Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan kerännyt itse gradun (kvantitatiivista) aineistoa?

Vierailija
26.01.2010 |

Kaipaan tietoa lähinnä siitä, kuinka pitkä prosessi oli, kauanko kesti, että sai aineston "analysointikuntoon" ?

Minulla on kysymyksetkin valmiina.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastauksia tuli reilu sata. Ei niitä kauaa kestänyt näpytellä koneelle. En muista enää tarkemmin, kun aikaa kulunut jo yli kymmenen vuotta...

Vierailija
2/13 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kertoisit mistä alasta ja millaisesta aineistosta on kyse.

Meidän alalla (suomen kieli) on yleisintä, että kerätään itse. Kyllä valmiita aineistojakin on saatavilla, ja toiset tekevät gradunsa johonkin hankkeeseen, jossa aineistoa on usein (ei aina) valmiina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kuukautta, joka yö yksi näyte. Analysointikunnossa oli heti, latasin vaan datatiedostot Matlabiin.

Vierailija
4/13 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatin itse bakteerit ja kasvit, kaiken mitä tarvitsin. Kyllä siinä sitten menikin aikaa n. 1,5 v.

Vierailija
5/13 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksia oli noin 500. Onneksi tilaaja maksoi niiden näpyttelyn koneelle. Multa olisi mennyt hermot niin mekaanisen homman kanssa.

Vierailija
6/13 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ala.

Ja kohderyhmänä ikääntyneet (>50v.). Tarkoitus tutkia heidän sosiaalisia verkostojaan..

ap

Vierailija
7/13 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheesi kuulostaa nimittäin kiinnostavalta.

Tosin jos teet jonkin sortin verkostoanalyysiä, niin se on aika työlästä, mutta varmaan ihan hauskaa.

haastattelisitko vai lähettäisitkö kyselylomakkeen? kuinka monta ihmistä?

Vierailija
8/13 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että gradun tulisi olla valmis tän vuoden puolella, joten en ole edes miettinyt aineiston hankkimista itse. Nyt selvisi, että en saa aineistoa (mitä minun piti käyttää) käyttööni kuitenkaan moneen kuukauteen, joten aloin miettimään että oiskos kuitenkin nopeampaa kerätä itse..

Kyselylomake, juu. Ja 100 hlö:ä on kai ihan riittävä määrä graduun. Näin sanoi proffa.

ap

Vierailija
9/13 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt vain, mutta tyhmä AMK:sta valmistunut kysyy. Onko yleistäkin ettei graduihin tarvitse itse kerätä aineistoa? Mitenkäs sitten muutoin voi toimia? Kyllä meidän AMK:ssa piti ihan itse kerätä aineisto omiin tutkimuksiin. Poikkeuksena tietenkin projektit, joissa tutkimus liittyy esim yrityksen aiempaan hankkeeseen. Siis ihmettelen, että onko joillakin ihan itse päätettävissä jaksaako kerätä ja käsitellä aineiston itse?

Vierailija
10/13 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tein vuosi sitten. Keräsin aineiston netin kautta omilla kotisivuillani. Sain huikean määrän vastauksia aivan tuntemattomilta ihmisiltä ympäri suomen: ) Olin eka, joka meidän laitoksella teki näin ja epäilyt aineiston saamiset oli aluksi aika niuvat ohjaajaltani. Ilmeisesti sain kohdennettua lomakkeen vastaajille hyvin, koska ihmiset vastasivat kaikki omasta mielenkiinnostaan, ei pakotettuina...Tämä edellytti sitä, että tein itse ensin ne kotisivut (ei lopultakaan vaikeeta, kun valitsee helpon ohjelman. Esim. mun sivuilla pystyi tekemään lomakkeet valmiiksi ja aineisto palautui mulle siististi. Ainakin anonymiteetti säilyi ja vastaukset olivat siististi koottuna ja varmassa tallessa: )

kysyin luvan muutamilta nettipalstoilta, lähinnä lehdiltä, että sain julkaista niissä linkin kyselyyni. loput löysivät surffailemalla sivuni, jossa oli höysteenä myös mm. aihettani käsittelevä blogi: )

Mun aineistossa oli myös kvalitatiivisia juttuja, eli sekä rasti ruutuun että pidempiä kuvailevia kysymylsiä.

Kuitenkin jos aiot saada tänä vuonna työn valmiiksi, ehdotan pikaista homman aloitusta - lopputyöskentely on nimittäin yllättävän hidasta (itse tein sen kesäkuumilla, uff...)

Vierailija
11/13 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaus, että ei ole pakko itse kerätä.

Käytössä on yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto (googlaa fsd), jossa on aineistoja laidasta laitaan, niin kvalitatiivisia kuin kvantitatiivisiakin.. erilaiset projektien aineistot saattavat olla myöskin käytettävissä.

Käsittääkseni todella harva kerää itse aineistonsa (kvantipuolella).

ap

Vierailija
12/13 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt vain, mutta tyhmä AMK:sta valmistunut kysyy. Onko yleistäkin ettei graduihin tarvitse itse kerätä aineistoa? Mitenkäs sitten muutoin voi toimia?

EIpä sitä itse oikein viitsi gradua varten alkaa kerätä tuhansien ihmisien vastauksia. Usein yliopistoilla on tutkimusprojekteja, joissa useat ihmiset osallistuu aineiston keruuseen ja siitä aineistosta tehdään sitten monia graduja, lisureita ja väikkäreitä.

Sama juttu myös pitkittäistutkimuksisssa. Yksi grasuntekijä ei voi millään tehdä tutkimustyötään kymmeniä vuosia, jollaisia pisimmät pitkittäistutkimukset on (ja jollaisen aineiston pohjalta itsekin tein graduni).

Vierailija
13/13 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ajatellutkaan, että noinkin päin voi tehdä tutkimuksen. AMK:ssa meillä ainakin oli hyvin tarkka etenemisjärjestys. Eli ensin piti olla tutkimusaihe ja ongelma ja sen perusteella vasta tehtiin ja suunniteltiin tutkimus. Eikä siis aineiston perusteella keksitä tutkimusongelmaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme