mitä "piristeitä" tai keinoja jaksamiseen raskausaikana...?
Ja sitten ihan jokaikinen palstatrolli voi jättää sammakot suuhunsa, mutta asiallisia vastauksia tosiaan kaipaisin..
Kun on aivan valtava väsy, tekisi vain mieli nukkua mutta kun ei voi/pysty, niin mitä keinoja raskaana oleva voi käyttä itsensä piristämiseen? Nimenomaan sillä hetkellä, kun jo kuitenkin väsyttää, eikä enää ole apua vinkistä "nuku hyvät yöunet".. Ts. makuuhuoneen viilentäminen, iltarutiinit ja tuommoiset jos ei auta, niin mitä voi päivällä tehdä, kun väsymys jo nyppii silmäluomia alaspäin..?
Normaalisti tässä tilanteessa keittäisin kupin kahvia, saattaisin jopa lähikaupasta hakea batteryn tms, mutta luonnollisesti nyt en sitä voi tehdä. Aivan alkuraskaudesta on siis kyse.
Olisin erittäin kiitollinen asiallisista vastauksista. Vaikka vietänkin nyt vapaapäivääni, niin en silti haluaisi koko päivää viettää sängynpohjalla puolikoomassa. Puhumattakaan työpäivistä.
Kommentit (10)
appelsiinia, omenaa, päärynää, kurkkua, salaattia, paprikaa, rypäleitä, retiisiä....
Siis syö paljon hedelmiä ja vihanneksia. Vihreistä vihanneksista saa myös rautaa ja varsinkin persiljaa.
Raskausväsymys voi tosiaan olla totaalisen puuduttavaa. Oma kokemus on, että millään kikka kolmonen ei tilannetta paranna. Toisilla väsymys menee ohi ekan kolmanneksen jälkeen, toisilla kestää pitempään.
Mulla oli se mahdollisuus, että kävin nukkumassa puolisen tuntia lounaan jälkeen töissä joka päivä. Toista kun odotin, niin makasin vain lattialla esikoisen leikkiessä ympärillä.
Ja jos sulla ei ole, niin nyt viimeistään kannattaa laittaa ruokavalio kuntoon. ON hyvä stödä tunnin parin välein jotain pientä.
aamulla lasillisen Juissin Red Energy mehua. Joo, siinä on kofeiinia, jota ei suositella. Mutta auttoi ja vauvakin on normaali.
Siinä ei ainakaan ole mitään epäterveellistä :)
Vaikka miten nukkuisi, niin silti ei piristynyt. Itse tein töissä niin, että jos oli hetkikin aikaan niin pistin silmät kiinni. En siis nukkunut, mutta lepuutin silmiäni hetken ja toivoin ettei kukaan huomaisi. Otin pieniä huikkia kokista tai söin hedelmiä eli jotain raikasta ja "piristävänmakuista".
Tsemppiä ap! Useimmilla väsymys hellittää alkuviikkojen jälkeen ja tuntuu, että energiaa on vaikka kuinka.
Raahaa itsesi jumpalle tai joogaan,"pakota" itsesi tekemään itsesi hyväksi jotain.Pian olet jo niin koukussa ja huomaat kuinka elämä on muuttunut paremmaksi ja jaksat kantaa itsesi.
nim.kokemusta on samasta asiasta!
tosin siihen alkuraskauden väsymykseen ei auta muu kun nukkuminen.se katoo jossain vaiheessa.mun kaikki 5 lasta normaaleita vaikka kahvia joinkin.onkohan neuvola täti sulle jaellut joitain viisauksia taas.ei nyt kannata ihan kaikkeen uskoo mitä ne siellä syöttää.
tosin siihen alkuraskauden väsymykseen ei auta muu kun nukkuminen.se katoo jossain vaiheessa.mun kaikki 5 lasta normaaleita vaikka kahvia joinkin.onkohan neuvola täti sulle jaellut joitain viisauksia taas.ei nyt kannata ihan kaikkeen uskoo mitä ne siellä syöttää.
Tutkimusten mukaan jo yli kaksi kahvikupillista kahvia päivässä pienentää lapsen syntymäpainoa. Ja kun nyt maalaisjärjelläkin ajattelee niin tajuaa ettei ne piristeet voi sikiölle kovin hyväksi olla. Tottakai voi kasvaa normaaleja lapsia 15 kahvikupillisella päivässä mutta yksilöllistähän se on että kehen vaikuttaa milläkin tavalla. Joillekin aikuisillekin kofeiini aiheuttaa esim. rytmihäiriöitä, ja tiedän perheen jossa kaikkien neljän lapsen unet on häiriintyneet heti jos äiti joi imettäessään kupillisenkin teetä. Eli yksinkertaistaen: vaikutukset on yksilöllisiä, enkä itse ainakaan lähtisi kokeilemaan että miten se kofeiini juuri omaan kasvavaan sikiöön vaikuttaa.
Itse aiheeseen en osaa kommentoida kun itsellä ei mitään erityistä väsymystä ole raskausaikana ollut, mutta tsemppiä kuitenkin.
kun edellinenkin painoi syntyessään 4.5 kg, jos saisi tästä hieman köykäsemmän?
Onko se alhaalla? Silloin voisi lisärauta auttaa. Raskausaikana pitää yrittää kuunnella kehoa ja toimia sen tarpeiden mukaan. Pötköttele ja ota päiväunia tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan, vaikka siitä tulisi kuinka huono omatunto. Voi olla että väsymys helpottaa, kun raskaus etenee.