¤¤¤MARRASMURUT HELMIKUUSSA¤¤¤
Edellistä keskustelua en osaa linkittää. Mutta toivottavasti tämä onnistuu edes näin.
Kommentit (40)
pitkästä aikaa.
Meillä arkea pyöritellään. Esikoisen koulu ja harrastukset vievät aikaa ja keskimmäisen kanssa ulkoillessa saa hyvää hyötyliikuntaa.
Neiti kasvaa ja kehittyy vauhdilla - hymyilee ja yrittää kovasti saada erilaisia ääniä aikaan. Ja selällään lattialla jopa onnistuu ponkailemaan eteenpäin (nyt vielä niin kiirus tuolle liikkumiselle olisi äidin puolesta..)
Meillä nukutaan nyt hyvin, yöllä yleensä 6 tuntia putkeen ja päivällä yhdet pidemmät unet 3-4 tuntia, yleensä aamusta kun olemme ulkoilemassa.
t: Murumakkarat
Kirjoitan ensimmäistä kertaa tänne..
Eli tyttöni/esikoiseni Neela syntyi 13.11.2009 sektiolla. Itse olen 20vuotias äiti, kokkolasta. :)
Meillä tyttö nukkuu päivisin vain 30min-tunnin päikkäreitä ja valvoo n. 3tuntia kerrallaan, välillä vähemmän. Yöunille mennään 22-23 aikaan ja tyttö nukkuu koko yön ja herää aamulla 8-9 välillä. ihanaa! :)
Neela nukkuu päikkärinsä joko olohuoneen sohvalla tai sylissä. päivällä ei millään suostu nukkumaan omassa sängyssään. mitähän asialle voisi tehdä? yöt kuitenkin sielä nukkuu.
Imetys ei onnistunut, ja tyttö siirtyi kokonaan korvikkeelle n. 1kk:n iässä. hyvin maistuu ja kasvaakin todella hyvin! :)
meillä on neuvola 15.2 ja ensimmäinen rokotus ois tarkotus saada. minkälaisia "haittavaikutuksia" teidän lapsille tullut rokotteista? esim. kuume jne.
T. mamma ja pampula
Pitkästä aikaa:)
Vastaan ihan ekaks Pampulalle: Mahtavaa, että sinä ja Neela saatte nukkua koko yön! Meillä perusrokotuksista on noussut korkeintaan pientä lämpöä. Muuten menneet aina tosi hyvin (meillä siis ennestään 3- ja 4-vuotiaat pojat). Nyt täällä Pirkanmaalla vähän tuntuisi pakkanen hellittävän ja taas ollaan päästy vaunuttelemaan. Oletko kokeillut ulkona nukuttamista?
Täällä neito sen kun kasvaa. 2 kk mittauksessa oli karvan verran yli 6 kg ja sen kyllä huomaa! Vaikka kuinka yrittää olla tarkkana, niin aina tuntuu joku makkaranväli olevan punottava... Tyytyväinen vauva tuntuu olevan! Korviketta annettiin jossain vaiheessa tippa illalla, mut nyt on ollut kuukauden ilman ja on kuin eri tyttö. Joko maito ei sovi tai sitten hotkii pullosta niin, että tulee mahavaivoja. Viime viikolla, kun olin parturissa, sai edellisen kerran pullosta maitoa ja johan oli huutoa koko ilta.. Oletteko muut jo jättäneet pikkuisianne hoitoon? Mää käyn kerran viikossa jumpassa ja silloin on 1,5 tuntia miehen hoivissa. Ja joskus sitten näitä satunnaisia menoja. Kuorossa neito on mun mukana viikottain ja MLL:n ja partion kokouksissa silloin, kun niitä sattuu olemaan. Etenkin kuorossa tuntuu hyvin viihtyvän lauleluita kuunnellen:)
Meillä neidon vauva-aikaa on vähän varjostanut 3-vuotiaan veljen asiat. Kirjoittelinkin juuri neidon syntymän jälkeen et meinasi tukehtua ruotoon. Samanlainen kohtaus tuli 3 viikkoa sitten taas kalansyönnin yhteydessä ja samaten hoksattiin, että elokuussaa oli lievä kohtaus, jota ei heti osannut yhdistää näihin. Kalan syönti kahdella kerralla on todennäköisesti ollut sattumaa, koska sekä verestä ja iholta otettavat allergiatestit eivät näyttäneet mitään ja poika on syönyt vajaa vuoden ikäisestä vähintään viikottain kalaa. Vahvimmin epäillään epilepsiaa.. Tutukimuksia on tässä kuussa. Täytyy toivoa, että joku selitys ja ensiapu näitä tilanteita varten löytyisi, kun kahdella kerralla on odoteltu ambulanssia vajaa puoli tuntia tajuttoman ja todella huonosti hengittävän pojan kanssa ja voin sanoa, että aika on tuntunut ikuisuudelta..
Mukavaa keskiviikkoa kaikille! Tosiaan, tulkaapa kaikki muutkin kirjoittelemaan, vaikka aika tuntuukin olevan kortilla ja aina käsipuolessa apulainen!
- HH ja neito
P.S. Sen verran piti vielä kommentoida, et meillä neito on vastaillut jutteluihin ääntelemällä parin viikon ajan ja kädet löytyivät viikko sitten! Välillä on kädensyrjä ihan punaisena, kun yrittää imeskellä sitä:)
Pampula: Tervetuloa mukaan ja onnea tytöstä!
HuldaHuoleton: Kamalaa nuo teidän pojan koettelemukset! On varmaan ihan hirveätä ollut odotella ambulanssia. Toivottavasti joku syy noihin kohtauksiin löytyy. Voimia teille sinne!
Meillä on tyttö nyt sitten kääntynyt kaksi kertaa mahalta selälleen. Ei yhtään viihdy mahallaan niin oisko siitä saanut tarvittavat voimat tuohon ponnistukseen. Viikon verran on heilutellut leikkikaaren helistimiä huitomalla sinne suuntaan laajassa kaaressa, mutta siis ihan tietoisesti niitä heiluttelee. Nyrkit on neidillä jatkuvasti suussa, itse asiassa just parhaillaankin :) Puhelee paljon jos vaan on kuuntelijoita eikä kauheasti viihdy yksin. Meille on kasvamassa pieni räpätäti :)
Yöunet on katkonaisia. 2-3,5h välein heräillään, mutta mielestäni nuo on ihan riittävät oman jaksamisen kannalta. Kokonaisia yöunia en edes odota ennen kuin 1,5-vuotiaana. Tyttö nukkuu ihan kainalossa kiinni ja mies toisella puolella. Onneksi olen aina tykännyt nukkua ahtaasti :)
Ekat päikkärit kestää 2-3h, toiset tunnin ja kolmannet vielä vähemmän. Tyttö saattaa päivisin valvoa jopa 5h putkeen. Tuntuu aika paljolta, mutta ei toista kai väkisinkään voi nukuttaa.
Vielä en ole jättänyt hoitoon kuin papalle pikaisesti kun vauva nukkui vaunuissa. Tyttö ei huoli pulloa, joten vaikea tästä on mihinkään edes lähteä. Mieli kyllä tekee niin paljon, välillä tuntuu et pää räjähtää näiden kahden kanssa kotona :) No joo, aika aikaansa kutakin.
Adara ja tyttö 2,5kk
p.s. tuli muuten mukavat hyvät ajat mieleen, kun HH puhui partiosta. Itsekin olin 10 vuotta :)
Ihana ilma aurinko paistaa, odottelen että juliusta rupeaisi uudestaan väsyttämään niin pääsis vielä toisen kerran pihalle tänään.
Meillä on kanssa jo leluja heilutellut ja tarttunut kiinni ja siitä riemu vasta syntyykin =) ihanaa kun nauraa ja puhelee yksin leluille vaikka kuinka kauan. ja isällensä on vielä kovempi juttelemaan, illalla ne räpättää toisillensa helposti tunninkin putkeen =) Mahalteen ei poika viihdy paljoakaan, mutta selällään sitäkin enemmän ja lat huitoo hulluna ja kovasti tekis mieli jo mennä.
On kyllä hereillä ollessaan oikein ilopilleri kokoajan. valvoa jaksaa se reilu tunnin.
Ja yks minkä olen huomannut niin ei kyllä yhtään tykkää kun vieras naama tulee lähelle "lässyttään" tai ottaa syliin tulee heti hirveä huuto :/
Unet meillä vaihtelee tosipaljon, tuntuu että maha on ruvennut taas vähän vaivaamaan. Jos kakka tulee ennen yötä niin sitten on hyvät unet, mutta jos ei niin ei meillä kyllä sitten hyvin nukuta, semmoista vääntämistä kokoyö. voi toista. itse kyllä jaksan hyvin ja on päiviä kun nukutaan tosi hyvin. mutta huonoimpanakin päivänä nukutaan ihan ok.
meillä o ongelmana kun vaipoista tulee joka yö läpi pissa, kaikki vaatteet 2 kertaa yössä vaihtoon. käytämme kestoja, mutta olen kokeillut kertiksiäkin ja kaikki tulee kainalosta ulos :/ inhottava vaihdella kaiket yöt vaippoja ja vaatteita ja lakanoita :/
Me ollaan muuten ilmottauduttu vauvauintiin, mutta jouduttiin jonoon, on senverrran kysyntää! toivottavasti päästään. ja siskoni pitää vaavinkaiset ryhmää ja siihen päästään kuukauden päästä. kiva saada meille ohjelmaa.
