Onko leikki-ikäisillä tytöillä ystävyyssuhteet yhtä kilpailua ja ryhmässä
ei osata leikkiä, vaan leikitään pareina?
Nyt kun olen seurannut muutamia tyttöryhmiä, näyttäisi siltä, että tyttöjen kesken on kovakin valtataistelu siitä, kuka on kenenkin paras kaveri ja kuka suljetaan ulkopuolelle. PArhaat kaverit näyttävät vaihtuvan tilanteen mukaan ja jos toinen ei toimi kuten itse haluaisi, ei enää olla ystäviä (vähään aikaan), vaan aletaan uhkailu ja kiristys ja otetaankin toinen kaveri.
Yhteisleikit useamman kuin kahden kolmen kesken näyttää olevan mahdottomuus, jotkut suljetaan aina ulkopuolelle, kun halutaan olla vain Bestiksen kanssa.
Oma tyttöni leikkii pääasiassa poikien kanssa, ja leikit näyttävät sujuvan paljon jostavammin isommallakin porukalla.
Mitenhän tytölleni käy, kun hän kouluiässä "joutuu" tyttöjen porukoihin - jos nyt niihin pääsee ylipäätään? Hän ei ole tottunut tuollaisiin ihmissuhdepeleihin, mitä tytöt näyttävät harjoittavan.
Leikkivätkö tytöt ja pojat enää kouluiässä keskenään?
Kommentit (4)
ja oma tyttöni (3,5 v) on oppinut tämän tyttöjen "tavan" leikkiä, nokkia, pomottaa ja kilpailla ystävistä yms. Ryhmä on hyvin tyttövaltainen ja hoitajatkin ovat olleet pahoillaan siitä, että jo 3-vuotiaat harrastavat tätä "mä en ole sun kaa". Jos tyttöni kohtaa kotona jonkun vastoinkäymisen, hän toteaa aina ekaksi, että "mä en sit ole enää sun kaveri" ja usein kertoo kotona, miten ei meinaa sitä ja sitä kutsua lainkaa synttäreilleen (synttärit vasta puolen vuoden päästä). Nämä ovat ihan selvästi päiväkodista opittuja juttuja.
Esikoiseni on poika ja hänen yksi parhaimmista ystävistään on tyttö. Meidän naapurissa taas asuu pelkästään tyttöni ikäisiä poikia, joistä on tullut tytölleni kavereita. Tosissani toivon, että nykymaailmassa tytöt ja pojat voivat olla kouluiässäkin vielä ystäviä, sillä oman kokemukseni mukaan sekaryhmät leikkivät paljon paremmin yhdessä kuin pelkät tytöt (tai pojat).
Juuri pihalla kuulin kun 5-vuotias poika sanoi toiselle, että jos leikit "Jonin" kanssa et saa tulla enää meille.
juttua päiväkotikiusaamisartikkelin yhteydessä. Siinä myös tuo ryhmästä sulkeminen nähtiin yhtenä yleisesti käytettynä kiusaamismuotona.
ja itse asiassa tytöt leikkivät enemmän ryhmässä kuin kaksin. Erittäin paljon ns. roolileikkejä, jossa jokaisella on oma roolinsa. Tavallinen leikkiryhmän koko on 3-5.