Rippijuhlat vaikei konfirmoida?
Olen aika avomielinen ja epäuskonnollinen mutta rippikoulu on minusta uskonnolliseen vakaumukseen liittyvä asia ja rippijuhlaa vietetään konfirmaation juhlimiseksi.
Ei kirkkoon kuuluvan ystävän lapsi menee rippikouluun "kun kaveritkin menee" muttei konfirmoida. Silti aikovat järjestää rippijuhlat. Musta tässä nyt jokin mättää... En tiedä haluanko mennä juhlimaan ja lahjomaan. Musta se on vähän sama kuin järjestäsi häät juhlineen kaikkineen muttei kuitenkaan menisi naimisiin sen enempää siviilisti kuin kirkossakaan.
Kommentit (35)
ja jos mut kutsuttais juhliin, oli ne vaikka juuri tälläiset, menisin ilman muuta.
on nykykersoille vaan lahjojensaamisriitti! Kivikaudella se oli aikuistumisriitti, yksi kynnys ylittyi ja pääsi tansseihin tms.
Just niin kuin sanoit, ei häitäkään voi pitää, jos ei ihan oikeasti ja virallisesti mene naimisiin!
Mikä olisi täsmällisesti se asia, josta tätä nuorta onniteltaisiin? Hänhän ei "pääse ripille", niin kuin yleensä konfirmoinnista on tapana sanoa!
Juhlia on tietysti ihan kiva järjestää mistä syystä vaan tai vaikka ilman syytäkin, mutta ei niitä voi kutsua rippijuhliksi ja odottaa lahjoja, jos ei pääse edes ripille.
Jos ois vähänkään kaukaisempi henkilö, jättäisin menemättä. Ihan läheisen juhlista voi tietysti olla vaikea olla pois. Normaali tuliainen (kukkakimppu tms.) riittää kyllä oikein hyvin, tuntuisi ihan hölmöltä alkaa tuossa tilanteesa lahjoja ostaa.
Rippijuhlat järjesteään konfirmaation kunniaksi. Jos ei pääse ripiltä, niin sitten ei juhlitakaan (sanon minä, vaikken itsekään ihan uskovainen ole).
mietin vaan että voi vanhempana sitten harmittaa, kun kaverit taas järjestelevät ihania kirkkohäitään ja kyseinen nuori ei sitten kirkon kautta pääsekään naimisiin jos ei konfirmaatiota ole.
Rippikoulun voi suorittaa ilman konfirmaatiotakin. Itse asiassa olisin ylpeä nuoresta, joka kävisi rippikoulun kunnialla loppuun, ja jolla olisi sen jälkeen kanttia jäädä konfirmaatiosta pois, jos ei kerran usko siihen, mitä siellä luvataan. Konfirmaatiossa tunnustetaan usko ja luvataan elää sen uskon mukaisesti. Lisäksi nautitaan ehtoollinen, jonka "kelvottomasta nauttimisesta" (so. jos ei usko siihen) Raamatussa varoitetaan ankarasti.
Vastaavassa tilanteessa olen kyllä kehoittanut viettämään juhlaa kotona! Muutaman kerran tälläinen tilanne on tullut vastaan. Silloin ko. nuori on osallistunut konfirmaatiotilaisuuteen muiden kirkkovieraiden tapaan, ja hän on saanut todistuksen suoritetusta rippikoulusta (mutta ei tietenkään konfirmaatiosta).
Itse asiassa kirkolliseen avioliittoon vihkimisenkin edellytyksenä on suoritettu rippikoulu, mutta ei konfirmaatio.
T: Pappi
konfirmaatiosta, mutta ei sitä sitten voi juhliakaan! Onhan se kiva käydä leirillä, mutta ei minkään muunkaan kesäleirin jälkeen juhlia pidetä, konfirmaatio ja "ripille" pääsyhän on se, mitä juhlitaan.
Jos ennen häitä alkaa naimisiin meno hirvittämään ja toteaa, että avioliitto instituutiona ei ole minun arvojeni mukainen, niin ei silloin voi häitäkään juhlia!
Toki on kiva järkätä juhlat vaikka ilman syytä, mutta ei niitä voi silloin kutsua rippijuhliksi, häiksi tai syntymäpäiviksi. Ne on sitten kesäjuhlat tms.
Tää on jotenkin sukua siihen vääristyneeseen suhteeseen kirkkoon mikä nykyään on vallalla, kirkollinen vihkiminen tai ristiäiset vaikkei uskota jne. Suhtaudutaan asioihin vähän niinkuin voileipäpöytään, otetaan mitä huvittaa, mutta sitoutumatta. Itsekästä.
Mutta jos on "kanttia" skipata konfirmaatio niin mitä se tarkoittaa?
Miksi ihmiset konfirmoidaan jos sillä ei ole väliä?
Rippikoulun suorittaneena ja kasteen vasta yhteydessä ottaneena tätä vahvasti ihmettelen. Koska ei sillä itse "kokeella" tee mitään. Vasta konfirmaatiolla!
Ei ihminen kuulu kirkkoon vaan koska käy kokeen läpi!! :D
Omilla leireillä on ollut nuoria muistakin uskontokunnista, eikä he sitten valitsekaan kirkkoa, ei mene konfirmaatioon.
Eli mikä se konfirmaatio sitten on?
Rippikoulun voi suorittaa ilman konfirmaatiotakin. Itse asiassa olisin ylpeä nuoresta, joka kävisi rippikoulun kunnialla loppuun, ja jolla olisi sen jälkeen kanttia jäädä konfirmaatiosta pois, jos ei kerran usko siihen, mitä siellä luvataan. Konfirmaatiossa tunnustetaan usko ja luvataan elää sen uskon mukaisesti. Lisäksi nautitaan ehtoollinen, jonka "kelvottomasta nauttimisesta" (so. jos ei usko siihen) Raamatussa varoitetaan ankarasti.
Vastaavassa tilanteessa olen kyllä kehoittanut viettämään juhlaa kotona! Muutaman kerran tälläinen tilanne on tullut vastaan. Silloin ko. nuori on osallistunut konfirmaatiotilaisuuteen muiden kirkkovieraiden tapaan, ja hän on saanut todistuksen suoritetusta rippikoulusta (mutta ei tietenkään konfirmaatiosta).
Itse asiassa kirkolliseen avioliittoon vihkimisenkin edellytyksenä on suoritettu rippikoulu, mutta ei konfirmaatio.
T: Pappi
mitä en ajatellutkaan. Yleensähän se konfirmaatio on sen rippikoulun jälkeen automaattisesti ilman sen suurempaa merkitystä. :)
voisin kuvitella että kanttia tässä osoittaa se että on vaikkapa ollut epävarma sitoutumisestaan kirkkoon ja rippikoulun käytyään nuori on huomannut ettei voi ottaa konfirmaatiota vastaan. Eli että juurikin sillä konfirmaatiolla olisi merkitystä ja kun jättää sen ottamatta, tekee yhdenlaisen arvovalinnan (ei tunnusta omaa uskoaan). Sama arvovalinta voisi tapahtua myös siten että kävisi prometheus-leirin rippikoulun sijaan.
Rippikoulun suorittaneena ja kasteen vasta yhteydessä ottaneena tätä vahvasti ihmettelen. Koska ei sillä itse "kokeella" tee mitään. Vasta konfirmaatiolla!
Ei ihminen kuulu kirkkoon vaan koska käy kokeen läpi!! :D
Omilla leireillä on ollut nuoria muistakin uskontokunnista, eikä he sitten valitsekaan kirkkoa, ei mene konfirmaatioon.Eli mikä se konfirmaatio sitten on?
Hän kirjoittaa tuossa edellä näin:
"Konfirmaatiossa tunnustetaan usko ja luvataan elää sen uskon mukaisesti."
Eli, sitä se konfirmaatio on. Jos ihminen uskoo niin tietysti silloin konfirmaatiolla on väliä.
En ymmärrä ihmettelyäsi!?
ja on ihan ok, jos rippileirin jälkeen kokee, että ei halua konfirmaatiota vakaumukseensa vedoten.
Mutta miten voi sitten juhlia konfirmaatiota, jos ei tule konfirmoiduksi. En minäkään luterialisena ole viettänyt bar mitsvaa, j anäin ollen en ole sellaisia juhliakaan järkännyt! Musta ap kysymys oli, voiko juhlia jotain, jos ei toteuta sitä asiaa virallisesti.
Että jos nuori ei halua -tämähän sanotaan suullisesti kuten naimisiin mennessä tahdotko?
Jos ei ota konfirmaatiota niin miksi juhlat?
Jos ei tahdo naimisiin niin miksi juhlia?
Ei se tee ihmisestä vielä riparin käynyttä että opettelee ulkoa käskyt ja pari muuta juttua, vaan se että ottaa konfirmaation.
Tuskin se on mikään este että ei osaa sanatarkasti jotain käskyä! Onko joku tavannut ihmisen joka HALUAA kuulua kirkkoon muttei pääse kokeesta läpi? ;)
Meidän konfirmaatioissa on ollut nuoria jotka ei ole ehtinyt oman leirin/koulun järjestämään.
Kyllä konfirmaatio ja kysymys tahdotko kuuluu osana kokonaisuutta.
Ei se että suorittaa kokeen. Koska tällöin voi sanoa ettei vielä halua kuulua seurakuntaan.
Itse en hek. koht. menisi juhliin. Tai ainakaan veisi sinne lahjaa, koska sitähän toi vaan on. "Koska kaikki muutkin saa paljon lahjoja ja rahaa, pitää munkin saada!" Älytöntä touhua!
kyse aikuistumiseen liittyvästä prosessista ja sen juhlimisesta? Kuinka moni oikeasti juhlii konfirmaatiota ja uskontunnusta?
Aivan samoin kuin vuoden taitekohtiin on aina sijoitettu juhlia (joulu talvipäivänseisauksen aikaan, pääsiäinen kevään alkaessa, juhannus keskikesän juhlana, halloween, pyhäinpäivä tai kekri syksyn juhlana), myös ihmisen elämänkaaressa on taitekohtia, joita kannattaa juhlia.
Pikkumaisia olette, jos ette anna nuoren juhlia, koska hän ei usko! Aikuinen osaisi jo naureskella moiselle protestoinnille, mutta nuori on vielä herkkä ja häntä on helpompi satuttaa. Kaikkien ei tarvitse ajatella samalla tavalla, ja silti kaikki saavat juhlia.
Millä nimellä Prometheus-leirin jälkeistä juhlaa kutsutaan? Konfirmaatiosta kieltäytyneen nuoren juhlan nimi voi toki olla jokin muu kuin rippijuhla, jos juhlan nimi on ongelma.
Miksi muuten teette lahjoista ongelman? Jokainen antaa sen, mitä hyvältä tuntuu. Usein pieni henkilökohtainen muistaminen on rakkaampi kuin kallis tavara tai shekki.
Voihan rippikoulun käydä jos ihan pakkotahto on, mutta jos ei konfirmoida, niin ei sit mitään juhliakaan voi hyvänen aika!
Miksei se lapsi voisi yksinään liittyä kirkkoon, jos nuo tietyt sakramentit nyt näyttää kiinnostavan? Olis sit reilusti konfirmaatiojuhlakin.