Toiden aloitus ja vauva
Viimeistaan lokakuussa minun on pakko palata toihin. Ja mietin tassa miten jarjestaa vauvan paivahoito.
A)Paivakotiin ryhmaan, jossa alle 3v lapsia noin 10 ja varsinaisia hoitajia 3 (lisaksi muita apulaisia)
B)Oma hoitaja kotiin
Omahoitaja maksaisi noin 2-3kertaa enemman kuin paivakoti. Jos lapsi olisi paiva kodissa voisin tyoskennella 80%, jos meille tulisi omahoitaja tarvitsen koko palkkani.
Tyomatkoihin minulla menee noin tunti (samoin miehella) mies voi aloittaa 1h myohemmin kuin mina, jotta hoito paivasta tulisi mahd lyhyt (9h).
Mikali tyoskentelen 80% voin joko lahtea 1h aikaisemmin (jolloin hoitopaiva 8h) tai tehda toita 4paivaa viikossa. Kumpi olisi lapsen kannalta parempi?
Sanottakoon viela, etta asun ulkomailla enka siis saa tukia pysyakseni kotona vuosia. Olen jutellut tasta paikallisten kanssa eivat oikein uskalla sanoa juuta eika jaata.
Kommentit (4)
ehkä laittaisin päiväkotiin. Siellä on useampia aikuisa ja "valvovat" toisten tekemisiä ja tekemättäjättämisiä.
Kotona olevaa hoitajaan (varsinkin jos on kouluttamaton aupair) en itse pystyisi luottamaan. Varsinkin, kun lapsi on vielä pieni, eikä itse pysty kertomaan mitä päivän aikana tapahtunut.
Satutko asumaan Ranskassa, jossa tuo naisten 80% työviikko on hyvin yleinen? Oletko varma, että vauvasi saa päiväkotipaikan?
ranskankielisesta maasta, ja itse kallistuisin siihen suuntaan, etta jos paivakoti on hyva (ja tassa ratkaisee oma intuitiosi objektiivisten mittareiden mm. ryhmakoon lisaksi paljon) niin laittaisin (ja laitankin nyt kolmannen lapsen) paivakotiin ehdottomasti. Paivakodissa on niin monta plussaa: aikuiset "valvovat" toisiaan, niin ettei mitaan kovin kummallista paase tapahtumaan (toisin kuin kotihoitajan kanssa -- eri asia jos saat hoitajaksi sukulaisen johon luotat ja jolla on tunneside vauvaan), hoitajat ovat koulutettuja (toisin kuin aupair, johon VIIMEISEKSI luottaisin pienen vauvan kokopaivahoidon, se on yksinkertaisesti liian rankkaa nuorelle tytolle ja vauvan turvallisuudesta ei kannata "saastaa" -- meillakin on ollut aupaireja, mutta he ole koskaan joutuneet hoitamaan lapsia muutamaa tuntia kauempaa paivassa), ja heti kun lapsi kasvaa, ryhmaan hitsautuminen on heillekin tarkeaa (ainakin meidan kahdelle vanhimmallemme ovat olleet todella rakas ja tarkea ryhma lapsia). Tsemppia, nama eivat ole helppoja paatoksia, varsinkin kun suomalaisena itsekin kaikkein mieluiten pitaisi lasta kotona useamman vuoden... Sita vaihtoehtoa taalla ei vain ole olemassa.
vaikka mitä tahansa teinityttöä en kyllä vauvan hoitajaksi ottaisi... Muttaj os teillä on varaa ottaa kotiin hoitaja, niin ilman muuta kallistuisin siihen. Onhan siinä oma hommansa etsiä ja palkata, mutta paljon mukavampi hoitomuoto koko perheelle kuin päiväkotirumba kiireineen.