Jo elämä vastustaa kovalla kädellä..
Ensin oli ongelmia maidon riittämättömyyden ja rintaraivareiden takia, sitten tuli kuiva iho (edelleen kamppaillaan sen kanssa), seuraavaksi jo 2vk kestäneet levottomat itku-parku-huutoyöt, hampaita tulossa(?) ja nyt vielä flunssakin :( Pojalla ääni painuksissa, henki rohisee ja aivastelee. Miten paljon pienen pitää oikein sietää ja äidin sydän kestää :´(
Danja ja Poju 3kk
Ps. Saako isä töistä palkallista sairaslomavapaata kun vauva on kipeä? Siis vaikka äiti on kotona. Tässä on aika paljon kestämistä yksinään :(
Kommentit (15)
Elämä vastasyntyneen kanssa on aikalailla kuvailemasi kaltaista. Monilla on ongelmia imetyksen kanssa ja vauvat huutavat ja valvottavat milloin mistäkin syystä... Nuha ja tukkoisuuskin on ihan tavallista. Vauvan oloa voi helpottaa keittosuolatipoin, räkäimurilla ja höyryhengityksellä. Kirjoituksesi perusteella ei teidän vauvalla suurta hätää ole, mutta sinulla taitaa olla? Pystyisistkö juttelemaan vaikka neuvolassa tilnteestasi, sillä näin kirjoitustesi perusteella vaikutat hieman hätääntyneeltä. Perhetyöntekijäkin voisi olla hyvä ajatus.
Ota rauhallisesti ja tsemppiä!
Meil oli ihan samat ongelmat kun sulla. Ensin taisteltiin maidon riittävyyden kanssa, ja sen jälkeen poika on ollu tasasin väliajoin kipee:( ja hampaat tietty tuli siinä välissä....nyt vuorossa on korvatulehdus. On paskapuhetta se imetyksen ihannointi sanon mä. Poika on saanu elämässään alle litran korviketta ja sairastanu 3 räkätautia ja nyt korvatulehdus. Niin, ja olihan tuo mahakin joulun korvilla pari viikkoa sekasin....ja nyt ei huoli pulloa ei nokkamukia, joten mä oon aika kiinni siinä. Ei sillä, ihanaahan se on, mutta kohta on menny puoli vuotta näin:) neuvola on meillä ainakin ihan turha, hokevat vaan sitä imetystä. Kiinteisiin ei oikeen saatu mitään ohjeita/apua, oma äiti siis auttanu. Voisin paasata itseni raivoon tästä asiasta:D
Sitä vain tarkoitan, että koita Danja jaksaa, muut kamppailevat samojen ongelmien kanssa. Mulla ei juurikaan oo samas tilantees olevia kavereita, joten täältäkin haen vertaistukea. Ja kyl ne lapsettomatkin kaverit aina joskus jaksaa kuunnella avautumista lapsista:) mä oon lähentyny äitini kans tosi paljon, vaik aina ollaan läheisiä oltukin. Miehen kans ei kannata riidellä asioista. Me ollaan niin hormonipöhnissä synnytyksen jälkeen, et ei ne miehet voi päästä meijän pään sisälle....
Tsemppiä vaan kovasti!!!
Yhdeksi ilta/yöhuudon syyksi on ilmennyt nälkä. Rintamaito tai NaN ei näytä pitävän nälkää kovin hyvin pois vaan kitinä alkaa jo tunnin päästä tissittelyn jälkeen ja 2h kohdalla edellisestä syötöstä tarjoan pojalle pullosta joko lypsettyä rintamaitoa tai NaN:ia (pullosta siksi ettei poika rauhoitu rinnalle). Pullosta syötyään (yleensä 140ml, harvemmin 170ml) poika rauhoittuu ja usein jopa nukahtaakin kunnes 1-1,5h päästä sama show alkaa. Näin mennään aamu 9 asti jonka jälkeen päivän sitten pärjää pelkällä rintamaidolla 2h syöttöväleillä.
Nyt joku saattaa miettiä miksen anna pojalle heti tunnin päästä lisää ruokaa kun alkaa huutamaan? Syy on se, että tämä siis selvisi meille ihan tässä viime päivinä. Poika myös pulauttelee välillä aika paljon ja vielä tunnin päästäkin ruokailusta joten senkään takia en ole hänelle lisää maitoa syöttämässä.
Yöt hän on nyt alkanut nukkumaan (paitsi että herää syömään 2-3h välein) mutta aamu 6 eteenpäin alkaa kauhea huitominen, potkiminen ja öninä unissaan; tuttia saa olla jatkuvasti työntämässä suuhun enkä näin ollen saa itse lainkaan nukutuksi (korkeintaan torkkua jos sitäkään). Päiväunet poika nukkuu rauhallisesti;a joskus vain puoli tuntia ja joskus parikin tuntia.
Ajattelin siis kokeilla pojalle kiinteää ruokaa; jos se vaikka pitäisi paremmin nälkää kun saisi päivän aikana peruna- tai porkkanasosetta ja yöksi vaikka velliä?
Ennen on yöksi riittänyt 150ml korviketta ja sillä on pärjätty 5-7h. Nyt sillä ei siis pärjää kuin 2-3h ja enempää ei poika syö; lämmitän pulloon 180ml mutta siitä menee 140-150ml.
Danja ja Poju 3kk 6pv
meilläki muuten poika tais kitistä illasta nälkäänsä ja annoin lisämaitoa pullosta. mut 3kk kohdilla tuttipullo jäi pois, kun rintamaito tuntui riittävän. kiinteät aloitin 4kk iässä. anna illalla ihmeessä vaikka velliä. =) ite alotin suoraan kaurapuurolla. voihan niitä soseitakin aloittaa. kannattaa vielä kysyä neuvolasta.. kannattaa antaa kasvissoseita ensin 12 aikaan päivällä, jos tulee jotain mahaongelmia. mut kiinteiden aloittaminen meillä vain lisäsi yöheräilyä... x) sit kun opetin vauvan nukahtamaan itse, niin alkoi nukkumaan 12h putkeen (5,5kk iässä). mut tsemppiä! aika nopeaan tahtiin nuo vauvojen tavat muuttuu. =)
Meillä päin ei aineskaan myönnetä sairaslomaa isälle kovin helposti. Itse olen potenut jo kaksi viikkoa keuhkokuumetta, eikä mieheni saanut sairaslomaa. Joten vielä vähemmän, jos lapsi sairastaa. On kuulemma tarkoitus, että isä käyttää ne isäkuukautensa vai mitkä ne on, jos pitää olla kotona.
Meillä ei lisämaidon antaminen pullosta ratkaissut pojan "nälkäongelmaa" koska kyse ei (enään) ole rintamaidon riittämättömyydestä; pelkkä maito ei vain pidä nälkää kuin jotain 1-1,5h ja se on tunnin välein aina sitä nälkäkitinää/itkua. Annoin eilen siis pojalle yöllä 90ml maissivelliä ja 60ml tuttelia ja näilä pärjäsi melkein 5h.
Tänään sai 3,5tl pottu-porkkana sosetta ja hyvin kelpasi =) yöksi sitten taas velliä.
Sitä sairaslomavapaata ei alettu pyytämään kun pojan flunssasta ei sitten tullutkaan kovin paha niin pärjäsin ihan hyvin yksinkin.
Vielä kun tuon nukkumaanmenon kanssa ei olisi niin kauhea show :(
Danja ja Poju 3kk 7pv
Toivottavasti ja ilmeisesti olette alkaneet pärjäämään. Isille voidaan myöntää sairaslomaa, mutta se on palkatonta, jos äiti kotona.
Choco: Miten opetit vauvan nukahtamaan itse? Tänään sain pojan nukahtamaan melkein itse; klo21;n iltavellin jälkeen laitoin hereillä olevan pojan pinnasänkyyn ja silittelin rintaa sekä päätä ja niin pikkuhiljaa rauhoittui ja nukahti. Toivottavasti tästä alkaa meidän ylämäki!!!
rouvaii1: Ei mulla muuten mitään hätää ole mutta tosiaan noi myöhäisillat/alkuyöt ovat olleet 3vk sellaista huutoa ja taistelua että kärsivällisyys alkaa oleen loppu. No mitä siitä sitten seuraa kun mulla kärsivällisyys loppuu? Ei sen kummempaa kuin että alan itkeä märsäämään ja mieli tekis hajottaa jotain jotta sais "kärsivällisyyden maljaan lisää tilaa".
Kulkija83: Täälläkin on neuvola ihan turha, ei sieltä saa mitään kunnollista neuvoa. Paasaavat vain päivärytmeistä ja rutiineista. Pakostakin päivärytmit menee vituralleen kun menee 3 asti yötä että saa vauvan nukahtamaan kunnolla. Rutiinit taas menee siinä kun toinen itkeähuutaa eikä huoli tissiä kun on niin keskittynyt parkumiseen.
Mullakaan ei ole samassa tilanteessa olevia kavereita tai edes omaa perhettä täällä jolta vois saada apua. "Anoppi" on vauvalle sen verran vieras (käy kerran viikossa kylässä) ettei pärjää pojan kanssa kuin max.2h (ei osaa käsitellä ja tulkita pojan huutoja).
nimba: Pikkusen paremmin menee, sais vaan tuon yöshown vielä loppumaan.
Jokailtainen/öinen itku/huuto show ennen nukkumaan menoa. On työn ja tuskan takana saada poika nukkumaan saati sitten, että pysyisi unessa. Kovan työn jälkeen kun nukahtaa niin alkaa levottomuus ja heräilee kesken unien itkeä parkumaaan. Vierestä ei passaa poistua kun pitää olla salamaakin nopeammin laittamassa tuttia suuhun ja jos olen liian hidas niin alkaa huuto ja parku joka ei aina ihan helposti laannu :/
Yleensä tämä show on klo 23-02 välillä mutta joskus voi alkaa aikaisemmin tai kestää pitempään.
Nyt sain pojan iltavellin jälkeen nukahtamaan pinnasänkyyn mutta en uskalla poistua vierestä kun pitää sitä tuttia olla valmiina laittamassa takaisin. Sitten kun nukahtaa sikeään uneen niin silloin ei tutin putoaminen haittaa mutta tämä nukahtaminen voi tosiaan mennä sinne 02-03 välille.
Aamulla 6 jälkeen alkaa sitten unissaan hulinoiminen; kädet viuhtoo, jalat potkii ja taas pitää työntää tuttia suuhun. Tätä saattaa kestää tunnin verran jonka jälkeen poika nukkuu rauhallista unta (kuinka pitkään niin se riippuu siitä kuinka myöhäiseen menee yöllä).
Äsken poika sai yövelliä sekä lisäksi hieman korvikemaitoa joiden avulla pitäisi jaksaa muutaman tunnin nukkua (3-5h) ja näin saan miekin nukkua 2-3h. Nyt siis päivystän pinnasängyn vieressä valmiina laittamaan tutin takaisin suuhun; havahtui hiukan syötön aikana niin pitää odotella että nukahtaa taas kunnolla.
Joskus varhain aamulla (herää syömään 5-7 välillä) alkaa poika taas pärjäämään tissimaidolla jonka jälkeen (yleensä) nukahdamme molemmat vielä pariksi kolmeksi tunniksi.
Nyt vois varmaan itsekin alkaa rauhoittua nukkumaan..
opetin meidän vauvan nukahtamaan itse tracy hoggin kirjan avulla (the baby whisperer solves all your problems / opi kuuntelemaan vauvaasi). siinä on semmoinen ihana nostelu-unikoulu, jossa ei itketetä vauvaa sängyssä. mut tietty tuo silittely konsti on myös hyvä, jos vauva näin rauhoittuu. tuossa englanninkielisessä kirjassa on tuo unikoulu kattavammin. periaate on se, et vauva nostetaan aina syliin kun alkaa itkeä, ja heti kun itku loppuu lasketaan alas. tätä toistetaan niin kauan että vauva nukahtaa. se toimii! :D tuo unikoulu sopii kirjan mukaan yli 3kk ikäisille, mut itse aloitin sen vasta lähempänä 6kuukautta, kun silloin vieroitin samalla yötissistä. en ois millään jaksanu enää herätä 2h välien yöllä leikkimään elävää tuttia. yli 6kk ikäinen vauva ei tarvi yömaitoa. pärjää puurolla/vellillä hyvin. mut jos oot ihan poikki, niin en oikein usko et tuolla unikoululla voisi mitenkään vahingoittaa vauvaa. moni tuttu on kokeillut tuota ja saanut hyviä tuloksia. itse oon ainaki tosi tyytyväinen, kun vauva nukkuu 12h putkeen! :D kirjan voi ostaa netistä (engl.) tai lainata kirjastosta (suomenkielinen)
Jo kaksi rauhallisempaa yötä putkeen ollut :) Siis ilman raivoamista ja huutoa! Kaipa pojalla sitten oli nälkä koska nyt parina viime yönä on saanut velliä sekä yöllä 24-01 aikaan vellin lisäksi vielä tilkan tuttelia.
Yö/aamu hulinointiahan velli ei ole ratkaissut pois mutta eipähän huuda enää! Tiedä mikä sitten pistää pojan niin hulinoimaan yöllä; kädet ja jalat huitoo kuin heinämies. Onneks ei sentään koko yötä hulinoi!
Poika on myös saanut eilen ja tänään pottu-porkkana sosetta ja hyvin kelpaa :) Toistaiseksi olen antanut päivän aikana kolmena syöttökertana 2-3tl niin mahaan mahtuu myös maitoakin sillä en sitä imetystä halua vielä lopettaa.
Olen myös antanut 20ml vettä soseiden jälkeen ettei vain saa liian vähän nestettä; poika kun imee tissimaitoa jotain 5min suht. verkkaiseen tahtiin.
Antaisitteko te vettä vauvalle kun saa kuitenkin vielä noin vähän kiinteätä ruokaa?
Danja ja Poju 3kk 9pv
Ai niin, lainasin kirjastosta sen 'Opi kuuntelemaan vauvaa' -kirjan. Toivottavasti ehdin sitä päivällä jossain vaiheessa lukemaan!
minä en vieläkään anna pojalle vettä vaikka hän täyttää kohta 8kk. x) Oon välillä antanu nokkamukista, mut ei oikein vedä. lämpimänä hieman. tissimaito on riittänyt niin hyvin, ettei ole tarvinnut. nykyisin annan vieläki tissiä tai sit tuttelia nokkamukista. kyllä se siihen veteenkin vielä oppii.. lopetin tuttipullosta annon n.3kk iässä, kun tissistä riitti niin hyvin. ei ois ehkä kannattanu, kun nyt ei suostu enää ottamaan tuttipulloa.. mut onneks tuo nokkamuki kelpaa. aamu- ja iltapuurot teen myös tutteliin, että tulee tuota maitoa varmasti tarpeeksi. en muista paljonko vauvan pitää saada maitoa/korviketta päivässä... tissillä poika ei enää kovin kauaa viihdy.
Noi saatanan yöhuudot vain jatkuvat ja jatkuvat. Mikä per**le se voi olla kun aina samoihin aikoihin yöllä alkaa rääkyminen???????
Vauvoilla on tapana huutaa ja valvottaa vanhempiaan, niinhän sinulle on vastattu, että tuo on ihan normaalia vauvan arkea. Flunssat, vatsan kipristelyt yms ovat ihan tavallisia juttuja, eikä tilanteesi ole mitenkään erikoinen,
Koeta rauhoittua. Etkö voisi pyytää avuksi isovanhemmista jotakuta?
Meillä keskimmäisellä oli vähän samanlaista. Päivät meni suht rauhallisesti, mutta illat oli kitinää ja yöunille menon jälkeen ekasta syötöstä alkoi huuto tai muuten vaan levottomuus. Huudettiin pari tuntia ja sitten ähistiin aamuun.
Kyselin jo kaikki koliikkineuvotkin, mutta ei kuulemma täyttänyt niitä kriteereitä, kun ei aina huutanut eikä se huuto kestänyt sitä 3 tuntia.
Lisämaitoa annoin ja siitä oli kyllä se hyöty, että nukahti helposti yöunien alkuun. Vatsa näytti meillä vaivaavan jonkun verran, selvästi jotain ummetusta tai vastaavaa oli.
Se mikä meillä auttoi selkeästi oli vyöhyketerapia. Vyöhyketerapeuttikin sanoi, että jalkapohjista pystyi tuntemaan, että jotain vatsavaivaa on. Pari kertaa piti käydä vyöhyketerapeutilla ja sitten lapsesta kuoriutui ihan toinen tapaus. Vauva oli silloin 2 kk ja alkoi siitä asti nukkua täysiä öitä (10 h syömättä), ei enää valvoskelua ja ähinää ja huutoa.
Joten meillä siis kyse oli vatsavaivoista, johon tuo vyöhyketerapia selvästi auttoi. Voihan olla, että teillä on jotain muuta yleistä levottomuutta, vauvat kun vaan joskus ovat sellaisia. Mutta jos teillä on mahdollisuus kokeilla vyöhyketerapiaa niin suosittelen, ei siitä mitään haittaakaan ole. Vyöhyketerapiassa siis hieroskellaan vauvan jalkapohjia tietyistä pisteistä. Etsi siis omalta paikkakunnaltasi joku vyöhyketerapeutti ja semmoinen joka tekee myös näitä vauvahoitoja.
kysy ihmeessä saako teidän neuvolasta perhetyönterkijää avuksi. ainakin suuremmista kaupungeista sen saa. ei ole mitenkään kytköksissä sosiaalipuoleen. maksaa n.4€/3h.
meillä pojan yöhuudot loppu siihen kun opetin vauvan nukahtamaan itse. sopii yli 3kk ikäisille. mut nuo teidän yöhuudot on varmaan hieman erijuttu..(?)
noista isien lomista en tiedä. riippuu vähän työpaikasta. veikkaan et ei ihan helposti saa palkallista lomaa. mut neuvolasta varmaan antavat aika helposti sinulle parin päivän sairasloman, jos olet ihan poikki. silloin isä varmaan saa ottaa vapaata töistä, jos lapsi ja äiti on sairaana.
kaikki tutut ja sukulaiset avuksi sinne. =)