pvähoitoasiaa, lapsen paras?
Eli tyttäreni aloittaa elokuussa pväkodin, on silloin 2,8 vuotias. Miten olisi paras laittaa hoitoajat lapsen kannalta? eli isä tekee normaalia työaikaa 8.30-17.00 ja minulla taas kolmena päivänä vkossa koulua 16.30-20.30. Iltahoitoa ei siis tarvitse, ja noina päivinä kun tyttö hoidossa pääsee isä hakemaan jo 16.30 pois. Mutta siis kun itselläni vapaa, pidänkö tytön kotona? monesta moneen olisi sitten paras viedä tyttö kun on tarhapvä? jo aamiaiselle vai esim. vasta ulkoilemaan? Mikä olisi lapselle paras, että saa ystäviä ja pääsee "mukaan" pväkodin tapahtumiin ja sääntöihin! kiitos paljon!
Kommentit (20)
Ei ole työtä, vaan pelkkä opiskelu, tosin ensimmäinen harjoittelu alkaa jo sitten loka-marraskuussa ja sehän on sitten kokopäiväistä. Tuo olikin hyvä tieto tuo aamupiiri, onko se siis aina kaikissa tarhoissa?
Yleensä, jos haluaa, että lapsi saa aamupalaa, pitää viedä viimeistään kasi jälkeen ja päiväunien aikaan ei toivota, että haetaan pois. Mutuen voit viedä ja tuoda niinkuin parhaaksi katsot.
kiitos! itse ajattelin että syö kotona aamupalan, koska herätään n. 7 aikaan, ja aika pian sitten syödään. Ja siitä sitten veisin pväkotiin, n.8.30-9? ja isä hakisi sitten iltapvä. Miten nuo minun vapaat, pitäisittekö lapsen kotona? vai putoaako sitten pois pväkodin touhuista?
ap.
Miksi se lapsi sitten menee hoitoon?
pitäisin lapsenkin kotona, kyllä lapsikin nauttii vapaa-ajasta äidin kanssa. Vaikka päiväkodissa on kivaa ja kavereita niin on se myös raskasta lapselle.
Jos sulla on opiskeluihin liittyviä töitä, läksyjä, tenttiin lukua tms. niin vie sitten vähäksi aikaa hoitoon, jotta saat hommat tehtyä.
Siksi kysyin.
Mutta siis jos menee pienten ryhmään, niin yhteistä toimintaa ei aamuisin ole (esim. 0-3v tai 2-4 v ryhmiin). Mutta jos on 3-5 v ryhmä, niin usein on tuo aamuohjelma, on sitten nimi mikä vaan - aamupiiri tai joku muu.
Kannattaa siis varmistaa, että milloin alkaa "ohjattu toiminta aamuisin". Se on hyvä kellon aika viedä. Ja hakea ennen päiväunia sinun tapauksessasi.
lapsesi on ilmeisesti pintenryhmässä tai ainakin niin pieni ettei kaverisuhteet vielä kehity niin tärkeiksi... joten pääsee kyllä toimintaan mukaan vaikka tulis myöhemmin vasta päiväkotiin..
jatkaa. Lapsi aloittaa siksi tarhan jo elokuussa, koska alkaa uusi ryhmä, ja pväkodin johtaja suositteli sitä että aloittaisi jo silloin että pääsee mukaan touhuun, koska sitten lokakuussa mulla alkaa 3kk harjoittelu joka on siis sen 7,5h pvä. Eli silloin sen hetken tarvitsee koko aikaista hoitoa. Siksi juuri kyselen muilta että jos samanlaista tilannetta että miten olette ratkaisseet...? Ja kyllä, koska aikuisopiskelusta kyse, on paljon tenttejä ja kotihommia jotka tarkoitus tehdä ns. vapaapvä. Itsekkin olen sitä mieltä että pidän tytön silloin kotona!
no sinuna pitäisin joka päivä lyhyen aikaa. Aamupäivän lounaaseen asti.
Ja vapaapäiviä siitäkin.
Tutustuu lapsiin jne, muttei ole vielä ylivoimaista.
taas...
Kouluhommat ajattelin tehdä kun tyttö nukkuu päiväunia:) Ja on muutenkin sellanen että leikkii aika ajoin itsekseen, niin saan tehtyä kyllä hyvinkin kotihommia jne silloinkin. Mutta tottakai jos ja kun tulee jotain isoja seminaaritöitä tai sellaista niin veisin muutamaksi tunniksi.
viet 8.30 (syö siis kotona aamupalan, kun se teillä sujuu) ja haet esim. kolmena päivänä viikossa kello 12. Sitten syyskuussa lisäät yhden pitkän päivän esim. kahtena 8.30-12 ja yksi 8.30-15 ja siitä sitten.
Mahtava mahdollisuus hitaaseen laskuun! Ota siis kaikki irti ja nauti. Sitten pääsee totuttelemaan ennen lokakuuta. Ja varmasti on siis paras aloitta heti syksyn alusta, eikä lokakuussa täysillä.
minä olin se, joka puhui aamupiiristä... tärkeää on kuitenkin oikeasti se, että on heti leikkien käynnistyessä että pääsee helposti mukaan. Poislähtö ei ole ongelma niinkään.
Niin pväkodin johtajakin sanoi, että aamupalan jälkeen heti hyvä tulla koska lapset, ja varsinkin tytöt sopivat yleensä heti aamusta mitä leikitään ja kenen kanssa, niin ei sitten jää ulkopuoliseksi, ja myös kuulemma retkille lähdetään jo heti 9 pintaan. Sopiiko se pväkodille että hoitoaikoja ns muutetaan? kunhan en muuta jo sovittuja "reuna-aikoja" eli meillä ne ovat 8.30-17.
ap.
jos maksatte kuitenkin kokopäivähoidosta.
hyvä tietää, maksamme kokopvähoidosta. Entäs sitten pidetyt vapaapvät? saako niistä "hyvitystä" tarhamaksuissa?
(kun meillä ei juuri ole ollut niitä) mutta pidemmästä sairastelusta ainakin saa.
hyvä tietää, maksamme kokopvähoidosta. Entäs sitten pidetyt vapaapvät? saako niistä "hyvitystä" tarhamaksuissa?
Soita kuntasi/kaupunkisi hoitotoimeen ja kysy. Meidän lapset on hoidossa 10pv/kk, siinä lasketaan neljän kuukauden keskiarvo ja päivien on oltava max. tuo 10pv/kk. Silloin saamme hoidon ns. puoleen hintaan. On ollut aikoja, jollion sopimuksemme on ollut 12pv/kk tai 15pv/kk. Tässä kunnassa toimii tällainen. Ei toimi kaikkialla.
Kysy päivähoitotoimesta, reilusti ajoissa. Toisaalta, kun aloitatte jo lokakuussa täyttä päivää ja viikkoa hoidon, epäilen vahvasti, ettette saa noille kahdelle eka kuulle mitään helpotusta maksuihin.
Minä veisin lapsen kahdeksi päivää viikossa hoitoon jo alussa. Jos kerran ei ole tarvetta vielä oikeasti hoidolle. Siis "koko" päiväksi: 8.30-15(.30).
ellet siiten tee 10pv sopimusta tms, mutta tuskin voit tehdä jos hoitoajat jo pien muuttuvat kokopäiväisiksi.
Itse tekisin niin että opiskelupäivinä veisin 8.30 ja mies hakisi. Sitten vapaat miettisin tarpeen mukaan. Joskus kotona ja jonkun päivän puolikkaana eli hakisin ruoan jälkeen pois jotta aamun tekisin tehtäviä. Tuskin jaksan koko päivää niitä tehtäviäkään vääntää. Näin lapsi saisi olla myös kotona koska päiväkoti on rankkaa.
Meille sopi hyvin aamiaisesta alkuun, kun lapset söivät mielellään "jonkin ajan päästä heräämisestä". Eli kotona eivät olisi syöneet mitään.
Päiväkodin rytmi kannattaa tarkistaa (siis ko. ryhmän) ne kun vaihtelevat. Joskus aamupiiri on kello 8.30 joskus 9.00. Siihen minusta kannattaa aina osallistua. Siinä jaetaan esim. leikkeihin ja kerrotaan päivästä.
"monta päiväkotia kiertänyt :)"