Otatteko äitiysavustuksen laatikkona vai rahana?
Minulla on tallessa 01-äitiysavustuslaatikosta lähestulkoon kaikki vaatteet. Tarvikkeet ovat jo kadonneet mutta muuten kaikki on tallessa.
Mietin tässä, että kannattaisiko mielummin ottaa se avustus rahana ja käydä itse ostamassa lisää vaatteita ja tarvikkeita vai pitäisikö kuitenkin ottaa tuo valmis ja kattava laatikko?
Miten te olette toimineet tai tulette toimimaan ko. asian suhteen?
Me kesähelmet varmaan saataisiin vielä tuo 09-laatikko?
Kommentit (17)
Esikoiselle saatiin se -05 pakkaus, mistä on vielä kaikki osat tallella ja osa vaatteista käyttämättömiä. Uudessa pakkauksessa mietityttää ne kestovaipat, epäilen että jäävät kyllä käyttämättä.
Meillä on kasassa jo neljän lapsen poppoo ja ihan jokaiselle ollaan pakkaus otettu (-99, -02, -04, -09). Se on jotenkin liikuttava aina se laatikon saapuminen, silloin viimeistään tulee oikeasti tunne, että vauva on tulossa
Päätti sitten taas pätkiä mun viestiä... Meillä on kasassa jo neljän lapsen poppoo ja ihan jokaiselle ollaan pakkaus otettu (-99, -02, -04, -09). Se on jotenkin liikuttava aina se laatikon saapuminen, silloin viimeistään tulee oikeasti tunne, että vauva on tulossa
Edelleen loppu puuttui :( Kaikille olen säästänyt oman makuupussin, haalarin ja muutakin oheismateriaalia muistoksi. Haluan tavallaan "kannattaa" äitiyspakkausta, koska se on ensinnäkin historiallinen (omia tarvikkeita ei ole talletettu, mutta miehen pakkauksesta vuodelta -73 on vaatteita ym. tallella) ja ainutlaatuinen - totta myös se, ettei se raha kata pakkauksen sisältöä.
-ompsu-
Laitoin hakemuksen ja sain vastauksen: Teille on myönnetty äitiysavustus hakemuksenne mukaan rahana! Vähän säikähin, että mitä tässä on tapahtunut, kun ihan nimenomaan olin sen pakkauksena halunnut. Jo monelle puhunut, että kohta pääsee tutkimaan uutta pakkausta. Kävin kelalla ja täti katsoi koneelta hakemuksen. Olin onneksi ihan oikeaan kohti laittanut rastin ja pakkauksena pyytänyt. Niimpä palautin rahat ja sain pakkauksen. =)
Minullakin esikoinen syntyi -01, mutta kyllä se pakkaus oli saatava. Tosin kaikki tarvikkeet ja vaatteet oli kierrätetty seuraavalle tarvitsijalle, mutta on se aina ihana saada uudelle vauvalle uusi pakkaus. Ja onhan se arvoltaankin paljon enemmäin kuin se 140€...
vaatteita paria hassua lukuunottamatta (muuten myos vuoden 2001 pakkaus!), mutta tarvikkeita sen sijaan. Otin pakkauksen oikeastaan aika pitkalle sitten sen takia, etta sen saaminen on niin kivaa ;)
Edellisen pakkauksen tarvikkeista hukkasin kynsisakset ja olin ihan superiloinen, etta tassa uudessa oli samat. Ja villahaalarista tykkasin.
Jos nyt lyhyella valilla tulisi toinen lapsi, niin ehka sitten tulisi avustus rahana otettua.
Uutta pakkausta aletaan jakaa joskus maalis-huhtikuussa ja tietty vanhat pois ensin, eli varmaan on siina ja siina, missa vaiheessa paketti sitten tosiasiallisesti muuttuu.
esikoinen synty 2008 ja tietenkin ekalle paketti otettiin. nyt la. heinäkuussa ja en aio ottaa pakettia. Vaatteet jäi paria bodya lukuunottamatta lähes käyttämättä(ja olivat mielestäni aika huonolaatuisiakin :S) ja kaikki tarpeellinen tavara nyt jo siitä onkin. liukasteita, kortsuja ym saa ihan kaupastakin :D ja saunan sytykkeitä tulee joka päivä muutenkin postiluukusta(eli ei tarvita ohjelappusia).
Tuolla 140e:lla ajattelimme ostaa uuden turvakaukalon kun esikoisen jäljiltä möimme sen jo hiukan vanhan pois.
Ekalle halusin pakkauksen, lähinnä makuupussin, peiton, liinavaatteiden, pyyhkeen ja pikkutarvikkeiden vuoksi ja niitä on käytettykin. Vaatteista osa jäi täysin käyttämättä, kuten toppahaalari (ois ollut sopiva kesällä) ja edellisen kirjoittajan tavoin olin kyllä aika pettynyt laatuun. Harsot oli kamalan karheita ja vaatteet nukkaantui ekassa pesussa melko nuhruisen näköisiksi, samoin makuupussin päälliskangas oli heti aivan nukkaa täynnä.
Nyt aion rahan käyttää vauvalle patjaan ja sijauspatjaan kun kaikki muu jo onkin valmiina kun ikäeroa lapsille tulee reilu vuosi ja ovat samaa sukupuoltakin.
Oltiin jo hävitetty kaikki vauvajutut kun ei enempää vauvoja pitänyt olla tulossa. Onhan niitä ihana hypistellä sitten kun sen saa. Toiselle lapselle otin rahana ja ostin sillä koiran, kivahan sitäkin on hypistellä. :-)
miehen mielestä se kuuluu 'vähän niin kuin juttuun.' Varmaan jos neljäskin innostutaan tekemään otetaan pakkaus. Edelliset pakkaukset 04 ja 06, nythän sinne on tulleet ne kestotkin.
Esikko syntynyt 2008, eli kaikki suurimmat on vielä tallessa; makuupussi, haalarit yms... Pakkaus oli mielestäni ensimmäiselle ihan must, sillä eihän sillä rahalla millään saisi kaikkia hankittua. Nyt kun on niin paljon jo vanhaa, niin pohdin, että ei ole mitään järkeä ottaa sitten nurkkiin pyörimään kaikken kaksin kappalein =)
Rahan ajattelin sijoittaa sitten pinnasänkyyn ja uusiin vaatteisiin, kun ehdittiin pistää vanha kiertoon...
Katson vielä 2010 pakkauksen ja päätän sen jälkeen otanko pakkauksen vai rahana. 2009 pakkaus ei minua miellyttänyt yhtään kun kelan sivuilta kävin sitä katsomassa. Esim 2008 oli paljon kivempi, mutta nämä nyt on näitä maku asioita. Jos päädyn rahaan ostan sillä rahalla niitä tarvikkeita joita pakkauksessa olisi ja sellaisia vaatteita joista oikeasti pidämme. Mieskään ei oikein lämmennyt sille pakkaukselle.
Mutta katsotaan... onneksi on vielä aikaa kun la on lokakuun alussa :)
rv 6+1
Koska äitini teki iltatähtösen v2008, ja sillä tietenkin laatikko tallessa ja vaatteet yms. Niin saan kaiken sieltä. Turhaan sitä toista laatikkoa ottamaan.
Kun tätä kolmosta ei pitänyt enää tulla, joten kaikki vauvan vaatteet meni kiertoon... Nytpä sitten otetaan laatikko, sillä 140 eurolla kun ei kovinkaan paljoa uutena osteta. Pikkukakkosen kanssa pärjättiin esikoisen laatikkotavaralla ja kirpparivaatteilla.
Mutta otetaan rahana, saatiin -05 laatikko tutuilta, vaatteet ja kaikki oleellinen oli laatikossa tallessa. Raha on meidän tilanteessa fiksumpi kun kaikkea melkein on, lukuun ottamatta tutteja ja tuttipulloja ja kertakäyttövaippoja jotka saa taas sillä rahalla. Onneksi on noita tuttuja joilla on pieniä lapsia, saa kaiken lainaan ja osan omaksikin :D
Ollaan päätetty ottaa rahana, kun olen tässä pikkuhiljaa ostanut noita vaatteita tulevan isukin kanssa vaikka ihan alussa tässä vasta ollaankin :) Vino pino on jo vaatteita (melko iso pahviloota) kokoja 50-80. Osa ostettu uutena kaupasta ja osa ihan lastenvaate kirpputorilta (kaikki uudenveroisia, siistikuntoisia, nukattomia ja hyvin pestyjä, ei sellaisia kovia koppuroita). Eikä likellekkään sen 140€ summaa ole mennyt, hyvä jos puolet :D
Mut jokanen tekee niin kuin parhaaksi näkkee, meillä mennään näin :)
T. Jamesoni ja "Papu" 13+5
Itelläni kans on ihan kohta ajankohtasta ja esikoista odotan, joten ajattelin ensimmäiselle ottaa pakkauksen ja sitte kun tulee lisää perheenlisäystä nii hyvin voi ottaa rahana.:)