tyhjät pilttipurkit
Voiko pilttipurkeissa pakastaa itse tehtyjä soseita? Sais jotain uusiokäyttöä niille....
Kommentit (5)
että halkeavat pakastimessa..? Noita tosiaan kertyy, vaikka osaksi syökin itse tehtyjä soseita.
Voithan sä toki kokeilla, mutta mulle ainakin opetettiin, ettei lasisissa purkeissa saa pakastaa mitään, sillä se halkee.
mutta jätä "turpoamisvara" sillä sose nousee ylöspäin pakastuessaan ja jos korkki on saatu tiiviisti kiinni, voi purkki haljeta.
Jätin aina ensin purkin kannen vain päälle kiertämättä sitä kiinni ennen kuin sose oli jäätynyt, vaikka oli se turpoamisvara. Kosteuden estämiseksi pakastimen olmatilaan voi laittaa purkit kannelliseen isoon muovirasiaan tms. tai isoon vahvaan pussiin riviin...
Jäätyneet suljin tiiviimmin, tai voihan alun alkaen laittaa vahvaa kelmua koko purkin yli, niin turvonneena vain nousee sose muttei halkaise.
Hyvin toimi, ei uusia pakastepusseja, otin yleensä illalla sulamaan jääkaappiin ennen seuravaa päivää kun syötin...
Me kysyttiin aikoinaan päiväkodista, että olisko noille purkeille käyttöä ja vietiin iso kassillinen sinne. Askartelivat niistä nättejä maustepurkkeja, tuikkulyhtyjä yms.