Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Astmaoireet ja rasitus/treeni, kertokaapas astmasta tietävät

Vierailija
01.02.2010 |

Mulla todettiin joskus alta kaksikymppisenä rasitus- ja pakkasastma, joka oli välillä tosi ärhäkka ihan kunnon astmakohtauksineen ja vaati suihkehoitoa n. parin vuoden verran. Treenasin ja urheihin aika aktiviisesti silloin. Sitten astma vain katosi, ja nyt on mennyt lähes 20 vuotta ilman minkäänlaisia oireita.

Nyt, tänä talvena, sain aivan yllättäen lievähkön astmakohtauksen jouduttuani juoksemaan junalle n. 10-15 min matkan pakkasessa. Eihän mulla siihe mitään lääkkeitä ollut, joten hinguin puolisen tuntia junassa ja sitten me meni ohi. Eilen olin hiihtämässä n. tunnin lenkin, ja illalla parin tunnin päästä lenkistä sain taas uuden astmakohtauksen, ei kovin pahan mutta ihan siihen malliin että lainasin miehen astmapiippua että hengitys alkoi taas kulkemaan.

Tänä aamuna heräsin lievässä "kuumeessa", 37,2 C ja vähän ankea olo. Illalla olisi parin tunnin hikiset treenit, mutta mua mietityttään nyt noiden astmaoireiden takia. Nämä olisivat nyt siis sisätreenit, eli ei kylmää ilmaa, mutta mietityttää että mitä tässä pitäisi tehdä nyt? Mitä nykyään lääkärit sanovat rasituksesta ja astmaoireista? Mulla ei siis ole mitään omia astmalääkkeitä itselläni valmiina mikäli alkaa hengitys vinkua taas.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta panin merkille tuon kuumeen - sitähän se aikuisella on, jos on 0,5 astetta (et kerro normaalia ruumiinlämpöäsi?) normaalia ylempänä.

Ja sen, että yleisvointisi on huono.

Olisiko siis kyse siitä, että sinulla on hengitystieinfektio tulossa? En sinuna lähtisi urheilemaan, se rasittaa keuhkoja ja sydäntä. Odota, että vointisi kohenee ja voisit tosiaan myös varata ajan lääkärille astmalääkettä saadaksesi.

Astman oireilu tulee ja menee, joten jos se nyt näyttäisi taas oirehtivan, lääkettä kannattaa varata valmiiksi varalle.

Vierailija
2/7 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miellän itse tuon 37,2 lämmön lieväksi kuumeeksi, koska normaalilämpöni on tuossa 36,5 C kieppeillä. 6-vuotiaallani on just ollut streptokokkien aiheuttama hengitystieinfektio ja penisilliinikuuri siihen, eli mietin että oisinko saanut lievän tartunnan. Ehkä on viisasta siis jättää urheilu tänään ja tilata aika lääkärille. Hengenahdistu on kamalaa, varmaan ihan järkevää että olisi lääkkeet valmiina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miellän itse tuon 37,2 lämmön lieväksi kuumeeksi, koska normaalilämpöni on tuossa 36,5 C kieppeillä. 6-vuotiaallani on just ollut streptokokkien aiheuttama hengitystieinfektio ja penisilliinikuuri siihen, eli mietin että oisinko saanut lievän tartunnan. Ehkä on viisasta siis jättää urheilu tänään ja tilata aika lääkärille. Hengenahdistu on kamalaa, varmaan ihan järkevää että olisi lääkkeet valmiina.

Streptokokki tarttuu hyvin herkästi perheen sisällä ja aiheuttaa juurikin tuonlaisia ongelmia.

-2-

Vierailija
4/7 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka astma olisi oireeton, astmalääkitystä pitää käyttää, muuten astma pikku hiljaa pahenee, niinkuin sinulla on nyt käynyt.

Vierailija
5/7 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että astmalääkitystä ei käytetä ellei ole tarvetta. Jos astmaoireet ovat olleet täysin poissa 20 v niinkuin käsittääkseni ketjun aloittajalla, niin tuskinpa lääkärit niitä kehottavat turhaan käyttämään. Mutta tuossa tilanteessa on varmasti hyvä käydä tarkistuttamassa tilanne lääkärillä.

Vierailija
6/7 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisen hoitolinjauksen mukaan astmalääkitys lopetetaan, varsinkin rasitusatmassa, jos oireet häviävät. Rasitusatma on usein seurausta rakenteellisesti pienistä keuhkoputkista.

Uskoisin että ongelmasi taustalla on alkava hengitystieinfektio. Voithan pyytää lääkärillä käydessäsi esim. avaavan lääkkeen satunnaiseen käyttöön, vaikka et hoitavaa lääkettä tarvitsisikaan.

Vierailija
7/7 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmalääkettä käytetään oireisiin. Oireeton astma ei vaadi lääkitystä, ainoastaan seurantaa. Tällä toki siis tarkoitan pidempään oireettomana ollutta astmaa, joka viikko ei tietenkään kannata lääkitystä lopettaa ja taas aloittaa.

-2-