Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukeeko lapsesi a2 kieltä?

Vierailija
16.02.2010 |

Onko rankkaa?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toki vie oman aikansa läksyjen teko ja kokeisiin lukeminen.

Vierailija
2/17 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rankkaa. Sai viimeksi 10+ kokeesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

A2-kielenä neloselta alkaen ruotsia (A1.kieli englanti). Kolmas lapsi menossa, eikä ole ollut yhtään rankkaa.

Vierailija
4/17 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 1. luokalla alkaa valinnan mukaan saksa tai ranska ja 4. luokalla on pakko ottaa A2-kieleksi englanti. Minä olen tyytyväinen tähän kieliohjelmaan, mutta voi toki hyvinkin olla, että se ei sovi heikommille oppilaille. Lapset saavuttavat yläkoulun alkuun mennessä englannissa saman tason kuin englantia A1-kielenä lukeneet ja opiskelevat englantia yläkoulussa samassa ryhmässä A1-englantia opiskelevien kanssa. Vaatimukset englannin suhteen ovat siis täysin samat kuin A1-englantia lukevilla.

Lapsistani kaksi on jo yläkoulussa, ja heillä sekä saksa että englanti sujuvat hyvin (molemmista aineista 9 tai 10). Nuorin on vielä alakoulussa. Hänen kohdallaan joudumme miettimään A1-saksan lopettamista yläkouluun mennessä (jolloin siis A1-kieleksi vaihtuisi englanti), kun yläkouluun mennessä tulee vielä ruotsi pakollisena. Kaksi kieltä ala-asteella ei ole mitenkään liian rasittavaa, mutta kolme kieltä yläkoulussa käy aika työlääksi, jos lapsi ei ole itse innostunut kielten opiskelusta. Ainakin meidän yläkoulussa vieraiden kielten opiskelu on kuitenkin suhteellisen vaativaa. Esim. englannissa oppilaan pitää kirjoittaa vuoden aikana useita aineita ja pitää useita suullisia esitelmiä koko luokalle (jo 7. luokalta lähtien). Minun kouluaikanani aineita kirjoitettiin vasta lukiossa, eikä suullisia esitelmiä pidetty lainkaan.

Vierailija
5/17 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole olleenkaan itsestään selvää. Lapseni koulussa on nyt 32 3.luokkalaista, ja ryhmän perustamiseen tarvitaan 18 lasta (tosin kunta kenties muuttaa sen nyt 16:sta lapseen). Valittavina on vain ranska ja saksa. Lapseni haluaisi lukea saksaaa, suurin osa tytöistä ranskaa.

Kahdeksannella luokalla alkavaan B2 kieleen on samat rajat, ja koulussa ei ole saatu ryhmää kasaan vuosiin. Koulu on siis yhtenäiskoulu, ekasta yhdeksänteen.

Vierailija
6/17 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joista kukaan ei ole lukenut/lue. Miksi rasittaa alakoululaista,kun ylä koulussa voi ottaa lisää kieliä,ja ihan eri ymmärryksellä siitä,mitä sen eteen pitää tehdä... Meillä esim lukiolaisella nyt 4 kieltä,ja TODELLA oma valinta. Ja kaikista arvosanana 9 tai 10. Joten myöhemminkin ehtii,oli minun pointti!

Tällähetkellä yksi on halunnut valita a2 kielen, yksi ei ja kahdella ei ole vielä valintatilanne ollut edessä, kun eivät ole vielä 4:llä luokalla. Täällä meidän alueella ei enää yläkoulussa uusia kielten ryhmiä tule, koska ne jotka 3:n kielen ottavat pakollisen enkun ja ruotsin lisäksi ottavat sen yleensä jo 4:llä, joten c-kielen ryhmiä (jotka alkavat siis 8:lla) ei juuri synny.

Vierailija
7/17 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranska on siis jo nyt lähes äidinkielen veroinen, englanti alkoi 5. luokalla. Ranskaa on koko kouluajan 4-6 tuntia viikossa, yläkoulussa jopa enemmän kuin äidinkieltä. Englantia on 3 tuntia viikossa alakoulussa, yläkoulussa se on valinnainen, mutta meidän lapset kyllä ottavat sen.

Ruotsi on sitten pakollinen (kuvitelkaa, että englantia välttämättä tarvitse opiskella, mutta ruotsia on pakko opiskella, kumpi on tarpeellisempaa???) ja siihen pitää uhrata kaksi viikkotuntia koko yläkoulun ajana. Sitten voi kasilla ottaa vielä jonkun uuden kielen. Tytär aikoo aloittaa espanjan.

Vierailija
8/17 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli tuo kysely,ja ei otettu lisäkieliä.Englantikin on lapselle koulun vaikein aine,joten ei kannata ottaa lisäkieliä enää=)

Vierailija
9/17 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koe raskaaksi, kokeista on tullut hyviä numeroita. Kielipäätä löytyy.

Vierailija
10/17 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joista kukaan ei ole lukenut/lue. Miksi rasittaa alakoululaista,kun ylä koulussa voi ottaa lisää kieliä,ja ihan eri ymmärryksellä siitä,mitä sen eteen pitää tehdä...

Meillä esim lukiolaisella nyt 4 kieltä,ja TODELLA oma valinta.

Ja kaikista arvosanana 9 tai 10.

Joten myöhemminkin ehtii,oli minun pointti!

Vierailija
11/17 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksosista siis kyse. Toinen halusi itse välttämättä ottaa A2 kielen, vaikka A1 kielikään ei mitään helppoa ollut ja menestys keskitasoa. Opettajien kanssa tästä juteltiin ja pidin oman pääni, että jos kerran lapsella itsellä on halua ja motivaatiota toisen kielen opiskeluun, niin se hänelle sallittakoon. Onneksi annoin lapsen itse valita toisen kielen opettajien lievästä vastustuksesta huolimatta. Lapsi on pärjännyt itse valitsemassaan kielessä paremmin kuin A1 kielessä ja tykkää tästä paljon enemmän.

Toinen kaksosista ei sitten halunnut A2 kieltä valita, joten hän on ollu tyytyväinen tähän valintaansa. Tosin nyt kahdeksannelle luokalle ensi syksynä on valinnut valinnaisaineeksi B2 kielen, mutta eri kuin sisaruksellaan. Katsotaan toteutuuko tuo toive.

Vierailija
12/17 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa A1-kielenä ekalla luokalla saksa/ranska. Neljännellä voi ottaa A2-kieleksi englannin. Kuka jättää nykypäivänä englannin opiskelun väliin? Minusta tuo koulun kieliohjelma on täysin hanurista..

Vierailija
13/17 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi lasta lukenut, joista toinen pärjäsi kiitettävällä taholla ja toisella oli hieman vaikeuksia kielen kanssa vaikka englanti loistavasti sujuikin. Ja nyt kolmannella olisi edessä valinta ja ei aio. Ja meillä kaikki ollut myös lasten omia valintoja, vaikka yhdessä tottakai niistä olemme keskustelleet.

Vierailija
14/17 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoo saksan kieltä. Pahoin pelkään, että muodostuu vain ruotsin ryhmä.

Vierailija
15/17 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etälapsi ei. Ei ole erityisen rankkaa ollut.

Itse on tuon valinnut, ei mitenkään pakotettu mutta suositeltiin kyllä. Ilman muuta myöhemminkin ehtii opiskella,ei todellakaan ole mikään välttämättömyys :)

Vierailija
16/17 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivoi, lasta ei saa älyllisesti yhtään 'rasittaa' ja että a2 kieli muka sopisi vain erityislahjakkaille. Noin kasvatetaan keskinkertaisuuksia.

Vierailija
17/17 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hanurista? Sekö, että on ns. pakko lukea muutakin kuin enkkua? Minusta se on vaan tosi hyvä. Enkkua ei enää lasketa miksikään kielitaidoksi, sen osaaminen on perusoletus, eikä se yksinään riitä, jos haluaa pärjätä. Eikä riitä yhdistelmä enkku+ruotsikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi