Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö kaikki lue lapselle iltasatua?

Vierailija
16.02.2010 |

Mulla tuli sukulaisen kanssa puhetta lapsen iltasaduista. Kerroin, että meillä tyttö 3v kuuntelisi vaikka 50 kirjaa ennen nukkumaanmenoa, mutta luetaan vain 3.

Sukulainen hämmästyi ja totesi, että heillä ei lueta lapsille kirjoja ollenkaan, kun lukeminen on vanhempien mielestä tylsää.

Siis eikö kaikki lue iltasatuja? Olen luullut, että se on ihan normijuttu, mutta näemmä ei sitten olekaan.

Meillä jo ihan sylivauvoille näytetään kirjoja, tietysti vauvoille sunnattuja. Kaksivuotiaasta lähtien myös luetaan.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten en..vihaan ääneen lukemista,vihasin jo yläasteella,kun piti lukea ääneen jotakin

Vierailija
2/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkä osaa sitä myöskään kaivata, lueskellaan pitkin päivää kirjoja, iltasadun saatan lukea jos ovat kipeitä tai levottomia..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pusut ja halit ja nukkumaan. Mutta meillä ei ollutkaan koskaan sitä ongelmaa, että nukutus olisi vienyt tuntikausia.

Muuten kyllä luettiin ja lapset oppi itse aika aikaisten lukemaan ja silloin muuttuikin iltarutiinit niin, että saivat puoli tuntia lukea itse omia kirjojaan sängyssä. Kaikki oppivat lukemaan 5-6 vuotiaina.

Vierailija
4/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset katselevat illalla itse kirjoja sängyissään. Illalla ei enää jakseta lukea, kun on kiire nukkumaan itselläkin.

Sillion kun luetaan, kaikki siitä tykkää. Senkään takia en lue joka ilta, koska silloin siitä tulee pakkopullaa ja sitä vaaditaan joka ilta. Parempi tehdä se silloin kun itsekin oikeasti haluaa, kyllä lapset muuten sen vaistoaa.

Ja vaikkei joka ilta luetakaan, lapset rakastavat kirjoja, käyvät mielellään kirjastossa ja vanhin osaa jo itsekin lukea.

Vierailija
5/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse jos luen jotain ennen nukkumaanmenoa ja siinä on vähänkin jänniä kohtia tms. se jää pyörimään koko yöksi mieleen, enkä saa rauhoituttua koko yönä. Aamulla on sama olo kuin illalla nukkumaan mennessä.

Olen ajatellut ettei ne sadut välttämättä ole kovn hyviä illalla viimeiseksi.

Vierailija
6/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuossakaan nyt mitään järkeä?

Vierailija
7/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jään oikeasti ihmettelemään, että onko joku niin naiivi, että luulee, että kaikki lukevat lapsilleen? Joku lyökin lastaan ja joku toinen tappaa lapsensa! Onko tässä maailmassa vielä joku, joka elää niin pumpulissa, että luulee, että kaikki hoitavat lapsensa hyvin? Grow up!

Vierailija
8/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun on vuoroilloin vanhempien iltasatuvuoro, niin minä luen kirjaa ja mies kertoo jotain jatkokertomuta jota keksii samalla kertoessaan. Eli joka toinen ilta meillä ei LUETA :-)

Muutenkin meillä on aina luettu paljon, nyt ehkä hieman vähemmän kun on muut leikit ja tietokonekin alkanut kiinnostaa (5-vuotiasta) mutta aika-ajoin. Osaa lukea jo itse mutta haluaa silti että hänelle luetaan.

Vierailija
9/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä menen kuin 5-15 minuuttia, kirjasta riippuen. Ei tuntikausia :D Lapset nyt 4 ja 6 v, ja jos on kuopuksen vuoro valita, isompi lukee usein sen aikaa mieluummin itse omaa kirjaa.

Kotiäitiaikoina ehdittiin lukea päivisin paljon, mutta nyt illat on niin lyhyitä ettei siinä pivällisen ja iltapalan välissä aina ehdi lukea.

Pusut ja halit ja nukkumaan. Mutta meillä ei ollutkaan koskaan sitä ongelmaa, että nukutus olisi vienyt tuntikausia. Muuten kyllä luettiin ja lapset oppi itse aika aikaisten lukemaan ja silloin muuttuikin iltarutiinit niin, että saivat puoli tuntia lukea itse omia kirjojaan sängyssä. Kaikki oppivat lukemaan 5-6 vuotiaina.

Vierailija
10/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommille lapsille luin aikoinaan joka ilta, kunnes se jäi pikku hiljaa pois lasten ollessa 5-7-vuotiaita. Vieläkin harmittaa, että en lukenut heille pidempään; jotenkin en muka jaksanut. Nyt nämä lapset ovat jo 11- ja 13-vuotiaita ja jaksaisivat kuunnella ääneen luettuja kirjoja edelleen, mutta aikani on niin kortilla ja oma ilta-aika tarpeen, että harvoin luen. Mummolassa heille luetaan ääneen tuntikausia romaaneita, mikä on minusta ihana asia!

Nyt kaksi nuorempaa lastani ovat 4- ja 6-vuotiaat ja heille luetaan joka ilta sadut. Joskus lukijana on isä, joskus äiti, joskus isommat sisarukset. Pääasia, että luetaan. Joskus isommat sisarukset tulevat kuuntelemaan pienten satuja.

Vierailija
11/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tuo 1,5v jaksaisi kuunnella ja keskittyä. Vielä ei jaksa, joten odotan, kun kasvaa. Päivisin selailee itse kirjoja, mutta ei tosiaankaan jaksa kuunnella 10 sekuntia kauempaa, joten silloinkaan ei tule luettua.

Vierailija
12/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivällä joskus on luettu satuja ja nykyisin lapset lukevat itse.

Vierailija
13/27 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ymmärrä miksi pitäisikään lukea. Kirjat luetaan päivällä esim. sohvalla istuen ja myöskin alle kaksi vuotiaille luetaan. Nukkumaan meno on sitten nukahtamista varten sanotaan hyvät yöt ja halit ja mennään sänkyyn jonne ihan itsestään nukahdetaan ei meillä sinne hämärään enää mitään kirjoja mennä lukemaan. Kirjat luetaan ja niistä keskustellaan päivällä kun ollan virkeitä.

Vierailija
14/27 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me luemme yhdessä lastenkirjoja päivällä. Illalla luetaan vain iltarukous. Lapset 3v ja 4v.

Vierailija
15/27 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lukevat jo itse.

Vierailija
16/27 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en 3-vuotiaille kaksosille. Hyi mua :D Ne vaan ei koskaan keskity kuuntelemaan ja mulla on aina liian kiire saada ne nukkumaan. Toki päivisin joskus luetaan yhdessäkin. Minusta on kamalaa, että joku ei lue OLLENKAAN.

Vierailija
17/27 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tämä kyseinen hlö ei lue koskaan.

Meillä kyllä luetaan päivälläkin, tasan 3v usein tuo kirjoja pinon ja haluaa syliin istumaan ja kuuntelee mielellään.

ap

Vierailija
18/27 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luemme päiväunille ja yöunille mentäessä yhden kirjan lapsille. Lisäksi laulamme kun likat ovat peiton alla.

Meillä likat siis 3,5v ja 1v10kk. Nuorempi ei tosin aina jaksa keskittyä, mutta vanhempi nauttii lukuhetkestä - samoin laulamisesta.

Vierailija
19/27 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä kuvitan ja lapset kertovat, on ollut tosi hauskaa.

Vierailija
20/27 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsille ei lueta ollenkaan.. :( Lapset jäävät niin paljosta paitsi, kokonainen "maailma" jää kokematta! Usein varmaan käy niin, etteivät nämä lapset sitten ole kovin kiinnostuneita kirjoista isompinakaan..

Plus että kirjojen lukeminen on muutenkin hyödyllistä oppimisen, kielitaidon, sanavaraston ja sitä myötä koulumenestyksen kannalta.

Ja se lukuhetki on mukava, rauhallinen hetki lapsen kanssa..