Miten tarkkana alle 1-vuotiaan SUOLATTOMAN ruokavalion kanssa?
Miten tarkkoina olette, ettei alle 1-vuotias saa ruoastaan suolaa?
Olen huomannut itse luistavani asiassa päivä päivältä enemmän. Nyt lapsi on lähes 11 kk. Tänäänkin nikersi palasen leipää. Ja sormiruoaksi taisi saada raejuustoa, josta kovin tykkää. Ruoka on kyllä ollut aina ihan suolatonta, mutta välillä lipeää noiden muiden makupalojen kanssa.
Kommentit (9)
Miten tarkkoina olette, ettei alle 1-vuotias saa ruoastaan suolaa?
Olen huomannut itse luistavani asiassa päivä päivältä enemmän. Nyt lapsi on lähes 11 kk. Tänäänkin nikersi palasen leipää. Ja sormiruoaksi taisi saada raejuustoa, josta kovin tykkää. Ruoka on kyllä ollut aina ihan suolatonta, mutta välillä lipeää noiden muiden makupalojen kanssa.
Leivästä ja raejuustosta tykkäsi meidänkin muksu alle vuosikkaana jo (leipää alkoi saada 9 kk:n iässä, raejuustoa 10 kk:n). Ei ne leipä- ja raejuustomäärät kuitenkaan kovin suuria olleet, joten en jaksanut olla asiasta huolissani. Muuten ruoka oli meilläkin täysin suolatonta, ja mahdollisimman vähäsuolaisella/suolattomalla linjalla on menty senkin jälkeen, kun lapsi täytti vuoden.
8 kuisesta samaa muussia kuin mekin, suolaa käytän muutenkin vähän.. Ja muutenkin ihan normaalia ruokaa sen ikäisestä. Ja puolivuotiaasta on syönyt hapankorppuja, en tiedä niiden suoloita mitään...
Kyllähän ton ikäselle suositellaankin nakertavaksi leipää, eikä raejuusto mikään suolapommi ole! Eriasia jos antaisitte sipsiä sun muuta makupaloja!
Itse olin sillä tavalla tarkka, että mitään ruokaa, johon oli lisätty suolaa, en antanut. Enkä anna edelleenkään, lapsi 2v. Teen ruoan, annan lapselle ja maustan sitten. Koen, että se riittää. Meillä kun ei todellakaan syödä mitään valmis ruokia, nugetteja lihapullia sun muita todella ravintorikkaita jätteitä, joissa on suolaa. Normaali leipä (meillä vain ruisleipää käytössä) on saanut syödä huoletta..
Mitä on muut makupalat?
sipseissä on vähemmän suolaa kuin näkkileivässä ja hapankorpuissa.
Kyllähän ton ikäselle suositellaankin nakertavaksi leipää, eikä raejuusto mikään suolapommi ole! Eriasia jos antaisitte sipsiä sun muuta makupaloja!
Mitä on muut makupalat?
Ne meidän muksun muut makupalat ovat
- tuorehedelmäpaloja (päärynä, omena, appelsiini jne. kaikki mahdollinen mitä vain keksin)
- mummonsa poimimat pakastetut villivadelmat (voi että sitä ilmettä, kun vadelmia tulee noukittavaksi lautaselta)
- mustikoita
- keitettyjä porkkanapaloja, herneitä ja maissia
- avocado (suuri herkku)
- ne suolattomat maissinaksut
- maustamattomat ja suolattomat riisikakut
- rusinat
- pieneksi paloitellut luumut (kuivana ja tuoreena)
ap
niin ja tietysti ne tavalliset
kurkut, tomaatit ja paprikat.
Suolaa on kuitenkin käytännössä kai kaikessa leivässä ja juustossa, joten jos niitä meinaa lapselleen antaa, niin suolaa tulee. No tietty leivän voi leipoa itse suolattomana.
Mulla on nyt 2-v ja mä olen tehnyt melkein koko ajan niin, että en lisää ruokaan suolaa, mutta tietysti ruoan joku ainesosa saattaa sisältää suolaa. Näitä on muuten yllättävän paljon: aika usein säilykkeissä on suolaa. Esimerkkinä nyt vaikka tomaattimurska, monissa niissä on suolaa.
Jos vanhemmat kaipaavat suolaa, niin lisätään sitten pöydässä.
niin sitä enemmän "lipsuttiin". Siis ei tietenkään mitään lisättyä suolaa ruoassa, mutta just leipää ym. En pidä tuota mitenkään katastrofaalisena.
eli itse ruoka on täysin suolatonta, mutta saa joskus nakerrella leipää, jossa on tietysti suolaa. Tosin jos olen oikein aikaansaavalla päällä, leivon koko perheelle suolattomia sämpylöitä. Itse syön likimain suolatonta (verenpainetautinen ja munuaisvaivainen kun olen) muutenkin, joten aika helppo muistaa myös vauvan kanssa, mutta mitekään täysin ehdoton en ole.