Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit FAE/FAS-äidille? Entä lapselle?

Vierailija
16.02.2010 |

Kuvitellaanpa tilanne, joka ei ole varmaankaan nykyisillä naisten juomatavoilla valitettavasti ollenkaan mahdoton.

Nainen bailaa usein ja rankasti. Yhtäkkiä hän saa tietää olevansa raskaana ja jo kolmanne kuulla. Loppuraskaudessa ei enää käytä alkoholia, mutta lapsi syntyy FAE-lapsena.

Kuvitellaan, että äiti kykenee pysymään ns. normaalin rajoissa alkoholinkäytössään lapsen vauva-aikana. Ei siis juo itseään päivittäin känniin tms., mutta saattaa bilettää jatkossakin silloin tällöin, kuitenkin niin, että lapsella on hoitaja.

Muotoilin hypoteettisen tapauksen noin siksi, että se on aivan mahdollinen tapaus ja siksi, että jos äiti ei jatka tolkutonta dokaamista, ei ole lastensuojelullisesti yksiselitteistä, että lapsi pitäisi ottaa huostaan (halusin vaikeuttaa tapauksen ratkaisua teille...)

Mitä tekisitte?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnäkin, minusta sinä et vakeuttanut hypoteettisella tapauksellasi aiaa mitenkään, sillä onhan ihan selvä, että tuossa tapauksessa on lastensuojelullisesti ihan yksiselitteistä, että lasta ei pidä ottaa huostaan. Jos kerran asiat ovat nyt kunnossa, ei menneiden erehdysten takia huostaanoteta ketään.

Äidille minä en muutenkaan tekisi yhtään mitään.

Lapsi sen sijaan pitäisi saada neurologisen ja psykologisen tuen ja käyttäytymisterapian piiriin heti, jotta vammojen seuraukset voitaisiin minimoida.

Vierailija
2/33 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastensuojelullisia toimenpiteitäkin olemassa.

Lisäksi kaipaan av-mammoja ideoimaan. Onhan esim. raskaana olevien naisten pakkohoitoa harkittu, joten voisi tässäkin täältä kummuta jotain uutta.

LISÄKSI halusin, että av-äidit tajuavat, ettei tämäkään ongelma ole mustavalkoinen: yleensä FAE/FAS-lasten äidit ovat pedofiileihin rinnastettavia ihmishirviöitä, mutta oikeasti ongelma voi osua aika monenkin tavallisen nuoren naisen kohdalle, jos huono tuuri sattuu.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksen asettelustasi päättelen, ettet hyväksy äidin biletystä. Naisella on kuitenkin lapsen saaneenakin ihan yhtäläinen oikeus siihen kuin lapsettomallakin naisella, kunhan lapsella on selvä huoltaja -ehkäpä jopa se isukki?- paikalla.

Vastaus; en tee mitään, ei kuulu mulle eikä kenellekään muullekaan. Moraalisesti pitäisi ainakin jatkuvaa hurvittelua tuomittavana, oli sitten kyseessä äiti tai isä. Ajattelisin villin nuoruuden jääneen kesken.

Vierailija
4/33 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman että nainen on tiennyt olevansa raskaana. Mut en mä kyllä jaksa uskoa, että kovin moni voisi olla kolmannelle kuulle raskaana tietämättään. Useimmat tietävät, jos ehkäisyssä on ollut jotain poikkeamaa ja vahtivat vähintään sen jälkeen jollei muutenkin kuukautisiaan.

Mut edelleen mä olen sitä mieltä, että jos kerran äidin alkoholinäytty nyt on kunnossa, mitään lastensuojelullisia toimenpiteitä ei tarvita. Lapsi sen sijaan tarvitsee tukea ihan terveydenhuollon ja koulutoimen kautta.

Vierailija
5/33 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättäisit sikseen arvuuttelut minun asenteistani. Menet päättelyinesi metsään.

Mutta itse asiaan:

- miten varmistetaan, että äiti pysyy kaidalla tiellä?

- miten tuetaan äidin jaksamista - erityislapsen vanhemmuus on aina rankkaa ja varsinkin rankkaa sen on pakko olla silloin, kun äiti tietää itse aiheuttaneensa lapselleen vahinkoa?

- pitäisikö yhteiskunnan voida varmistaa, että lisävahinkoja ei tapahdu?

- pitäisikö äitiä muuten rangaista holtittomuudesta ja jos, niin missä menee äidinvastuun raja?

Ja nyt edelleenkään ei kannata yrittää arvuutella minun kantaani näihin, esitän tässä nyt kysymyksiä, joita täällä av-palstalla on sivuuttu tästä aiheesta.

ap

Vierailija
6/33 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elin pelossa raskausajan, koska olin ehtinyt aika lailla tissutella raskauden ekoina viikkoina. Kuukautiset on epäsäännölliset ja kaksi ekaa lastani tehtiin hedelmöityshoidoilla, eikä normaali raskautuminen pitänyt olla mahdollista. Silti tulin tietämättäni raskaaksi ja pelotti ajatella, mitä ne ekojen viikkojen biletykset oli tehneet lapselle. Oli kesälomareissua, parit häät ja oma hääpäivä jne.

Ei siis mitään yletöntä örvellystä, mutta oli kasaantunut usempi kostea kemu sille ajalle.

Luojan kiitos lapsi oli terve, mutta oikein huonolla onnella olisi voinut käydä toisinkin. Miten sitä jaksaisi elää sen tiedon kanssa, en tiedä.

Kai sitä neuvolassa ainakin seurataan FAE-lapsen äidin elämää aika tiuhaan ja hyvä onkin. Kaikilta se vastuullinen äitiys ei välttämättä onnistu, ja äidin omaan sanaan ei voi välttämättä luottaa siinä asiassa.

Vierailija
7/33 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No samalla tavalla kuin kaikkien muidenkin ihmisten kohdalla, joiden tulevaisuudesta ei tiedä. Siis kaikkien. Vai onko sulla toimiva kristallipallo? Meidän kaikkien lapset käy säännöllisesti neuvolassa ja koulussa ja kouluterkalla ja vastaavat siellä kysymykseen "Onko sulla kotona kaikki hyvin?" ja kysellään sitä vanhemmiltakin. Etkö sä ole nähnyt niitä kaavakkeita? Kyllä nämä keinot riittävät samalla lailla tässäkin tapauksessa.

- miten tuetaan äidin jaksamista - erityislapsen vanhemmuus on aina rankkaa ja varsinkin rankkaa sen on pakko olla silloin, kun äiti tietää itse aiheuttaneensa lapselleen vahinkoa?

Erityislasten kuntoutukseen ja terapiaan yleensä kuuluu erilaisia sopeutumisvalmennus- ja ensitietokursseja sekä säännöllisiä vanhempainryhmiä. Tiedän, koska minullakin on erityislapsi. Toki minä en ole aiheuttanut lapseni vammaa, paitsi geeneilläni, utta näen silti, että tuo on jokseenkin riittävää. Jos taas erityistä hoitoapua tms tarvitaan sitä tulee vammaispalvelujärjestelmän kautta osana lapsen kuntoutusta ja sairaanhoitoa samassa suhteessa kuin meille muillekin. Erityislapsen äitinä näkisin mieluummin, että vammaispalvelusysteemiä tässä suhteessa parannettaisiin kokonaisuutena kuin että resursseja alettaisiin suunnata erikseen alkoholivaurioisten lasten vanhempien vahtimiseen.

Ei ole oletettavissa, että niitä tapahtuisikaan. Siksi siihen panostaminen on tuhlausta kun samat varat voisi käyttää tehokkaammin jossain muuallakin.

- pitäisikö äitiä muuten rangaista holtittomuudesta ja jos, niin missä menee äidinvastuun raja?

Ei pitäisi.

Vierailija
8/33 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten ihan turhaan kiukuttelet. Kiitos selvennyksestä. ap

Vierailija
9/33 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se nelonen on joku muu

Vierailija
10/33 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse asiaan:

Ja nyt edelleenkään ei kannata yrittää arvuutella minun kantaani näihin, esitän tässä nyt kysymyksiä, joita täällä av-palstalla on sivuuttu tästä aiheesta.

ap

Minä vastaan samoin kuin muutkin, lastensuojelullisia toimia ei tuon perusteella tarvita. Mielestäni myöskään äitiä ei ole tarve rankaista eikä ole syytä varmistaa ettei lisävahinkoa tapahdu (Mitä lisävahinkoa taroitat?).

Jos äiti kokee erityislapsen rankaksi hoitaa ja tarvitsee siihen apua niin äitiä kohdellaan kuin ketä tahansa äitiä jolla on rankkaa tai ongelmia kasvattaa lapsi tms.

Jos äiti kokee syyllisyyttä tilanteesta niin sehän on vain terve piirre. Voi olla, että äiti tunteidensa käsittelyyn ainakin tarvitsee ammattilaisen apua. FAS on myös piirre mikä näkyy lapsesta päälle päin. Lapsessa ei kuitenkaan roiku lappua "En tiennyt olevani raskaana t.äiti", eli ympäristön asenteet tulevat varmasti myös näkymään.

Itse olen hoitanut FAS-lasta. En minäkään tiennyt oliko äiti ollut tietämätön raskaudesta vai oliko tiennyt ja silti juonut.

Vierailija
11/33 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten valvotaan äidin alkoholinkäyttöä. Jotenkin epäilen, että aika harva FAE-lapsen äiti kertoo rehellisesti alkoholinkäytöstään raskausaikana tai myöhemmin. Se liikakäyttö näkyy vasta lapsen synnyttyä monta krt ja FAE-lapsissa ei yleensä edes näy heti synnyttyä, koska heillä ei ole yleensä FAS-piirteitä samalla lailla näkyvillä.

Mutta jos lapsen vamman syy on tiedossa, niin minusta se olisi lastensuojelun syytä ottaa perhe tiukempaan syyniin. Miten, en tiedä. Ja riittääkö siihen lastensuojelun resurssitkaan.

Ei siinä voi luottaa siihen, mitä äiti kertoo parin kk välein neuvolassa lyhyellä vastaanotolla.

Vierailija
12/33 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, täällä joku tuleva sosionomi ei viitsi itse tehdä kotiläksyjään.

Eihän tuo ole mitään keskustelua. Mitähän varten esim. kakkosta alettiin hiillostaa. Ei taida opeille kelvata "Äidille ei miestäni pidä tehdä mitään" vastaus. ;-D

12

Vierailija
13/33 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toitottamalla omia näkemyksiäni, vaan haluan kuulla, mitä mieltä te olette. Jos sanon oman kantani, sakki keskittyy inttämään minua vastaan sen sijaan, että muodostaisi oman kantansa. Tämä tietenkin vaatii av-mammoilta aika lailla, mutta yrittäkää edes ;-DD

Lähinnä tuolla lisävahingolla tarkoitan sitä, miten osa palstalaisista on näistä keskusteltaessa vaatinut alkoholin suurkuluttajien pakkosterilointeja. Eli pitäiskö alkoholia runsaasti käyttävien naisten/alkoholistien raskaaksi tuloa rajoittaa?

Vierailija
14/33 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sikiö vammaudu pikkutissutteluista. Kyllä siinä on kiskottu bisseä enempi tai vähempi koko raskauden ajan. Minä ainakin panisin sellaiset "äidit" syytteeseen vakavan ruumiinvamman tuottamisesta. Ihme hymistelyä tuokin täällä Suomessa!!!!

Vierailija
15/33 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sikiö vammaudu pikkutissutteluista.

kandee olla ihan ilman, sunkin.

Vierailija
16/33 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten valvotaan äidin alkoholinkäyttöä. Jotenkin epäilen, että aika harva FAE-lapsen äiti kertoo rehellisesti alkoholinkäytöstään raskausaikana tai myöhemmin. Se liikakäyttö näkyy vasta lapsen synnyttyä monta krt ja FAE-lapsissa ei yleensä edes näy heti synnyttyä, koska heillä ei ole yleensä FAS-piirteitä samalla lailla näkyvillä. Mutta jos lapsen vamman syy on tiedossa, niin minusta se olisi lastensuojelun syytä ottaa perhe tiukempaan syyniin. Miten, en tiedä. Ja riittääkö siihen lastensuojelun resurssitkaan. Ei siinä voi luottaa siihen, mitä äiti kertoo parin kk välein neuvolassa lyhyellä vastaanotolla.

Valvontaa pitäisi voida kiristää. Se on äidin ja lapsen etu, että tietävät että heidän hyvinvointiaan seurataan. Jos äiti saa elää kuin pellossa, kukaan ei takaa, että pysyy raittiina, edes melko raittiina.

Vierailija
17/33 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sikiö vammaudu pikkutissutteluista.

kandee olla ihan ilman, sunkin.

Joten turhaa soittaa suuta siellä. Alkio ei edes kiinnity kuin viikon kuluttua ja sittenkin sen istukan kehittyminen kestää pitkään. Kyllä tollaset vammat johtuu pidemmästä ryyppäämisestä, selittelevät alkkisäidit mitä haluavat!

Vierailija
18/33 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä asiat eivät ole oikeassa elämässä koskaan helppoja. Äideille on todella vaikeaa kertoa totuudenmukaisesti alkoholinkäytöstään, koska pelkäävät huostaanottoa. Jos laki pakkohoidosta säädetään, suut sulkeutuvat lopullisesti. On siis hirveän vaikeaa pelkän äidin puheiden perusteella tietää, miten perheen arki sujuu tai miten lapsen FAE syntyi.

Minusta neuvolavalvonta on surkean alimitoitettua näiden perheiden tukemiseksi, ja olen siis itse neuvolaterveydenhoitajan sisar, paljonkin puhunut asiasta siskoni kanssa. Äidin alkoholinkäyttöä ei pystytä valvomaan aidosti siellä, varsinkaan jos äiti valehtelee ja kaunistelee asiaa.

Erityislapsista sen verran, että itselläni on asperger-lapsi ja tiedän, että lievemmin vammaisten erityislasten tukia on kaiken aikaa vähennetty. Kela vähentää ja kunnat vähentävät. Sitäkään kautta perhettä ei siis tueta.

Vierailija
19/33 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta komppaan edeltäviä siinä, että valvonnan pitäisi olla nykyistä tiukempaa.

Aika moni FAS tai FAE lapsista taidetaan huostaanottaa, usein varmaan äidinkin tahdosta. Ei voi olla helppoa hoitaa lasta, jonka naamasta näkyy joka jumalan päivä, mitä äiti on tehnyt.

Vierailija
20/33 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sikiö vammaudu pikkutissutteluista. Kyllä siinä on kiskottu bisseä enempi tai vähempi koko raskauden ajan. Minä ainakin panisin sellaiset "äidit" syytteeseen vakavan ruumiinvamman tuottamisesta. Ihme hymistelyä tuokin täällä Suomessa!!!!

Toivottavasti itse olet sitten täydellinen ja varma siitä, ettet ikinä vahingossa tee mitään, josta lapsesi voi saada haittaa.

Alkoholi muuten alkaa imeytyä heti, sitä on kohdun nesteessä ja se imeytyy solukalvon läpi. Varmuudella ei tiedetä, miten suurta haittaa se alkuvaiheessa aiheuttaa, mutta se saattaa aiheuttaa.

Miten muuten edes tiedät varmuudella, milloin äiti on dokannut? FAE on sen verran lievä, että sitä on vaikea diagnosoida lapsesta. Moni muukin perinnöllinen asia voi aiheuttaa samankaltaisia ulkonäköpiirteitä, ja FAE:lla ne ulkonäköpiirteet ovat joka tapauksessa lievemmät kuin FAS:issa.

Ja mikä sitten jää vaihtoehdoksi?

Abortti. Sekö olisi parempi ratkaisu sitten, jos äiti huomaa raskauden viipeellä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan