Kyseessä niinkun sanoit, hetkellinen tila. Itse ajattelen ennemminkin niinpäin, että äidin tuoma läheisyys ja turva kivussa tuo suurta lohtua ja ennemminkin tukee kiintymyssuhdetta. Mutta onneksi ihmisen psyyke ei rakentuessaan ole korjaantumaton, olisi aika kohtalonomaista, jos jo elämän ensi metreillä suunta olisi valittu pysyvästi...
Aika heppoisilla jäillä oltaisiin, jos noin pieni asia suistaisi normaalisti kehittyvän lapsen raiteiltaan.
mutta mietinkin asiaa kyseisen teorian näkökulmasta, ja teoriahan on aika jyrkkä (vain pienellä osalla suomalaisia on turvallinen kiintymyssuhde ensimmäiseen hoitajaan joka yleensä äiti, valtaosalla ristiriitainen). eikö paikalla ole ketään vaikka psykan opettajaa??
Minut on vauvana rokotettu ja hyvin kiintynyt olen rakkaaseen äitiini. En koe perusturvattomuutta.
Se ratkaisee, millaista arki on, ei muutama rokotus siinä mitään merkitse. Ja myös se, onko äidin ja isän parisuhde turvallinen, jossa äiti kokee olonsa luottavaiseksi. Se heijastuu vauvaankin.
Siis sehän on TEORIA. On joku ero teorian ja tosielämän välillä. Haloo!
Kasvata vaan lapsesi teoriassa teoreettisesti kaiken maailman teoreemojen mukaan. Kai sen nimikin on Teo?
Siis sehän on TEORIA. On joku ero teorian ja tosielämän välillä. Haloo! Kasvata vaan lapsesi teoriassa teoreettisesti kaiken maailman teoreemojen mukaan. Kai sen nimikin on Teo?
vain pienellä osalla suomalaisia on turvallinen kiintymyssuhde ensimmäiseen hoitajaan joka yleensä äiti, valtaosalla ristiriitainen
Kuulostaa nimittäin aika vääristyneeltä näkökulmalta! Miten tällainen laji pystyisi ylipäätään olemaan olemassa, jos sen henkisen hyvinvoinnin perusta olisi näin epävakaa?
ihmeen ristiriitaa se aiheuttaa? Meidän neuvolan th tökkäsi neulan ja vauva katseli samalla leluja, rokotuksen jälkeen kuului "äh", vilkaisi vielä th:ta ja hymyili -kylläpä oli rankka kokemus ja kiintymyssuhde meni pilalle! Löysää vähän pipoa tai kukkahattua, kumpi nyt päätä kiristääkään.
täytyy kyllä todeta että täällä pyörii ihme porukkaa! ja viimisen kirjottajalle vielä että kolmen lapsen äidillä amk:n opinnot vetää välillä pipon aika kireäksi.