Nyt ulkoilemaan kun poikakin rupeaa sitterissä väsymään.
Meillä ei nukuta hirmuisen hyvin. Nyt on muutamana yönä ollut yksi 4 tunnin pätkä mikä on ihan luksusta! Poika heräilee päivisin ja öisin noin 2 tunnin välein ja on aina yhtä nälkäinen:) Onneksi maitoa tulee paljon! Vauva nukkuu öisin minun vieressä, päiväunet sujuu parhaiten vaunuissa kun ollaan ulkoilemassa puistossa tai kävelyllä. Parvekkeella ei uni maistu, vaunuthan ovat silloin paikoillaan;-)
Poika on aikamoinen seuramies. Juttua riittää pitkiksikin ajoiksi ja yleensä juttelu päättyy hikkaan, ja pukluun! Hymyjä tulee paljon, ääneen nauramista olen kuullut kerran, tai oli sellaista "kurlaamista".
Olen alusta asti vaipanvaihdon yhteydessä laulanut samaa laulua johon kuuluu pieni leikki mukaan. Nyt poika osaa jo oikein odottaa laululeikkiä kun vien hänet hoitoalustalle vaipanvaihtoon!
Meillä on ollut perheessä enemmän ja vähemmän flunssaa jo pidemmän aikaa. Pojalle nousi yksi yö kuume 39 asteeseen, pelästyin todella! Onneksi laskikin heti lääkkeillä ja lapsen viilennyksellä, eikä noussut uudelleen. Mutta tukkoisuus vaivaa varsinkin öisin. Ollaankin nukuttu ilmakostuttimen vieressä ihan säännöllisesti....
Hoitoon en ole vauvaa jättänyt vielä juuri ollenkaan, mies nyt on tietenkin katsonut lyhyitä aikoja kun olen käynyt kaupassa tms. On vähän hankalaa jättää kun meillä ei ole käytössä tuttia eikä pulloa. Olenkin suosiolla lykännyt oman harrastukseni jatkamisen syksylle.
Nyt odotamme innolla vauvauinnin alkua! Uikkarit käytiin ostamassa eilen!
T: HeMuliini ja Ukke
Tuntuu ihanan helpolta juuri nyt (tyyntä myrskyn edellä...???). Neiti nukkuu päivisin 3-4 unet, joista yhdet 3-4 tunnin kunnon unet vaunuissa ulkona. Aamupäivätirsat joko vaunuissa tai esim. lattialla peitolla... Iltapäivällä pikku-unet vaunuissa tai sängyssä. Illalla usein torkahtaa vielä kantoliinaan hetkeksi. Yöunille mennään 20-22 välillä, vähän vaihtelee. Usein yhdeksän aikoihin. Yöllä syödään pari kertaa. Pitkään söi vain kerran, mutta nyt on halunnut kahdesti jonkun aikaa. Tissimaidolla mennään. Neiti nukkuu yöllä omassa sängyssään. En nukkuisi varmaan sekuntiakaan kunnolla, jos vauva olisi vieressä...
Mitään suuria pulmia ei ole, ainakaan tällä hetkellä. Ainoana on, että kestovaipat vuotaa jonkin verran... Käytetään kestovaippoja päivisin, kertiksiä öisin. Kestot falskaa takapuolelta, reunoista. Ideoita??? Käytän taskuvaippoja, sisällä harso taiteltuna.
Ihanaa tosiaan tämä ikä nyt, kun jokeltelua on jo, hymyjä ja pientä liikkumista. Neiti viihtyy aika kivasti leikkimatolla, jossa roikkuu jotain leluja. Tuntuu, että oikein juttelee leluilleen.
Aika tarkkana saa olla, että vie neidin tarpeeksi ajoissa nukkumaan. Yliväsymys tulee aika helposti. Ei jaksa hereillä kuin tunnin tai vähän yli. Ja yliväsyneenä karjuu kuin palosireeni. Yöunille mentäessä on mennyt välillä tuntikin rauhoitteluun. Onneksi sitä ei kovin usein satu.
Ihanaa helmikuuta kaikille!
T. Äiti ja neiti (2kk ja pian 2 vk)
Nopea kommentti vielä et kovin tuntuu kaikilla vaihtelevan, kuinka kauan vauva jaksaa olla hereillä!! Meillä neito vetäs tänään ennätykset, kun heräs puoli neljältä päikkäreiltä ja meni nukkumaan klo 22. Koko tänä aikana vetäs 10 min pikapäikkärit autossa.
Makoisia unia kaikille! Yritän tässä päästä vihdoin saunaan, kun kello näyttää jo puolta yötä..
- HH
huldahuoleton: Hui kn pitkän ajan ollut pikkuinen teillä hereillä =) meillä on tuo 2 tuntia ennätys. Sanoinkin miehelleni, että olis kiva jos valvois vähän enemmän niin nukkuis yönsä sitten hyvin, mutta kun väsyttää niin väsyttää.. ei toista voi väkisin hereillä pitää ja sitten vaan kitkuaa. kovin kyllä erilailla on pikkuiset hereillä. onko HULDAHUOLETON teidän pikkuinen kuitenkin hyvällä tuulella koko sen ajan, jos on pitkän aikaa hereillä?
KESTOVAIPOISTA:Kestovaippojen ohivuodoista joku kysyi. meillä sama ongelma(mutta vaan öisin ja tulee kainalosta läpi), vinkkejä saa antaa =) mutta harsoista sen verran (kun joku käytti niitä taskuvaipoissa) niin en pidä niitä kovin imuisina, minun mielestä imee hirveän hitaasti, joten sit pissa kerkiää valumaan jostain raosta pihalle. kuorivaipan sisällä harso on ok. kun kuorivaippa pitää pisst sisällä tosi hyvin. Mutta bambu on esimerkiksi hyvä imeen kosteutta, joten sitä suosittelen taskuvaippaan. Ja mitä taskuvaippoja käytät? kaikki mallit ei sovi kaikille vauvoille. Meillä on 3 eri taskuvaippaa josta 2 on hyviä ja 1 vuotaa aina, kun pojalla on niin ohuet reidet ja haaraosa vaipoissa liian kapea.suosittelen semmoisia vaippoja joissa on reiden kohdalla vielä "ohivuoto siivet" ja yläreinassa resoria tai jotain muuta mikä vähän joustaa niin tulee hyvin ihoa myöten. meillä ehdottomia on : the pop in ja bum genius!!! ja Sitten kuorivaipan sisällä itsetehtyjä bambuimuja. Tässä mun kokemusta vähän saa korjailla jos on tullu selitettyä jotain päätöntä =)
Aika kuluu ja poika kasvaa ;D
Aikalailla samanlaista on rytmi meilläkin kun monella teistä. Poika jaksaa valvoa noin tunnin kerrallaan, paitsi illalla valvoo sit 2-3 tuntia ennen yöuniaan. Toki meillä on ollu tässä muutama päivä kun poika ei ole suostunut ottamaan unesta kiinni ja valvoi jopa 7tuntia putkeen, HUH. Kiukku oli sen kaltainenkin. Viimein nukahti sitten vaunulenkkiin täällä sisällä.
Yöt menee aikalailla näin: 23-24 nukkumaan ja eka syöttä 2-4 aikaan, seuraavan kerran syö 4-6 ja aamulla herätään 8.30-9.30. Näillä ollaan menty jo aika pitkään. Hyvin olen tuolla rytmillä itsekkin jaksanut. Joinakin iltoina olen mennyt iltasyönniltä itse nukkumaan ja mies nukuttaa sitten pojan ja saan vähän pidemmät unet ;) Poika syö noin klo 21-22 välillä ja sitten seuraava vasta yöllä.
Päivällä nukkuu yhdet pidemmät unet ulkona 2-4tuntia on tainnut mennä ja muuten nukkuu yleensä vähän reilu tunnin. Ottaa illan mittaan pieniä vartin tirsoja useastikin... Päiväunet nukutaan TV-tuolissa ;) se niin mukavasti keinuu... yöt omassa sängyssään pääasiassa, joskus aamuyöstä saatan ottaa viereen jos en jaksa nostella omaan sänkyyn. Vauvan sänky on kyllä ihan omassa sängyssä kiinni, joten ei tarvii isoja matkoja kantaa ja nostella =)
Kestoilemaan ei olla meillä alettu. Ihana ideana, mutta ei riitä mulla hermot eikä kuivatustila...
On niin ihana seurailla poikaa kun jutustelee leluilleen niin paljon. Hupattelee pitkiä aikoja ja paljon saadaan vanhemmatkin jokeltelua osaksemme. Poika kertoo päivän tapahtumat isälleen kun tulee töistä ;D pitkän pätkän turisee iskälle ennen ku nukahtaa... Hymyilty on jo pitkään ja muutama naurahdus on kuulunut. Isälleen ja kummilleen nauraa ääneen, lienekkö niin huvittavia ;) Ihan parhaat jutut saa neuvolasta saatu kuva ja hoitotason yläpuolella olevan lääkekaapin pohjassa oleva viivakooditarra, oikein tosissaan sille tarralle aamuisin kertoo tarinoitaan...
Jotain piti kommentoida mut en yhtään enää muista mitä...
Irish ja jätkä
Hiljaiseloa olen pitänyt, kun päivät vaan valuu käsistä niin nopsaan nykyään. Kaks kättä vapaana on harvinaisuus ja jos on pitää laittaa pyykkiä tai tiskiä...
HULDA: Voi hirvitys kun mulla meni karmivat väreet selkäpiitä, ihan kauheeta tuollaiset tilanteet. Minäkin toivon, että syy selviäisi pian! Muuten, olen kalalle allerginen, mutta sitä ei näy ihotesteissä, joten virallisesti en ole. Mutta jos vähänkään kosken raakaan kalaan niin mulla on todella paha ihottuma, joka menee haavoille. En myöskään ole koskaan tykännyt kalan mausta ja sittenkin tulee ihottumaa, jos syön sitä enempi.
PAMPULA: Kysyn samaa myös eli oletko kokeillut nukuttaa ulkona? Yleensä nukkuvat siellä paremmin. Meillä ei ole ykskään kolmesta suostunut nukkumaan päivällä sisällä.
Tällä hetkellä kärrytellään n 40 min lenkki, jonka päätteeksi useinmiten jää nukkumaan 2-4 h. Välillä on ollut päiviä, että vaikka kuinka käyn heiluttamassa, niin ei nukuta. Ne illat onkin sitten yhtä huutoa eikä mikään auta. Silloin on itsekin aika pahalla päällä.
Meillä oli maanantaina neuvola. Neiti sai rokotukset. Rotasta tuli haiseva kakka ja 2 pv piereskelyä! Ja väänsi mahasta kans. Jännää, ekasta satsista ei tullut noin paljon oireita. Piikistä ei mun mielestä tullut mitään. Eskoinen on saanut vanhan rokotusohjelman mukaan ja silloin sai kyllä panadolia antaa.
Neiti painoi 5 kiloa ja oli 58 cm pitkä.
Me ollaan aikaisin aloitettu lusikan ja soseiden harjoittelu pieninä makujuttuina. Viikon verran ollaan syöty peruna-porkkanaa ja mangoa.
Eihän sinne ole vielä paljoa mennyt eikä tarvitsekaan. Myös perunaporkkanavelliä on mennyt.
Meillä on myös keksitty kädet ja ovat kovasti suussa. Yöt menee niinkuin ennenkin eli kerran tai kaks herää syömään. Ja viikon ajan olen saanut omaan sänkyyn nukkumaan.
Jaahas neiti huutaa, pitää mennä...
pp ja neiti 3 kk
Meillä on alkanut olla vähän rytmiä tässä elämässä. Tyttö laitetaan nukkumaan joka ilta noin 21-21.30 aikaan. Tyttö kääräistään löysään kapaloon, tutti suuhun ja sänkyyn. Yleensä nukahtaa kerrasta. Jos ei rauhoitu, niin sitten syötetään lisää korviketta. Imetän tyttöä muuten, mutta iltaisin ei oikein meinaa herua enää. Korviketta on annettu parin kolmen viikon ajan 50-200 ml iltaisin. Aamuisin mulla on tapana pumpata noin 100 milliä, joka myös annetaan iltaisin. Yöllä tyttö syö 1-2 kertaa ja syötän ne aina samasta rinnasta. Niinpä aamulla voi tyhjentää toisen tissin iltaa varten. Illalla tankataan klo 19-21.
Aamupäivisin on tapana käydä 2-3 tunnin kävelyllä/asioita hoitamassa/kaupassa. Sen ajan tyttö nukkuu vaunuissa. Iltapäivällä ja illalla unet on maksimissaan tunnin mittaisia. Hereillä jaksaa olla 1-2,5 tuntia. Illalla pidetään hereillä 2-3 tuntia ennen yöunia.
Meillä käytetään ImseVimsen flanellivaippoja+kuoria ja tarvittaessa lisäimuja aina päiväaikaan. Öisin mennään kertiksillä. Yöllä ei vaihdeta vaippaa, jos ei ole läpi tullut. Mielestäni kuorivaippa pitää hyvin ja harvemmin kastuu vaatteet, jos vain vaippa on huolella laitettu paikoilleen. Taskuvaippojen kanssa melkein aina pääsee vahinko käymään, vaikka ne käteviä ovatkin. Yleensä laitan taskuvaipan päällekin vielä kuorivaipan, vaikka taskuvaippa itsessään olisikin kosteutta pitävä.
Nyt taidan mennä nukkumaan ja toivon, että tyttökin olisi sikiunessa ekaan syöttöön saakka. Nuhaa pukkaa ja kurkku on kipeä.
fibsu ja tyttö kohta 12 viikkoa
Nopeasti kirjoittelen, vaikka en ole pitkään aikaan kirjoittanut, lukenut vaan. Mun euforinen onnentunne on vähän tasoittunut. Aatun hyvä rytmi kaksine pitkine päiväunineen on kadonnut taivaan tuuliin. Tänäänkin nukahti kyllä nätisti puolilta päivin, mutta nukkui vain puoli tuntia. Sitten pääsi yliväsyneeksi ja nukahti huudolla vaunukoppaa heiluttaen kahdelta. Nyt kyllä nukkuu jo yli kolmatta tuntia. Ärsyttää vaan, kun olen tällainen säännöllisyyden perikuva ja vauvat tunnetusti ei... Illat on mennyt parempaan suuntaan. Joulun jälkeen on huudettu ja vekslattu illalla kolmekin tuntia yöyhteen asti. Nyt kolmena iltana nukahtanut ysin maissa suht nätisti. Yöt nukkuu kivasti, parilla tutin laitolla voi mennä viiteenkin syömättä.
Tossa pahimpien iltojen jälkeen varasin ajan vyöhyketerapiaan, se on huomenna. Onko jollain kokemusta? Jos toi nukahtaminen helpottuis ja masuvaivoja on edelleen, ne usein herättää vaunuistakin päiväunilla. Sen aikaa kun ollaan esikoisen kanssa ulkona, nukkuu ihan ok välillä huudellen, mutta terassilla harvoin pitkään.
HH: Hoidossa Aatu on ollut enimmillään neljä tuntia, pullosta syö hienosti, kun sitä parin vkon välein verestetään. Naapurissa anopilla on useinkin tunnin verran, yleensä on nukkunut, ollaan miehen kanssa päästy hiihtämään, ihanaa! Ja miehellä muutaman tunnin, sitä en kyllä laske hoidossa oloksi, onhan se hänenkin lapsensa. Kättä meillä syödään kanssa koko ajan.
Kestoina meillä kuorivaipat, tilasin pari niitä ä-pakkauksen kuoria, meillä toimii ne ja harsot kolmiotaitoksella.
Nyt takkamakkaraa grillaamaan,
Nyyny ja Aatu pian 3kk
Pampula: tervetuloa mukaan meidänkin puolesta!
HuldaHuoleton: hui kauhistus! Voimia teille ja jaksamista. Toivottavasti syy selviää pian.
Nyyny: Kiva nimi pojalla! Yksi meidänkin lapsista on Aatu.
NeitiKesäheinä: minäkin suosittelen kestovaippoihin bambua. Riina ehdotti omien ompelua, mutta jos et ole innokas ompelija niin niitä saa kyllä kaupastakin. Meillä käytössä Bumgenius-taskuvaippa, jossa oman imun lisäksi BambooDoubler. Ohivuotoja ei ole ollut.
HeMuliinillä oltiin sairasteltu. Toivottavasti siellä ollaan jo tervehdyttykin! Meillä kolmosella hengitys pihisee jokaisen pienenkin flunssan aikana ja ventolinet on silloin kovassa käytössä. Nyt huomasin myös Anskun pihisevät pikkunuhassa:(
Hoidossa olemisesta: olen jättänyt Anskua kotiin pari kertaa viikossa kun käyn juoksemassa ja kerran viikossa kun käyn partion äitikerhossa. Partiouraa takana minullakin jo 7-vuotiaasta eli melkein 24 vuotta (hui kun olen vanha!).
Ansku nukkuu yöllä jo yli 12 tuntia kerralla. Nukkumaan menee klo20 ja aamuna herää n.8.30. Käsillä tavoittelee jo esineitä ja osaa tarrata tosi kovaa kiinni (varsinkin hiuksiin). Neiti on tyytyväinen eikä masukaan vaivaa. Päivällä valvoo 1,5-2 tuntia kerralla ja nukkuu tunnin päiväunia sisällä, ulkona saattaa nukkua 2-3 tuntiakin kerralla. Neiti on kovin tyytyväinen ja rauhallinen. Varsin ihana pikkuinen!
