Hyvien, terveellisten pirtelöiden ohjeita!
Mitä laitatte? Maustamatonta jogurttia? Mitä hedelmiä? Piimää? Kertokaa parhaat!
Kommentit (10)
SYÖ MARJOJA JA HEDELMIÄ SIINÄ TERVEELLISTÄ JA MIELELLÄÄN KOTIMAISIA ITSE POIMITTUJA, NIIN TIEDÄT MITÄ SYÖT
esim. purkillinen ananasta, banaani, pakastemarjoja, rahkaa ja jääpaloja. Säilykepersikka toimii myös tosi hyvin (omassa mehussa, ei sokerilitkussa), erilaisia marjoja ja tosiaan rahka tai maustamaton jogurtti tuo mukavasti kuohkeutta ja "pirtelömäisyyttä". Ovat melkein parempia jätskipirtelöt, ja todella terveellisiä juomia. Leseitä käytetään myös. Sokeria ei lisätä.
mustikoita, banaani, maustamatonta jogurttia ja maitoa = hyvää.
Kuin pirtelöä, vaikka smoothie onkin. Smoothien reseptejä saa netistä.
(Teho- tai sauvasekoitinta käytän, marjat jäisinä tai sitten ei; jäisinä tulee usein liian kylmää lapsille)
Maustamatonta jugurttia ja marjoja maun mukaan.
Makeutan banaanilla, en lisää sokeria.
Tätä syödään meillä myös sekoitettuna kaurahiutaleisiin "smoothie-puurona".
Toinen hyvä (tosin ilman jugurttia) on "fruitie", jossa sekoitan sokeroimatonta omenamehua (sinällään makeaa!) ja marjoja.
SYÖ MARJOJA JA HEDELMIÄ SIINÄ TERVEELLISTÄ JA MIELELLÄÄN KOTIMAISIA ITSE POIMITTUJA, NIIN TIEDÄT MITÄ SYÖT
Juuri noitahan noissa pirtelöissä/smoothieissa on. Juurinkin ihan vain toinen käyttötapa marjoille ja hedelmille, vaihtoehtoinen syömismuoto. Mikä tossa on epäterveellistä????????
Meillä lempiversiossa on mansikkaa (ihan itse pakastettua, kylläkään ei itsepoimittua), maitoa ja luonnonjogurttia sekä ripaus sokeria. Slurps.
Onko marjat ja hedelmät siis terveellisiä ja hyväksyttävää syötävää vain sellaisenaan. Mikä ne huonontaa, jos soseuttaa vaikka piimäpirtelöön? Hassu olet!
2 dl pakastettuja marjoja
2 dl rasvatonta rahkaa
1 banaani
ruokalusikallinen rypsioljya
ruokalusikallinen kauraleseita
Oljy ja leseet ei maistu tuossa ollenkaan, mutta lisaa entisestaan pirtelon terveellisyytta (=hyvia rasvoja ja kuituja). On erittain hyvaa ja varmasti terveellista, melkeinpa taydellinen aamiais- tai lounasruoka minusta!
Tehosekoittimeen
-Kourallinen pähkinäsekoitusta (minulla on suht pieni käsi, ei varmaan ihan desiä mene)
-Siemeniä (Auringonkukan, liotettuja seesaminsiemeniä, pellavansiemenrouhetta yms oman maun mukaan)
-Leseitä (Kuidukas sekoitusta, spelttiä yms sen verran ku itseä miellyttää.)
-A+ luonto maustamatonta jogurttia tai maustamatonta maitorahkaa. (Kaadan purkista mieleiseni määrän ja rahkaa laitan muutaman lusikallisen)
-Hedelmiä (mm. puol banaania ja puol omenaa tai yksi kokonainen jompaa kumpaa. Omenan tilalle heitän välillä päärynää ja yleensä kaikki tuoreina ei tölkistä)
-Pakasteesta marjasekoitusta tai jotain tiettyä marjaa n desi pari. Kesällä tietty käyn omista puskista keräämäs vadelmat ja herukat aamulla.
-Liraus kylmäpuristettua öljyä (Tavallinen öljy joka on raffinoitua, sisältää transrasvoja jotka on epäterveellisiä)
-Löysentämään seosta maitoa, soijamaitoa, kauramaitoa tai gefilus mehua riippuen mitä kaapista löytyy. Ja määräkin on ihan sitä kuinka löysästä tykkää.
-Makeuttamiseen käytän hunajaa tai luomu vaahterasiirappia.
Ja kaikki mössöksi. Olen aina saanut tehtyä noista n.7 dl pirtelöä. On hyvää ja lapsellekin maistuu aamulla. Tottakai aina saa hiukan soveltaa jos kaikkea ei kaapista löydy. Esim liotetut kuivahedelmät ja taatelit on hyviä. Ja välillä voi vatsan toiminnasta riippuen heittää sekaan liotettuja luumuja.
Mä teen pirtelön niin, että soijamaitoa, sinne sekaan marjoja joita pakkasesta löytyy (mansikka, viinimarjat, mustikka, vadelma, puolukka esim..) ja sit kaurahiutaleita noin 4dl maitoannokseen puolisen desiä. Ja sokeria vähä halutessaan. Sauva-tai tehosekoittimeen sit kaikki.
Ei kuulosta kummoiselta, mutta on aivan ylihyvää, kannattaa kokeilla! Ohje on Keiju-soijamaitojuoman purkin kyljestä.