Sterilisaatio sektion yhteydessä?
Neljännen lapsen synnytys edessä, ja haluan sterilisaation samalla. Tämä on kuulemmasta mahdollista vain jos tehdään sektio. Lähden kyllä synnyttämään ihan alateitse, mutta sektioon voi joutua jostain syystä, jolloin toivon että sterilisaatio tehdään samalla.
Onko kenellekään tehty sterilisaatiota sektion yhteydessä?
Kestääkö toipuminen pitempään? Huomaako tuota sterilisaatiota mitenkään, vai viekö sektiohaavan kivut muut kivut ja tuntemukset mennessään?
Kommentit (9)
Minulla suunniteltu sektio edessä toukokuun alussa. Lapsia ennestään kaksi ja ikääkin tulee jo 42v. Vieläköhän ehtisivät tuupata sektion yhteyteen sterilisaation. Olisi samalla poissa päiväjärjestyksestä. Olin jo kerran siellä pöydällä 1,5v sitten, mutta uudella menetelmällä eivät saaneet tuubeja paikoilleen. Oli kai tarkoitettu vielä tämän babyn maailmaantulo.
Minulla suunniteltu sektio edessä toukokuun alussa. Lapsia ennestään kaksi ja ikääkin tulee jo 42v. Vieläköhän ehtisivät tuupata sektion yhteyteen sterilisaation. Olisi samalla poissa päiväjärjestyksestä. Olin jo kerran siellä pöydällä 1,5v sitten, mutta uudella menetelmällä eivät saaneet tuubeja paikoilleen. Oli kai tarkoitettu vielä tämän babyn maailmaantulo.
Oli ollut sovittu sektioaika ja minulla oli neuvolalääkärille varattuna aika sterilisaatiopapereita varten. Vauva päättikin syntyä etuajassa ja leikkaava lääkäri suostui tekemään sterilisaation sektion yhteydessä, vaikka papereita ei ollutkaan. Mielissään hän ei kyllä ollut.
Ei tuntunut missään, koska olin kipeä jo pelkästään sektiosta. Minusta se oli kätevää enkä usko että olisin jaksanut mennä erikseen sterilisoitavaksi. Ehkäisy on nyt helppoa eikä tarvitse pelätä vahinkoja!
Otin aiheen puheeksi neuvolassa jo melkoa alku raskaudesta ja paperit hoidettiin kuntoon viimeisellä neuvolalääkäri käynnillä. Olivat valmiina kun sektion aika tuli.Mulla tosiaan kolme lasta ja osaksi terveydellisistä syistä tehtiin(lääkärinkin suositteli),kohtu ei olisi kestänyt enempää raskauksia.Mitään eroa en huomannut ekassa ja tokassa(missä sterilointi tapahtui) sektiossa,tosin toivuin tokasta nopeemmin..Olisiko johtunut siitä,että tiesin mitä odottaa ja lapsikin oli vierellä eikä lastenosastolla sokeritipassa :)
Mutta voin suositella,jos vaan mahdollista saada se sektion yhteyteen..meillä pelittänyt jo loistavasti yli 3vuotta..Ja toivotavasti pelittää jatkossakin.
mulle tehtiin kiireellisessä sektiossa sterilisaatio. Paperit pitää tehdä vaan valmiiksi etukäteen, eli sitä ei voi kaiketi tehdä noin vaan ilman jonkun "lautakunnan" lupaa.
Mitään oireita ei minulle siitä tullut, mahdolliset kivut jäi tosiaan sektiokipujen varjoon :).
Vaivaton ja hyvä ehkäisy. Toiminut minulla jo reilut 2 vuotta..
viime vuoden toukokuussa. Tosin mulla oli edellinen, klipseillä tehty sterilisaatio pettänyt ja ehkä siksi "erikoistapauksena" pääsin hoitoon synnytyksen yhteydessä...
Ei siihen sterilisaatioon mitään "lautakuntia" tarvita, ota asia puheeksi vaikka neuvolalääkärissä rv 36. Laittaa sulle lähetteen sairaalaan ja voit sieltä sitten kysellä, voisko ne paperit tehdä valmiiksi mahdollista sektiota varten. Itselle kyllä lääkäri täytti kaavakkeen siinä sängyn vieressä jutellessa, alunperin oli ajateltu että uusi sterilisaatio tehdään 6 kk synnytyksen jälkeen. Ehdottivat itse sairaalalla sitä synnytyksen jälkeistä sterilisaatiota.
Sterilisaation siis saa omasta pyynnöstä kun ikää on vähintään 30v tai lapsia vähintään 3.
Kyllä täällä meillä (naistenklinikka) ainakin piti olla virallinen lappu jonka joku ylempi taho tms vahvisti!! eli ei sitä voi ite vaan täyttää sitä lappua ja päättää asiaa. toki sen saat kun sinulle on tulossa jo 4. lapsi. minulla syyt olivat terveyteen perustuvat.
mutta pointti oli siis se että se lappu pitää olla sairaalassa jo valmiina ja hyväksyttynä. et voi sektiopöydällä sitä sanoa..sitä tarkoitin.
t. 2
tehtiin kiireinen sektio ja siinä yhteydessä sterillisaatio. Helppoa oli, kipeä en ollut kuin ekan päivän. En varmaan olisi enää lähtenyt uudestaan sairaalaan operoitavaksi, jollei tuolloin olisi tehty, mutta katunut en ole.
sitä, että paperiasiat on tehty valmiiksi ennen sterilisaatiota. Papereissa täytyy tietysti olla steriloitavan lupa sekä lisäksi lähettäjän lääkärin kannanotto ja allekirjoitus ja sama tekevältä gynekologilta.
Eli jos 2 ei olisi etukäteen täyttänyt papereita, ei kiirellisen, suunnittelemattoman sektion yhteydessä olisi voinut tehdä sterilisaatiota. Ei vaikka paperit olisi voinut nopeasti täyttääkin ennen sektiota nopastikin, niin tuossa tilanteessa olisi katsottu, että potilas ei ole enää oikeustoimikelpoinen ( saanut
esim jotain vahvempaa kipulääkettä, pelottava tilanne sinänsä). Hätäsektiossa ei sterilisaatiota saisi millään, ellei papereita tosiaan olisi etukäteen täytetty. Jos nyt niin pelottavassa tilanteessa edes mieleen tulisi sterilisaatiota, niin ei sitä ilman paperia aleta tekemään.
Kakkosen lääkäri on ollut fiksu, kun on ajatellut asiaa etukäteen . Ilmeisesti teillä oli ollut puhetta sterilisaatiosta ja hän tiesi, että synnytyksessä nyt voitapahtua lähes mitä vaan, joten sektiokin on aina mahdollinen.