miten q-kirjain lausutaan?
Kommentit (19)
mieheni sanoo "guu". en tiedä kumpi on oikein. :)ap
ei siihen taida missään kielessä tulla g-äännettä. squash, quebec...
vrt kyy, kjyy. Enkuksikaan ei ole gjyy :)
Ongelma ei ole millään tavalla kytköksissä sukupuoleen. Itse olen alakouluikäisestä saakka taistellut vastaan tietämättömiä, tasaisesti molempia sukupuolia edustavia yksilöitä, jotka väittävät sen lausuttavan "guu".
Ongelma on tietämättömissä vanhemmissa, jotka jakavat eteenpäin väärää tietoa jälkipolville, jotka puolestaan uskovat liian sokeasti vanhempiaan korjatakseen kuvitelmiaan järkipuheen pohjalta.
Pilkunviilaaja kuittaa.
Yrittää lapsillekin opettaa sitä, ja minä aina korjaan että se on niinkuin KUU taivaalla :)
Opetettiin jo pienenä, ja kuvassa sammakko tuijottaa kuuta.
Mutta ei minusta silti ole pöyristyttävää, että joku voi luulla q:n olevan guu. On vieras kirjain suomen aakkosissa, suomessa ei ole yhtäkään sanaa jossa olisi q, joten varmaan aika helppo sekottaa g:n, joka myöskin on vieras kirjain ja puuttuu myös äänteenä monista murteista.
Muuten olen kyllä ehdoton kielinipo.
Ketjusta innostuneena kysyin siipaltani hänen mielipidetään. Ja vastaus oli: "Toihan on guu!"
No, onneksi ehdin korjata asian ennen kuin meille tulee lapsia :D
Eikä tosiaan ole ainut asia, josta olen kielinipoillut...
rönktenissä ja kehottaa painamaan "sansel", kun haluan peruttaa toiminnon tietokoneella. Mutta osaa kyllä purkaa sen tietokoneen atomeihin...
Kuuhan se on, mutta meilläkin mies sanoo guu. Pitääpä joskus kysyä perusteluita häneltä, miksi se olisi guu.
Oli ihan ihmeissään, kun sanoin että se lausutaan "kuu". Mikä ihmeen guu...
opetettiin koulussa ihan aakkosetkin vielä sillon kauan sitten 80-luvun alussa, lausuttiin kuu ihan selkeästi ilman g-kirjainta.
Mulle on aina ollut itsestään selvää, että se on kuu. Ei ole tullut mieleenkään, että joku voisi sanoa sen guu. Tuleeko se mielleyhtymä tuosta kirjaimen muodosta, kun on lähempänä geetä kuin koota vai mikä on syynä?
Olen aikoinaan latinaa lukenut yo:ssa, ja olisi ollut aika noloa siellä yrittää jotain Gvintusta (Quintus) vääntää.
Mulle on aina ollut itsestään selvää, että se on kuu. Ei ole tullut mieleenkään, että joku voisi sanoa sen guu. Tuleeko se mielleyhtymä tuosta kirjaimen muodosta, kun on lähempänä geetä kuin koota vai mikä on syynä?
meinasin sanoa. En ole kyllä sen kummemmin tarkkaillutkaan, miten muut sen lausuvat.
Siis se lausutaan KUU. En käsitä miksi jotkut (mieheni) luulee sen olevan guu :D