Mitä kuuluu Jumppikselle, Epelille ja Minitassulle? Tulkaa kaikki muutkin kertomaan kuulumisia!
Aotearoa ja Ansku pian 4kk
Täällä arki sujuu mukavasti vaikka hulinaa riittääkin. Oon tulossa vauvan kanssa 2.maaliskuuta Tampereelle ja jos joku haluis tavata mut ja Juliuksen ni ois ihan kiva juttu :)
Kyselit Nyyny vyöhyketerapiasta!
Kävin kakkosen kanssa vyöhyketerapiassa useamman kerran vatsavaivojen ja ummetuksen takia. Oli ihana kokemus, oli mahtavaa nähdä kuinka vauva oppi nauttimaan hetkestä! Ja masukin toimi niin että saatiin tulla vauhdilla kotiin sillä viikon "annos" tuli lähes välittömästi vyöhyketerapian jälkeen. Uniin se ei mielestäni vaikuttanut muuten kun että hieronnan (ja kakkaamisen) jälkeen päiväunet kestivät pitkään!
Kolmosen kanssa kävin sitten vähän huvin vuoksi, meillä on vauvat olleet hieman "jännittyneitä" ja käytin vauvaa ns. rentoutumassa.
Nuo kaikki -esikoista lukuunottamassa joka nukkui häkellyttävän hyvin- ovat nukkuneet säännöllisen epäsäännöllisesti vauva-ajan. Esim. kolmonen alkoi nukkumaan yöt heräämättä ilman yösyöttöjä vasta 1 v ikäisenä...
Nyt nelosen kohdalla jos yö menee hyvin hän herää 2 krt syömään. Päivisin unet ovat aika hakusessa jos vauva ei pääse nukkumaan liikkuviin vaunuihin. Olemme oppineet elämään tämän "ongelman" kanssa....
HeMuliini ja poitsu
huh tätä kakan määrää, meijän poika on ruvennut kakkaan noin kerran päivässä ja se määrä mikä sieltä tulee niin ei housuihin mahdu =) kiva kun ei enään joka vaipassa kakkaa ole.
KÄvin itse jälkitarkastuksessa eilen ja sano vaan että tervetuloa uudelleen ;) Päättettiin miehen kanssa että ei oteta mitään ehkäisyä tulee sitten toinen vielä samaan sotkuun jos on tullakseen !
Meillä on taas yöt risaisiä, vääntöä ja kääntöä ja välillä huutoa. syö vaaan 1-2 kertaa mutta uni vaan on niin katkonaista, ihan sääliks poikaa käy ja itseänikin välillä kun saa kokoajan ravata pinniksellä...
Ja meillä muuten eilen käännyttiin itse mahalteen ekankerran, itkuhan siitä tuli=)
mites muilla on mennyt kehityksen kanssa ?
Se tässä on huomannut että jos joku asia menee hyvin, niin ei siitä kerkiä edes iloita kun joku toinen asia rupee jo menee huonosti. no pääsääntöisesti menee hyvin ja poika on terve ja iloinen
Meillä on täällä ollut arki aikamoista rumbaa... Syy Tatun ummetukseen ja ilmavaivoihin alkaa pikku-hiljaa selviämään.. Meillä asustelee pieni maito-allergikko :( !!!
Olen ollut nyt maidottomalla (ja munattomalla) imetysdieetillä reilun 2vk ja poika on muuttunut huimasti !! Kävimme yksityisellä lastenlääkärillä, kun neuvolassa lääkäri ei halunnut ottaa kantaa epäilyihini kun lapsen yleisvointi ja iho olivat hyvät!!! Nyt sitten odotellaan aikaa altistuksiin ja maistellaa tissimaidon ohella Almironia. Kovasti toivotaan, että saataisiin reaktiot helposti ja b-lausunto, koska tuo korvike on aivan sika-hintaista ilman korvausta!!! Onneksi meillä on vakuutukset Pohjantähdessä, joka korvaa täysin korvikkeet tuon b-lausunnon jälkeen!!
Tatu kasvaa maha-vaivoistaan huolimatta onneksi hyvin ja toistaiseksi kotimaiset viljat voidaan pitää mun ruokavaliossa!
Eilen oli tuo 3kk neuvola, mittaa 62cm ja painoa 6190g.
Rokotuksia lykättiin tällä kertaa...odotellaan ensin tän allergia-homman rauhottumista ja tuikataan sitten vasta rokotteeet.
Päivisin meillä nukutaan tosi vaihtelevasti...liikkuvissa vaunuissa nukutaan tunti-tolkulla, sisällä torkutaa 10min-3h välillä! Iltaisin Tatu nukahtaa 21-22 aikaan syliin, josta kannan omaan sänkyyn. Ensimmäisen pätkän nukkuu 4-6h, ja sitte tankataan kahdesti ennen ylös-nousua. Yöt on menneet samalla kaavalla jo pari kuukautta, joka on auttanut kummasti jaksamisessa!
Tänään Tatu jää eka kerran iskän hoitoon yöksi. Isommat pojat lähti juuri mammalle yö-kylään ja minä hyppään kohta junaan ja lähden ystäväni kanssa vuorokaudeksi rentoutumaan!! Vähän jännittää, mutta onneksi tuolla isukilla on noista edellisistä kokemusta... Tatu voi vaan olla vähän ihmeissään, kun tissiä ei olekkaan tarjolla...lähinnä yö voi olla hankalaa aikaa!! Luottavaisin mielin lähden kuitenkin reissuun, palaanhan jo huoménna!!!! Ja täytyy myöntää, että kovasti olen tätä odottanut, kun pyöritän pää-sääntöisesti yksin tätä meidän trion arkea täällä!!!!!!!!
Nyt täytyy lähteä valmistautumaan...
Oikein mukavaa viikonvaihdetta kaikille!!!
Nennu, kuulostaa ihanalta tuo sun reissu! Miten meni? Latautuiko akut? =)
Meidän neiti on niin tyytyväinen tapaus että ei toista! Nyt kun olen jättänyt viikko sitten maidon, kananmunan, kalan ja viljat pois niin ei ole ollut mitään ihottumaa, nukahtaa muuallekin kuin rinnalle eikä öisinkään enää hinkkaile kasvojaan. Ihanaa! Viikon päästä alan testailemaan ja otan ensimmäisenä maidon ruokavalioon takaisin. En kyllä usko, että on maidolle allerginen, paremminkin sitten kananmuna, kala ja viljat. Ne ei tulis yllätyksenä. On vaan piiitkä aika jos puolikin vuotta aion vielä imettää, olla ilman noita kolmea. Esikoinenhan oli noille kaikille allerginen (ei siis maidolle),mutta nyt pystyy jo viljoja syömään. Molemmilla epäilen myös väri- tai säilöntäaineiden aiheuttavan ihottumaa. Pojalla on vielä ollut pitkään yskä ja nyt odotellaankin millon saapuu postissa aika lastenpolille astmaepäilyjen vuoksi. Nuohan kulkee käsi kädessä, astma ja allegia.
Tyttö kasvaa kivasti, ei ole enää mikään ihan pieni =) Iloinen ja niin reipas tyttö meillä kyllä on, että äidin sydän on ihan pakahtua ylpeydestä. Niin kuin varmaan kaikkien teidän muidenkin =)
Jaahas, neiti taitaakin heräillä...
Adara ja neiti ihan kohta 3kk (nyyh, ne kasvaa)
Onnistuihan tuo aloitus, en ollutkaan ennen edes kokeillut.
Älkää kadotko linjoilta! Täällä on ollut tosi hiljaista. Onneksi Riina ainakin on jaksanut käydä kertoilemassa kuulumisiaan. Tulkaa muutkin vaikkei mitään ihmeellistä olisi tapahtunutkaan!
Meillä Ansku valvoo päivällä aina pari tuntia kerralla ja nukkuu sitten omassa sängyssä vain tunnin pätkiä, mutta vaunuissa, kantoliinassa tai autossa saattaa nukkua neljänkin tunnin unia. Illalla valvoo joskus kolme tuntiakin ennen yöunta, mutta nukkuu sitten sen yön kokonaan.
Ansku ei ole vielä oppinut nauramaan, mutta jokeltelua kuuluu kyllä jo ihanasti. Nyt hän on löytänyt kätensä, mutta ei kyllä osaa niitä vielä käytellä. Tyttö on iloinen ja tyytyväinen. Viihtyy hyvin sitterissä ja lattiallakin. Tosin tuntuu, ettei hän koskaan ole yksin. Aina on joku perheestä häntä leikittämässä. Isommat lapset tappelevat kumpi saa pitää häntä sylissä.
En muista kuka kyseli kestovaippamerkeistä: meillä käytetään Bumgeniuksen 3.0 vaippaa Bamboo Doubler taiteltuna sinne sisälle. Vaihtoväli on noin kolme tuntia. Hyvin toimii myös yöllä, silloin en vaihda vaippaa ollenkaan (koska Ansku nukkuu), mutta tyttö pissaakin yöllä tosi vähän.
Tulkaa nyt muutkin ihmeessä kirjoittelemaan!
Aotearoa ja Ansku 3,5kk