Jos tietäisit että läheisesi on MRSA-kantaja, söisitkö hänen tekemäänsä salattia
Kommentit (29)
toki MRSA on perusterveelle ihmiselle aika vaaraton
Jos kyseessä olisi nuhainen jolla mrsa nielussa, en välttis söisi.
Mutta luultavammin aika monella on joku resistentti bakteeri, terveet ihmiset eivät todellakaan tiedä mitä kantavat.
Tiedän lapsen, jolla tuo bakteeri on, enkä oikein tiedä miten hänen kanssaan voi käyttäytyä. Hän kuolaa ja on usein nuhainen, tarttuuko MRSA tuollaisista eritteistä? uskallanko ottaa hänet syliin? En tiedä yhtään, miten herkästi se tarttuu.
Tiedän lapsen, jolla tuo bakteeri on, enkä oikein tiedä miten hänen kanssaan voi käyttäytyä. Hän kuolaa ja on usein nuhainen, tarttuuko MRSA tuollaisista eritteistä? uskallanko ottaa hänet syliin? En tiedä yhtään, miten herkästi se tarttuu.
Ei se terveelle ihmiselle tee mitään. Sä olet luultavasti saanut jo useita väliaikaisia tartuntoja esim. kaupan oven kahvasta. Jos käsien iho on kunnossa ja muistaa välillä vähän pesaista, se riittää.
meillä on lähipiirissä lapsi, joka on kantaja, enkä edes muistanut sitä ennen kuin luin tämän keskeustelun. Omani leikkivät kyllä tuon lapsen kanssa niin tiiviisti, että varmasti käy samat tavarat suussakin, kun ei heitä voi koko ajan silmä kovana vahtiakaan.
Minusta olisi kurja, jos tuo perhe eristettäisiin täysin
..kantajat käy ihan samoissa uimahalleissa/saunoissa/kaupoissa kuin kaikki muutkin ihmiset. Ei se ole terveelle ihmiselle vaarallinen bakteeri. Toista on sairaaloissa, joissa kantajia hoidetaan eristyksissä - sielläkin vain siksi, että ne vanhat, huonokuntoiset ihmiset eivät tartuntaa saisi.
mikä toi bakteeri on ja mitä se tekee?
osastolla, jossa oli vain MRSA-potilaita. En ole koskaan ajatellut, että minun pitäisi sitä nyt jotenkin varoa ja kauhistella. Huolehdin normaalisti käsihygieniasta, enkä nyt nuhaisena tms. käy muutenkaan ihmisiä lääppimässä ja pussailemassa. Jos on kyseessä perussairas ihminen, niin käyttäydyn tilanteen vaatimalla tavalla.
Tiedättekö mitä MRSA oikeastaan aiheuttaa.. tutkikaa asioita ennen kuin rupeatte aivan naurettavaksi, voitte olla jo kantajia vaikka ette sitä tiedä...
Tiedättekö mitä MRSA oikeastaan aiheuttaa.. tutkikaa asioita ennen kuin rupeatte aivan naurettavaksi, voitte olla jo kantajia vaikka ette sitä tiedä...
mahdatkohan itse tietää.. huh..
mitä MRSA bakteeriaiheuttaa.. olen se siis se kirjoittaja joka aikaisemmin kyseli että tiedättekö mitä se edes aiheuttaa.
Mutta jos olet teve ihminen, et edes välttämättä tiedä kantavasi MRSA bakteeria, ongelmathan tulevat silloin kun kun ihminen saa sairaana tämän bakteerin.
Vaikka olisit MRSA bakteerinkantaja ei se edes tarkoita että olisit ikuisesti sen kantaja...
Ja minä olen se kirjoittaja, joka äsken kysyi että mitä tämä bakteeri aiheuttaa ja miksi sitä niin pelätään, voisiko joku teistä tietäjistä nyt kertoa?
tarkoittaa metisisilliinille resistenttiä stafylococcus aureaus bakteeria. On niin kutsuttu sairaalabakteeri. Aiheuttaa yleensä vaikeita tulehduksia ja yleis-infektioita, haavainfektioita sekä todella vaikeasti hoidettavia sepsiksiä. Sairaalahoidossa olevat MRSA positiiviset ihmiset ovat eristyspotilaita, koska suomalaisessa terveydenhuollossa yritään vielä kyseisen bakteerin leviämistä estämään.
Kuitenkin terveelle kantajalleen ei aiheuta oireita. Kantajuus voidaan selvittää nenästä otettavista näytteistä. Vaikka olisi kerran todettu kantajaksi ei tarkoita että olisi kantaja lopun ikäänsä.
Eikä tee terveelle ihmiselle mitään. Tarttuu yleensä käsihygienian puutteen vuoksi esim. märkiviin ISOIHIN haavoihin sairaalassa!! Tämä MRSA on resistenssi antibiooteille ja paranee samallalailla kuin virus eli aikanaan, mutta jää elimistöön. Tyhjää hysteriaa aiheuttaa tämä asia. Ihan samala voitas kysyä että miten reagoit jos joku kantaa herpestä!!! Kaikki me sitä kannamme ja kuinka monelle se aiheuttaa ongelmia..tämä toki hieman kärjitettyä, mutta kumminki. Miettikkää millasten bakteerien kanssa te elätte kotona ja kuinka moni on kuollu niihin!
Nostan tämän vanhan ketjun kun asia tuli minulle ajankohtaiseksi altistuttuani 4kk ajan tietämättäni mrsa-bakteerin kantajalle. Hätäännyin toki ja parilla eri lääkäriltä kyselin että onko tämä bakteeri nyt voinut minuun tarttua. En ihan täysin huolellisesti ole käsiäni desinfioinut sairaalasta poistuessani. Siihen osaan kiinnittää vastedes enemmän huomiota. Jokainen lääkäri rauhoittanut että ei tartu noin vain terveeseen ihmiseen ja että kantajia liikkuu vapaalla jalalla vaikka kuinka. Myöskään bakteeeria ei testata rutiininomaisesti, ainoastaan jos ihminen joutuu suureen leikkaukseen tms.
Meillä on kaksi lapsista mrsa-kantajia. Meihin muihin tuo pöpö ei ole kuitenkaan vuosien saatossa tarttunut. Testailtiin sitä silloin säännöllisin väliajoin. Perheessämme on kuusi jäsentä. Ihan vahingossa sivulöydöksenä löytyi tämä pöpö, eikä ole mitään tietoa, mistä se on heihin tullut.
Mun mies sai sen ollessaan teholla ja minä aikanaan työskennellessäni sairaalassa. Tulin vielä kipeäksikin. Kun menin synnyttämään esikoista, ei löytynyt enää jälkeäkään.
Syön oikein hyvällä ruokahalulla MRSA kantajan tekemää salaattia ja muuta ruoka. Lisäksi myös suutelen häntä, painan paljaalla jne. Ei ole kys. tauti kuitenkaan tarttunut minuun.
mutta tiedän että olisi aika vaikeaa sanoa se hänelle.