Hoitoalalla olevat! Onko tämä yleinenkin työvuorojärjestely?
Meillä on usein yhden vapaita ja se usein alkaa iltavuoron jälkeen ja sitten sen yhden vapaan jälkeen mennään aamuun. Se on tosi mitätön vapaa.. Emmekä saa keskenään vaihdella vuoroja. Aina pitää kysyä lupa oh:lta ja nihkeesti suostuu vaihtamaan.
Kommentit (11)
ja tämä johtuu siitä helvetin ergonomisesta työaikasuunnittelusta!
Valitettavasti kyllä. Itse tein ennen raskautta paljon pitkiä päiviä..oli paljon enemmän vapaita :D Meillä ei kyllä ollut juurikaan tuollaista, oh:lle ilmotettiin vuoronvaihdot, mutta ei tarvinnu kysyä lupaa (kunhan sh vaihto sh:n kanssa)
t: sh
enkä kuunaan ole laittanut noin. Aina aamusta jäädään vapaalle ja harvoin vapaan jälkeen tullaan aamuun. Vaatii toki pohtimista, mutta täysin mahdollista.
listaan vuorot ja minä listan tekijänä käyn ne läpi ja sumplin, jos sumplimista on. Sen olen huomannut, että tämä käytäntö tekee ihmisistä tosi joustavia _omasta tahdostaan_ ja kaikki on tyytyväisiä :-) Harvoin tarvitsee mitään isompia muutoksia listaan tehdä.
T. sh
listaan vuorot ja minä listan tekijänä käyn ne läpi ja sumplin, jos sumplimista on. Sen olen huomannut, että tämä käytäntö tekee ihmisistä tosi joustavia _omasta tahdostaan_ ja kaikki on tyytyväisiä :-) Harvoin tarvitsee mitään isompia muutoksia listaan tehdä.
T. sh
Ja oli tosi toimiva. Ei jääny paljoa nokalla koputtamista ko sai ite vaikuttaa. Toki isot pyhät meni kiertävästi vuoronperään, mutta muuten oli jokasella sananvaltaa. Lisää samaa systeemiä vain suomeenkin.
Meillä tehään nykyään listat itse ja listan "tarkastaja" tarkistaa, että miehitys ok jne. Ergonominen työvuorosuunnittelu on juuri tota et tullaan aamuun vapailta ja jäädään joko illasta tai yöstä vapaalle ei siis iltasta aamuun joka koetaan tutkimusten mukaan kuormittavaksi. No joo itse en ole aikaisemmin kokeillut moista...mutta nyt äittälomalta töihin palatessa aattelin kokeilla, koska kuitenkin herää aamulla aikaisin. Meillä ei tarvi kysellä työvuorojen vaihdosta esimieheltä kuhan vaihtaa niin et sh/sh.
yleensä meillä tullaan iltavuoron jälkeen yöksi, kivaa sekin. Inhoan noita ilta-aamu yhdistelmiä.
usein tullaan vapaalta aamuun mutta harvemmin illasta vapaalle jäädään. Yhden päivän vapaitakin on silloin tällöin mutta onneksi enimmäkseen on kaksi päivää peräkkäin vapaata. Toiveet huomioidaan mahd. mukaan.
Vuoroja saa vaihtaa, kunhan vaihtaa samantasoisen hoitajan kanssa (eli ei esim. perehdytysvaiheessa oleva lh vaihda vuoroa pitkäaikaisen lh:n kans)
Itselläni näyttää seuraava viikko tältä:
Su: Aamu
Ma: Ilta
Ti: Yö
Ke: -
To: Aamu
Pe: Aamu
La: Aamu
Su-Ti vp
Meillä aamu 6.30-13.30, ilta 13.15-22 ja yö 21.30-6.40
Ja vapailta tullaan yleensä iltaan, mutta ei aina.