Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sairaanhoitajat saa varastaa lääkkeitä

Vierailija
02.02.2010 |

Miksi julkinen varastelu sallitaan, verorahoilla hankittuja lääkkeitä viedään kuin ne olisi omia.

Kaikki varmasti tuntevat hoitajia omasta lähipiiristä, jotka ottavat työpaikaltaan lääkkeitä.

Löysin pari vuotta sitten mieheni (nykyään ex) kaapista hirveän kasan lääkkeitä oli rauhoittavaa (pitkiä työmatkalentoja varten), vatsalääkkeitä, särkylääkkeitä yms. sanoin, että sulla on aika arsenaali näitä lääkkeitä ja hän sanoi, että yksi sairaanhoitaja jota tapaili ennen minua toi niitä hänelle töistään ja totesi ettei edes tiedä mihin ne kaikki lääkkeet ovat, enkä tiennyt minäkään, sillä niitä oli paketeissaan & minigrip-pusseissa yms.

Toinen tapaus on äitini ja isäni entinen naapuri-sairaanhoitaja. Hän oli kissoja varten laittanut jotain myrkkyä paritalon pihalle (eikä ollut muistanut mainita siitä äidilleni ja isälleni, joilla on kaksi koiraa) ja kuinka ollakaan toinen vanhempieni koirista sai sitä elimistöönsä, koska hän tykkää syödä ruohoa. Koira meni todella huonoon kuntoon ja mm.kakkasi verta. Äitini kertoi tästä naapurille, joka kauhistuneena totesi/tunnusti laittaneensa töistä tuomaansa ainetta myrkyksi kissoille.

Kolmas tapaus on eräs kaverini. Hänellä on myös särkylääkkeitä yms kotona, eikä yhtään salaile, että on töistä tuotuja. Hän siis ei ole mikään lääkkeiden väärinkäyttäjä tms.

Hän myös poisti tikit minulta ja toi välineet töistä ja sanoi, että hänellä on kotonakin muutamat, mutta ei löytänyt niitä.

Entä jos joku alkon myyjä varastaisi alkoholia? Potkuthan siitä seuraisi.

Miksei sairaanhoitajien lääkevarasteluun puututa?

Pelottavia tapauksia nämä insuliini-murjaaha hoitajat ja muut tappaja-hoitsut mitä julkisuudessa on, eikä ihme kun lääkkeiden vieminen jopa kotiin mahdollistetaan.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautin kotisairaanhoidon yksikköön äitini kuoleman jälkeen meille äidin kivunlievitykseen määrätyt, erittäin voimakkaat opiaatit.

Näin myöhemmin olen miettinyt, että taisin toimia järjesttömästi - nythän ne olivat siellä kotisairaanhoitajien ssatavina, täysin luetteloimattomina, heidän käytettävinään niin itselleen, muille annettavina tai myytävinä!

Minulle niiden sinne viemisen motiivina oli, että heidän kauttaan lääkkeet menevät tarpeeseen - apteekkiin palautettuna ne olisi kaiketi tuhottu?

Vierailija
2/19 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne menee aina

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu oikeus lääkkeiden varastamiseen. Kentällä olleita tai palautettuja lääkkeitä ei koskaan käytetä muille potilaille vaan ne tuhotaan, samalla lailla kuin apteekissakin. Omissa työpaikoissani en ole törmännyt henk.kunnan lääkkeiden varastamiseen tai väärinkäyttöön, vaikka sitä jossain tietysti tapahtuukin.

Viimeaikaiset oikeusjutut vääristävät ehkä hieman käsityksiä, myrkyttäminen, varastelu ym. laiton toiminta ovat kuitenkin onneksi harvinaisia poikkeuksia. Suomessa valvonta kuitenkin toimii kohtalaisen hyvin, olen ollut myös ulkomailla töissä jossa valvonta oli miltei olematonta ja lääkkeiden vieminen olisi ollut todella helppoa.

Vierailija
4/19 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi työkaverin leuhki, kuinka samassa kerroksessa asuu sairaanhoitaja. Hän kuulemma osaa aina auttaa sairastapauksissa ja lääkkeitäkin löytyy.

En silloin ajatellut (tästä reilut 15 vuotta ainakin) asiasta sen enempää. Korkeintaa, että onpas kiva kun jaksaa hankkia lääkevaraston kotiinkin ja vielä auttaa muita. Nyt mietin, että mistä lie varastettuja.

Vierailija
5/19 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hoitotarvikkeista, kun työpaikalla käy esittelijä. Mitään muuta ei kotio tuoda, se on varastamista.

Vierailija
6/19 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hoitotarvikkeista, kun työpaikalla käy esittelijä. Mitään muuta ei kotio tuoda, se on varastamista.

että ainoa lääkenäyte, jonka olen kotio tuonut, on ulosteen pehmentäjää...

Vierailija
7/19 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki, jos työpäivän aikana päätä särkee, otetaan särkylääke osaston lääkekaapista. Mutta useimmilla muillakin työpaikoilla on työntekijöiden käytössä jonkinlainen yhteinen särkylääkevarasto.

Vierailija
8/19 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

reseptilääkkeitä ja antanut niitä naapurilleni.

Vierailija
9/19 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyy epärehellisiä ihmisiä. On eriasia, miten lääkkeet ovat hankitut: onko lääkkeet varmasti varastettuja, vai onko joku lääkäri kirjoittanut reseptin tutulle hoitajan ystävälle?

Välineitä moni lainaa kotiinsa, useimmat toki palauttaa ne myös takaisin työpaikalleen, näin joskus olen itsekin tehnyt ettei julkista terveydenhuoltoa tarvitse turhaan kuormittaa...

Vierailija
10/19 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä reseptiä tutulle hoitajan ystävälle kirjoittaa... varmasti löytyy epärehellisiä kaikista ammateista, mutta luvanvaraisessa ammatissa minusta pitäisi olla erityisen tarkkana näissä. En tiedä mitä välineitä kotiin lainataan, mutta toivon, että mahdolliset omatoimisuudesta johtuvat vahingot myös hoidetaan siellä kotona sitten julkista terveydenhuoltoa kuormittamatta.

Vierailija
11/19 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

reseptilääkkeitä ja antanut niitä naapurilleni.

Lääkärit saavat lääke-esittelijöiltä runsaasti näytteitä, joita eivät aina tule jakaneeksi potilaille. Silloin saattavat antaa niitä hoitajille. Itse en käytä mitään lääkkeitä, mutta em. tavalla saamiani verenpainelääkkeitä olen tuonut esim. äidilleni.

VArmaan aina joku hoitaja lääkkeitä varastaakin, mutta meillä ainakin sen verran tiukka seuranta lääkkeiden kulutuksen suhteen, ettei sitä suuremmissa määrissä pitäisi tapahtua.

Ainoa lääke, jota meillä on lupa kaapista ottaa, on särkylääke.

t. sh terveysasemalta

Vierailija
12/19 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on oikeutettu kirjoittamaan mitä ikinä haluaa kelle ikinä haluaa. Mutta etiikka ja moraali pitäisi tietty löytyä.

Vierailija
13/19 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittaa tälle ihan mitä vain haluaa?

Vierailija
14/19 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän myös poisti tikit minulta ja toi välineet töistä ja sanoi, että hänellä on kotonakin muutamat, mutta ei löytänyt niitä.

Yleensä otan töistä monikäyttöisen tikinpoistosetin, jonka palautan takaisin steriloitavaksi ja käyttöön seuraavana päivänä. Joskus olen ottanut myös kertakäyttöiset välineet, jos töissä on ollut vähän puhtaita eli ei riitä lainattavaksi (josksu niin tiukkaa, ettei edes työkäyttöön) ja nämä menevät roskiin käytön jälkeen.

Sanoisin tämän aiheuttavan sen verran säästöjä teidän veromarkoillenne, kun nämä kaverit eivät sitten vie työaikaani, ettei kannata valittaa. :)

Ehkäpä kaverisikin toimii samoin, mutta ei tullut siitä sinulle maininneeksi.

t. se äskeinen terv.aseman sh

Vierailija
15/19 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lääkärillä on vastuu mahdolisesta virheellisestä antamastaan hoidosta.

Vierailija
16/19 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tätä asetusta voisin tulkita niin, että ei ihan mitä tahansa kelle tahansa voi määrätä. Mutta tämä tosiaan oma tulkintani:

"Lääkkeen määrääjä saa määrätä lääkkeitä vain henkilölle, jonka lääkityksen tarpeesta hän on varmistunut omalla tutkimuksellaan tai muulla luotettavalla tavalla. Lääkityksen tarpeellisuuteen sekä valittavan lääkkeen tehoon, turvallisuuteen ja hintaan tulee kiinnittää erityistä huomiota.

Lääkkeitä määrätessä on noudatettava myyntilupaan perustuvia tai toimivaltaisen viranomaisen muutoin määräämiä rajoituksia. Lääkemääräyksen antajan on otettava huomioon myös mahdolliset käyttösuositukset.

Lääkemääräyksen antaminen tai uusiminen edellyttää, että lääkkeen määrääjä on henkilökohtaisesti tutkinut potilaan edellisen vuoden aikana. Henkilökohtaista tutkimusta ei kuitenkaan tarvita, jos lääkkeen määrääjä voi potilasasiakirjojen tai muiden tietojen perusteella luotettavasti varmistua lääkehoidon tarpeesta."

(STM:n asetus lääkkeen määräämisestä)

Vierailija
17/19 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tulla potkut välittömästi ja naama Iltiksen etusivulle kun kiinni jää.

Vierailija
18/19 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautin kotisairaanhoidon yksikköön äitini kuoleman jälkeen meille äidin kivunlievitykseen määrätyt, erittäin voimakkaat opiaatit. Näin myöhemmin olen miettinyt, että taisin toimia järjesttömästi - nythän ne olivat siellä kotisairaanhoitajien ssatavina, täysin luetteloimattomina, heidän käytettävinään niin itselleen, muille annettavina tai myytävinä! Minulle niiden sinne viemisen motiivina oli, että heidän kauttaan lääkkeet menevät tarpeeseen - apteekkiin palautettuna ne olisi kaiketi tuhottu?

Kenenkään toisen kotona olleita lääkkeitä ei saa antaa toisen potilaan käyttöön. Koskaan ei voi olla täysin varma onko ne säilytetty oikein vai onko todella sitä mitä sanotaan, vai piratti tuotetta ym. Eli lääkejätteeseen nekin ovat menneet.

Vierailija
19/19 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha puhua koko sairaanhoitajien ammattikunnasta: ne, jotka jotain varastavat, toimivat väärin. That's it! Takuulla huomautus esimieheltä tulee jos saadaan joku varastelusta kiinni. Vaan kuka käräyttäisi työkaverin, se onkin sitten eri juttu jos kasvotusten asia pitäisi todistaa.

Itse olen sh enkä koskaan ole työpaikalta mitään luvatta kotiin vienyt. Joskus saanut ilmaisia rasvoja, käsineitä ym kun ovat yleisessä jaossa olleet henkilökunnalle. Jotain yksittäisiä lääkkeitä olen lääkekaapista ottanut työpäivän aikana: tyyliin jos iskee päänsärky työpäivän aikana niin otan lääkkeen, jotta voin hoitaa työpäivän kunnialla loppuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä