Kaverionglemaa kolmasluokkalaisella tytöllä. Mitä tekisitte?
Eli tyttöni on usein mennyt koulun jälkeen suoraan kaverinsa luo, mutta nyt on alkanut käymään niin, että tämä kaveri käskee tyttöäni koko ajan soittamaan minulle ja pyytämään minua kuskaamaan tyttöjään uimaan tai pizzalle. Puheluja tulee tiheään tahtiin, joka aika häiritsevää töissäni. Kaveri myös käskennyt tyttöäni sanomaan minulle vastaan. Tyttöni on luonteeltaa ujo ja kiltti ja ei osaa napakasti sanoa vastaan kaverille. Pelkää myös ettei tytö enää ole kaveri. Kieltäisittekö tyttöäni menemästä enää tälle kaverille vai mitä kannattaisi tehdä?
Kommentit (4)
hiukan sijaa itsevarmuusharjoittelulla. Miksi ihmeessä suostutte 9-vuotiaan pompoteltaviksi??
Eli sanot selvästi tyttärellesi, ettet missään nimessä ala kyytiä kesken työpäivää minnekään. Ja sen vuoksi on täysin turhaa sinulle myöskään asiasta soitella.
Saman sanot sille "kaverille" suoraan. Eli kun tyttäresi seuraavan kerran soittaa sinulle tuollaisen puhelun, pyydät häntä antamaan puhelimen kaverille ja sanot hänelle suoraan: "Kuulin Maijalta, että olet pyytänyt soittamaan ja pyytämään kyytiä uimaan. En lähde kesken työpäivän minnekään täältä, ja jatkossa teidän on turha soittaa minulle töihin tuollaisissa asioissa, se häiritsee työtäni pahasti. Onko asia selvä?"
Ja myös toimit niin. Mitä ilmeisimmin olet kuitenkin jossain vaiheessa kuskaillut, eivät lapset kovin pitkään tuota jatkaisi, jos koskaan et olisi suostunut.
On lapsia, jotka ovat oppineet käyttämään hyväkseen kilttejä lapsia. Jos tuolla tytöllä ei ole kotona rajoja, niiden asettaminen jää sulle. Tytöille voi pitää puhuttelun ja panna selkeät rajat soittelulle ja kuskaamisille yms palveluksille.Uimareissun voit luvata esim. kerran kuussa tai mikä nyt tuntuu kohtuulliselta. Esim. töihin ei soiteta, ellei ole jokin oikea tarve. Mullakin on liian kiltti tyttö, joka kaipaa kovasti kaverinsa hyväksyntää. On jouduttu opettelemaan sitä, miten sanotaan ei. Se tekee ihan hyvää ja on osa tätä ihmiseksi kasvamista.
Miksi tyttösi menee usein kaverinsa luokse suoraan koulusta, jos meno on tuollaista? Onko kaverin äiti/isä kotona?
Mua ainakin häiritsis, jos joka päivä olis heti koulun jälkeen kavereita kotona. Ensin ruoka ja läksyt, sitten vasta kyläilemään.
Olisko sun tytön parempi olla kotona, kuin tuollasen kaverin kanssa?
Ja pyytää vaikka teille jotain toista kaveria, jos pelottaa olla yksin?
äidille soitetaan jos tapahtuu xxx juttu tms tai sitten joku kellonaika millon soittaa. jos ei noudata pelisääntöjä niin sitten pitää mennä toiselle kaverille?