Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä vika, kun eskarilainen ei osaa sanoa s- ja r-kirjainta?

Vierailija
17.02.2010 |

Kyseessä tavallisen eskariryhmän oppilas, ei siis mikään diagnosoitu erityisoppilas, sillä sellaisille on tässä koulussa oma ryhmänsä. Eikö noin pahat viat olisi pitänyt hoitaa jo aikoja sitten? Ulkopuolisen on välillä vaikea ymmärtää lapsen puhetta.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden äänteen puuttuminen ei ole mitenkään erityistä eikä niitä mitenkään silmänräpäyksessä "hoideta". Puheterapia on pitkä prosessi ja kaikki eivät välttämättä opi koskaan. 6 v. on vielä aika pieni.

Kyseessä tavallisen eskariryhmän oppilas, ei siis mikään diagnosoitu erityisoppilas, sillä sellaisille on tässä koulussa oma ryhmänsä. Eikö noin pahat viat olisi pitänyt hoitaa jo aikoja sitten? Ulkopuolisen on välillä vaikea ymmärtää lapsen puhetta.

Vierailija
2/20 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alettiin vasta ekaluokalla puhetta korjaamaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme jo isompaa lasta, joten tiedän lapsista jotakin. Nyt tapasin sellaisen lapsen, joka eskarilaisena puhuu aivan kuin vauva. Lapsen äiti ei kertonut mitään, mutta en todella voinut olla ihmettelemättä, kun lapsi puhuu tyyliin: mun nimi on Latte ja oon etkalitta. Ajattelin, että onko kyseessä joku tietty puhevika vai ihan normaalia.

Vierailija
4/20 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme jo isompaa lasta, joten tiedän lapsista jotakin. Nyt tapasin sellaisen lapsen, joka eskarilaisena puhuu aivan kuin vauva. Lapsen äiti ei kertonut mitään, mutta en todella voinut olla ihmettelemättä, kun lapsi puhuu tyyliin: mun nimi on Latte ja oon etkalitta. Ajattelin, että onko kyseessä joku tietty puhevika vai ihan normaalia.

Vai "tiedät lapsista jotakin"! Meidän lapsemme puhuu tuolla tavalla, vaikka asiaa on yritetty - sanojasi lainatakseni - hoitaa kuntoon puheterapian avulla jo monta vuotta. Kaikki vain eivät kehity samaa tahtia, vaikka jokainen äiti varmasti niin toivoisi.

Mitä lapsen äidin olisi mielestäsi pitänty kertoa sinulle? "Hei, minä olen Anne ja tässä on Lasse. Lassella on puhevika, joten et ehkä ymmärrän hänen puhettaan. Lassen puheesta puuttuvat s- ja r-kirjaimet, mutta älyllisesti hän on aivan normaali." Jep jep, todella osoitit "tietäväsi lapsista jotakin"....

Vierailija
5/20 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin opettelemassa r-kirjaimen vasta koulussa ollessani ja opin vasta 8 vuotiaana. koulussa oli myös toisia jotka eivät osanneet s- tai r-kirjainta sanoa. itselläni tutkittiinkin vasta koulussa ja syynä liian tiukka kielijänne.

meinaat siis että jotenkin jälkeen jäänyt? pah sanon minä!! varmasti ihan normaali lapsi.

Vierailija
6/20 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ole noin pahaan puhevikaan törmännyt vielä koskaan tuon ikäisellä. Anteeksi, jos pahoitin jonkun äidin mielen. Se ei todella ollut tarkoitukseni. Tarkoitukseni oli vain kysyä, että missä vika, jos lapsi puhuu noin. Älyä en kyllä epäillyt. Kuuloa ehkä pikemminkin. Vaikka moni täällä tekee ilkeitä aloituksia, minun tarkoitukseni ei ollut se. Anteeksi. Ensi kerralla en kysy vaan jään ihmettelemään itsekseni, etten pilaa kenenkään päivää.

Vierailija
7/20 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ole noin pahaan puhevikaan törmännyt vielä koskaan tuon ikäisellä. Anteeksi, jos pahoitin jonkun äidin mielen. Se ei todella ollut tarkoitukseni. Tarkoitukseni oli vain kysyä, että missä vika, jos lapsi puhuu noin. Älyä en kyllä epäillyt. Kuuloa ehkä pikemminkin. Vaikka moni täällä tekee ilkeitä aloituksia, minun tarkoitukseni ei ollut se. Anteeksi. Ensi kerralla en kysy vaan jään ihmettelemään itsekseni, etten pilaa kenenkään päivää.

Nimenomaan s- ja r-kirjainten puuttuminen kouluun mentäessä on vielä _suhteellisen_ yleistä - tai ainakin se yleisin puhevika. Missä itse ajattelin vian olevan "jos lapsi puhuu noin"? Vaihtoehtoja on käsittääkseni "vain" puhevika tai sitten laajempi kehityshäiriö, eikö vaiin? Kuulovika ei yleensä - käsittääkseni - oireile vain kahden kirjaimen puutteena, mutta sinähän tunnut tosiana tietävän lapsista aika paljon...

Vierailija
8/20 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymykselläsi ajoit takaa "Missä on vika jos lapsi puhuu noin?" Mitä luulet itse missä on vika?

T: R ja K "vikaisen" 5v lapsen äiti

Vierailija
9/20 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiikeriäidit täällä vaan taas puolustaa pentujaan.

Vierailija
10/20 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella vaikea kysyä muuten kuin sanamuodolla mikä vikana. toisaalta tällä palstalla ei muuten saa vastauksiakaan jos ei hyökkäävästi käyttäydy :(

t:nro 6 jolla itsellä aikanaan r-vika ja kerroin missä vikakin oli.

Vierailija
11/20 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarpeeksi varhain tai tarpeeksi tarmokkaasti ajaneet asiaa.

Vierailija
12/20 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koskettaa kielellä kitalakea.

Jos ei onnistu, voi kielijänne olla liian kireä. Mulla on liian lyhyt kielijänne myös leikattu. Liian lyhyt kielijänne voi aiheuttaa R- ja S-vikoja.

Vierailija
13/20 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kohta 5v ei sano vielä r-kirjainta. Missä vaiheessa se pitäisi siis oppia?

Vierailija
14/20 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiset äänteet tulevat ihan itsekseen tavallisesti viimeistään kouluun mennessä (puheterapialla voi nopeuttaa, mutta se on minusta resurssien tuhlaamista)

Vierailija
15/20 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpäin on suositus että 5 v. neuvolassa annetaan kotiharjoitteluohjeet ja jos ei niiden avulla tunnu edistyvän niin sitten terapeutille.

Vierailija
16/20 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi ei osannut eskarissa ärrää eikä ässää. Oppi ne 7v. Nyt on neljännellä luokalla, puhuu sujuvasti ja on luokan paras kaikissa aineissa. Puheterapiassa kävi 5 v. alkaen.

Vierailija
17/20 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittavat kyllä lähetteen puheterapiaan jos ei 6vuotiaana osaa r-tai s-äännettä. Sinne nyt yhteyttä. Saatte varmaan hyvät ohjeet puheterapeutilta kotiin. Parempi hoitaa ennen kouluun menoa.

Vierailija
18/20 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei 5-vuotiaana osaa R-kirjainta

Vierailija
19/20 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä ajattelemattomasti ilmaistu. Ei R/S -"vika" yleensä ole mikään vamma (paha vika) eikä erityisoppilasainesta, vaan lähinnä kielen motoriikasta kiinni. Harjoittelulla niistä päästään.

Olen itse (ja veljeni) aikanaan käynyt puheterapiassa, samoin molemmat meidän "isot" tytöt. R tai S -harjoituksia on siellä tehty ja kaikki ovat oppineet :)

5-v neuvolassa tsekataan nuo, annetaan kotitreenilaput ja puheterapeutillekin pääsee

Vierailija
20/20 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mielestäni aloitus on erittäin tökerösti kirjoitettu. Tosin tapa, jolla hän puhuu erityisoppilaista ("sellaisilel on oma ryhmänsä") kertoo myös paljon suhtautumisesta millään tavalla poikkeaviin lapsiin...

Ja r- ja s-vika ei yleensä ole "noin paha vika", jota kukaan kovasti taivastelisi...paitsi nyt tietysti ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme