itsemurha-aalto alkoi heti kynttilänpäivän jälkeen
Kommentit (23)
Ymmärrän sen. Kevään valo ja kirkkaus on masentuneelle shokki. Sitä haluaisi vielä velloa talven pimeydessä, mutta ympärillä on valoisaa ja luonto herää eloon, mutta itse ei pysty nauttimaan siitä.
kuolee vanhuuteen eniten keväällä.
Korjatkaa jos olen väärässä.
sanottiin että kun jäät lähtee, niin silloin lähtee myös monelta henki.
ihmiset herää uuteen kevääseen/uuteen vuoteen..... Vanhuksilta sammuu elämänhalu kun ei jaksa enää "uutta" ja itsemurhaiset ei kestä nähdä muiden intoa
Maailman suosituin itsemurhapäivä...
"Keväällä on myös ystävänpäivä.
Maailman suosituin itsemurhapäivä..."
Oikeestikko??? Siis huomenna
Ainakin mitä masennusalttiisiin sinkkumiehiin tulee... (ja miksei naisiinkin) Kääntäähän se yksinäisellä vaistä haavassa kun joka tuutista tulee rakkaus-lässynläätä ja onnellisia pareja kuhisee ruusujensa keskellä :/
Ystävänpäiväitsarit pätee ehkä paremmin Amerikassa kuitenkin, siellä se on enemmän esillä. Suomessa kärkisijaa pitääkin JOULUAATTO.
Jännä että Juhannuksesta tehdään hukkumistilastoja, mutta tuollaisista ei sitten mitään...
Vastoin uskomusta itsemurhat eivät yleisty joulunpyhien aikana. Yhdysvaltain kansallinen terveystietoviraston mukaan itsemurhat vähenevät joulun lähestyessä ja kasvavat huippuunsa vasta keväällä.[4] Suomessa yleisin kuukausi tehdä itsemurha on toukokuu.[5]
http://fi.wikipedia.org/wiki/Itsemurha
Itse masennusta vuosia sairastaneena muistan hyvin, kuinka keväät tuntuivat aina kamalilta. Kylmä valo, kaikki on ruskeaa ja rumaa, luonto näyttää alastomalta. Kamalaa aikaa.
Ja moniko tekee sen juuri tänä yönä. Surullista.
Miksi vanhuksia kuolee eniten tähän vuodenaikaan?
Miksi vanhuksia kuolee eniten tähän vuodenaikaan?
aina tähän aikaan
minä uskon että valon lisääntyminen aikaansaa jonkinlaisen reaktion aivojen serotoniinitasoon. Kun yöt valostuvat, nukkuminen on jo muutenkin ehkä lievästi masentuneelle ihmiselle hankalaa. Tulee aamuyöheräilyä ja on hankala päästä unesta uudestaan kiinni. Sitten koettaa jaksaa töissä, ja väsyy vielä enemmän.
Serotoniini palautuu hermostossa "lepotilaan" unen aikana, ja jos unta ei saa tarpeeksi, se altistaa masennukselle. Toisilla ihmisillä altistus on helpompaa riippuen serotoniinin määrästä. Siihen vaikuttaa niin perinnölliset kuin ympäristötekijätkin.
Olen itse kärsinyt aiemmin kovasti kevätmasennuksesta. Nykyään tiedän jo hellittää töissä kevätpuolella ja panostan enemmän syksyisin. Se auttaa jaksamaan.
torstai-aamuna...tuli heti mieleen, että kevät keikkuen tulevi...
Itse monta pahaa masennusta eläneenä ja selättäneenä muistan, miten vihasin kevättä, se on kamalin vuodenaika. Nyt se ei herätä enää mitään tunteita puolesta eikä vastaan.
pahenee keväällä, se on varmaan hormonaalista tms. (valo vaikuttaa sisäeritysjärjestelmään)
pahenee keväällä, se on varmaan hormonaalista tms. (valo vaikuttaa sisäeritysjärjestelmään)
Ja moniko tekee sen juuri tänä yönä. Surullista.
keväällä voimat lisääntyy ja siksi ns. innostus itsemurhiin lisääntyy myöskin. Samasta syystä masennuksen hoitoon tarkoitetuissa lääkkeissä lukee purkin kyljessä, että sivuoireita ovat mm. masennus ja itsetuhoisuus. Eli, todella masentunut ihminen ei jaksa edes itsaria tehdä, mutta lisääntynyt energia keväällä innostaa siihenkin.
kun valo lisääntyy väki vähentyy. Sinänsä tuntuu oudolta, mutta eihän se tervettä olekaan.