Lääkkeellinen tyhjennys
Kävin lääkkeelisessä tyhjennyksessä eilen, tuli iltapäivällä reilusti vuotoa ja hyytymiä/klöntejä. Yöllä vuoto väheni ja nyt aamulla loppui melkein kokonaan. Soitin päivystykseen kysyäkseni mitä pitäisi tehdä jos mitään ja sieltä sanottiin että "voihan kohtu olla kokonaan tyhjentynyt joten vuoto lakkaa" "Voihan sinne olla jäänyt raskausmateriaalia, kyllä se kohtu sitten supistelee kun se pienennee." sekä "Voihan se alkaa uudelleenkin"
Ainoat kriteerit mihinkään toimenpiteisiin on se että "jos tulee paljon vuotoa ja kovaa kipua".
Itse vain pelkään mahd. tulehduksiaym. Niin onko täällä kokemuksia siitä että lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen vuoto olisi kestänyt alle vuorokauden? Mietin vaan että mitä pitäisi tehdä jos vuotoa ei nyt viikonloppuna ala uudelleen. Vai pitääkö vaan odottaa ties kuinka kauan että se alkaisi?
Kokemuksia?
Kommentit (2)
Vuotoa tuli siis todella vähän siihen verrattuna mitä olin lukenut muiden kertomuksia. Klönttejä tuli muutamia ja pientä jälkivuotoa kesti päivän pari. Mietin myös itse että voiko tämä nyt olla tässä ja että näinkö helpolla tämä hoitui (henkisesti ei kuitenkaan ollut helppoa). Tyhjennyksestä nyt viisi kuukautta aikaa eikä minkään näköistä oiretta ole ollut mikä viittaisi tulehdukseen tai siihen että tyhjennys ei olisi onnistunut. Neljät normaali menkatkin takana. Missään jälkitarkastuksissa en ole käynyt. Soitin vielä muutama viikko sitten neuvolaan kysyäkseni mieltä askarruttavia asioita ja myös sieltä sanottiin että todennäköisesti tyhjennys on tapahtunut kokonaan. Joskus voi myös käydä niin että jos kaikki "roju" ei tule ulos itse tyhjennyksen yhteydessä niin mahdollisesti seuraavien kuukautisten aikana viimeistään.
Itselleni tehtiin keskenmenneen kaksosraskauden jälkeen lääkkeellinen tyhjennys. Se suoritettiin sairaalassa, ja kaikki tarpeet yms. vuoto piti päästellä erilliseen pönttöön, mistä hoitaja kävi tilannetta tarkkailemassa.. Kuulostaa ällöltä, mutta näin ainakin Taysissa. Itseltäni tuli myös hyytymiä sekä reilusti vuotoa, mutta missään vaiheessa ei varsinaista raskausmateriaalia (hoitsun mukaan noilla viikoilla olisi pitänyt näkyä jo selkeät sikiöpussit yms).
Aamulla aloitettu hoito johti siihen että illalla olin niin huonossa kunnossa, että hb oli enää 78. Jouduin tosin itse vaatimaan hb:n mittaamista, hoitoa valvova hoitaja kun oli sitä mieltä että okseneteluni ja huimaamiseni johtui siitä että kohta sikiöpussit syntyy! Tästä sitten lääkärin tutkimuksiin, missä todettiin että toinen sikiöistä (olin rv 11) oli juuttunut synnytyskanavaan ikäänkuin tulpaksi. Seuraavana aamuna oli edessä kaavinta, ja sain myös kaksi pussia verta kun en ollut edelleenkään pysyä tajuissani..
Eli kannattaa vaatia ultraa, jotta nähdään että kohtu on todellakin tyhjentynyt. Itse en suostuisi enää ikinä lääkkeelliseen tyhjentämiseen. Käsittääkseni sinulla on oikeus mennä naistentautien poliklinikan päivystykseen, missä luulisi olevan asiantuntevan lääkärin paikalla.
Tsemppiä!