Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä kotitöitä teidän 9-vuotiaat tekee?

Vierailija
19.01.2010 |

siis muita kuin oman huoneen siivous.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljensä kanssa vuoroviikoin vie roskat ja tyhjentää tiskikoneen. Pitää oman huoneen siistinä + välillä tekee inventaariota ja heittää pois turhaa roinaa tai laittaa kirppissäkkiin. Laittaa likaiset vaatteet pyykkikoriin ja käytettävät vaatteet viikkaa omalle paikalleen.

Nyt on alkanut harjoitella perunan ja porkkanan kuorimista. Eilen sujui niin hyvin, että kun tein keittoa, niin poika kuori kaikki perunat ja porkkanat.

Vierailija
2/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vie roskat pyydettäessä,omat pyykit ottaa telineeltä ja vie kaappiin..pyydettäesä tyhjentää astianpesukonetta tai laittaa pyykkejä kuivumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likavaatteensa pyykkikoriin tai koneeseen, pöydän kattaus välillä, oman huoneen suht siistinä pitäminen ts lelujen yms keräys, sängyn petaus.

Vierailija
4/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen 8- ja 12-vuotiaat pojat asuu isänsä luona. Hyvä jos saavat oman huoneensa siistittyä. Eivät laita likasia astioita tiskiin, eivät petaa sänkyään, likaset vaatteet lojuu lattialla jne.

Mä oon kotona 4 kk vauvan kanssa. Mua siis suoraan sanoen v......a, kun tuntuu, että ne asuu jossain täysihoitolassa, ja mä oon palkaton piika täällä. Kiitostakaan harvoin kuulee.

Vierailija
5/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran pyykinpesukonetta yli 30-vuotiaana, nyt meille tulossa vauva, ja kasvatusperiaatteet tulee olemaan hyvin erilaiset kun anopilla aikanaan :D

Vierailija
6/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittavatko astiat oikeille paikoilleen kaappeihin vai vain työtasolle? Meillä taitaa olla kaapit aika korkealla, sillä itsekin saa välillä kurotella. Meillä kotitöihin kuuluu oman huoneen siivous ja pyydettäessä ruokapöydän kattaus, roskisten vienti, pikkusiskon leikittäminen sillä aikaa kun itsellä kiirettä jne.

Vierailija
7/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vie roskat ulos mennessään, jos muistan pyytää. Tyhjentää yleensä astianpesukoneesta haarukat, veitset ynm. kihvelit. Muita astioita ei yletä laittamaan kaappiin.

Osalistuu ruuan laitoon ja leivontaan, mutta se ei taida olla kotitöiden tekemistä.

Laittaa omat puhtaat vaatteensa kaappiin ja jopa viikaa ne sinne. Joskus innostuu imuroimaan ja moppaamaan lattiaa, mutta senkin tekee vain omasta halustaan ei pyydetä tekemään.

Minulle riittää, että korjaa omat jälkensä ja siivoaa edes joskus rojut huoneensa lattialta ja tasoilta pois.

Vierailija
8/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi vie pyykkejä kaappeihin (omiaan ja lisäksi liinavaatteita/pyyhkeitä kaappeihin), etsii sukkakorista pareja, auttaa pikkuveljeä siivoamaan huonettaan, pyyhkii pölyjä, kastelee kukkia, kattaa pöytää, sekoittaa haudutettavaa ruokaa jos pyydän, imuroi ja moppaa lattioita, lakaisee portaikkoa talon edessä, haravoi, auttelee lumitöissä, pesee lavuaarin vessassa/keittiössä jne. On oikeasti tosi reipas tyttö, usein kysyykin voiko auttaa minua jossain. Välillä pitää ihan keksimällä keksiä puuhattavaa hälle.

Vierailija
9/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ym. Varmaan muutakin mitä en nyt muistanut mainita :)

Niin ja viikkaa kanssani lakanoita jne.

-27-

Vierailija
10/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman huoneen siivouksen ohella:

- ruokapöydän kattaminen/tyhjennys (vuorotellen)

- tiskikoneen tyhjennys (vuorotellen)

- roskisten vientiä

- omien likaisten vaatteiden vienti pyykkiin, puhtaiden minun viikkaamien vaatteiden laitto omaan kaappiin

- pienten sisarusten kanssa olemista toisinaan

- koiran ulkoiluttamista (silloin kun oli vielä koira)

- pölyjen pyyhkiminen siivouspäivänä

- roskakorien tyhjentäminen koko talosta siivouspäivänä

- toisinaan vessan pesu (kumpikin huolehtii yhden vessan)

- satunnaisesti saunapuiden kantamista liiteristä saunaan

Siinäpä nuo. Lapset nyt 10n ja 12v. Varsinkin vessanpesuvuorosta tulee nurinaa, mutta minusta sekin on hyvä oppia. Olen toki opettanut kädestä pitäen.

Vierailija
11/23 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten siivoamisessa pitää hyväksyä, että menee parikin vuotta ennen kuin jälki on edes kohtuullista. Jos on kunnolla yrittänyt, kannattaa tehdä paikkaussiivous siten, ettei lapsi sitä näe. kevyesti voi neuvoa. Tämä asenne "minä teen sen itse paremmin ja nopeammin" kasvattaa uusavuttomia ja laiskoja aikuisia.

Vierailija
12/23 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omien tavaroiden siivoaminen (aikuiset imuroi, pyhkii pölyt ja vaihtaa lakanat), tyhjentää astianpesukoneen ja vie roskat sekä rakastaa ruoan laittoa ja omasta halusta tekee aina meidän salaatit.

Kotityöt sujuu hyvinkin luontevasti, varmaan johtuen 13v isosiskon esimerkistä

Vierailija
13/23 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekee sitä mitä pyydetään. Ei lapsissa eroja ole vaan aikuisissa.

Vierailija
14/23 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

roskapussin, tyhjentää astianpesukoneen, vahtii pieniä hetkiä pikkuveljeä, imuroi eteistä. Lomilla enempi, arkena läksyt ja kaverit menee edelle, mutta joka päivä jotain pikkuhommia on.

Vierailija
15/23 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meidän 9 v. imuroi ja siivoaa ylimmän kerroksen itse n. kerran viikossa. Ylin kerros on lähinnä hänen tilaansa, oma huone, tv/oleskeluhuone, vessa ja vierashuone. Hän myös laittaa tiskejä pyydettäessä.

Vierailija
16/23 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä hän tulee tekemään kotitöitä. Sillä ei saa olla merkitystä onko tyttö vai poika. Vanhakantainen tapa ollut ettei pojan tarvitse auttaa kotitöissä, mutta tyttöjen tarvitsee. ei se poika huonone siitä jos tekee osuutenssa!1. Minun lapseuudessani veli pääsi aina helpommalla ja siskoni kanssa jouduimme auttamaan kotitöissä.

Vierailija
17/23 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä siivoaa oman huoneensa, lajittelee apuna pyykkejä ja tyhjentää tiskikoneen n. joka toinen päivä. Mietin, että pitäiskö vaatia enemmän, ja jos niin mitä.

AP

Vierailija
18/23 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

imuroivat yläkertaa ja rappusia (on lasten valtakuntaa), vahtivat pikkuveljeään lyhyitä aikoja, laittavat tiskinsä koneeseen ja tyhjentävät ruokapöytää.

Vierailija
19/23 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen myös samaa mieltä, että ihan sama kumpaa sukupuolta edustaa, kotitöihin on osallistuttava kukin kykyjensä mukaan. Nyt vaan mietin, pitäiskö tuota vanhimman kotityölistaa jo pidentää...

AP

Vierailija
20/23 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi tyhjentää astianpesukonetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi