Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MURTSIKKAHIIHTÄJÄT, APUA: olen aikeissa

Vierailija
12.01.2010 |

hankkia sukset. Ihan tavalliseen murtomaahiihtoon, perinteiseen tyyliin. Nyt vaan kummastelen noita vaihtoehtoja ja kaikenmaailman voiteluita yms. Kuvittelin (naiivisti, myönnän), että hiihtäminen ois nykyään hieman helpompaa kuin 20 vuotta sitten, eli että sukset olisivat suht heti valmiit. Nykyään kun on pitoteippejä sun muita juttuja. Mutta ilmeisesti asia ei olekaan näin? Eli sukset pitäisi voidella jollain hartseille ja jutuilla joihin tarvitsee rautoja yms? Siis löytyykö jokaiselta perushiihtäjältä tuollaiset välineet kotoa?

Toivoin, että olisin vielä tällä viikolla saanut suksipaketin ja päässyt ladulle, mutta taitaa haaveeksi jäädä.... Kuinka usein ja paljon noita voiteluja ja pitoja pitää tehdä, ja miten ihmeessä niitä osaa tehdäkään?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta ostettiin. Tekevät myös huoltoja, tyyliin 15 eur/kerta. Pitoa lisättiin viime talvena, muuten meni sillä ostokerran hoidolla.

Vierailija
2/7 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiteluta suksienostopaikassa. Ne voiteet kestää pitkään.

Itse olen voidellut pitoteipillä (helppoa) ja sitten luistokohtaa olen sivellyt luistoliinalla. Siinä se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikapitoa (sellanen nestemäinen roll-on) sipaisen keskelle, ei noita ole ikinä mikään ammattilainen voidellut. Hyvin kulkee harrastajan tarpeiksi.

Vierailija
4/7 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- voiteluta suksesi (luisto ainakin) liikkeessä, jos ostat suksesi esim. prismasta, siellä voitelua ei ainakaan tällä paikkakunnalla saa. Mutta silloin voit viedä suksesi urheiluliikkeeseen, he voitelevat ne maksusta. Joillakin paikkakunnilla myös hiihtoseurat voitelevat maksusta suksia

- kun sinulla on tuo em. voitelu suksissasi, luultavasti suksesi luistavat ainakin normi-talvikeleillä ihan ok. Sitten kun alkaa olla lämpimämpää ja lumi märempää, alkavat sukset imeytyä latuun ja luisto huononee.

- Jos haluat luistoa lisätä kauden aikana, tähänkin on nykyään pikaluistovoide. sitä vain sivellään LUISTOALUEELLE (eli sille aluelle joka jää suksen kannasta pitovoidealueelle asti ja taas kärjestä pitovoidealueelle), älä siis laita luistovoidetta pitoalueelle (suksen keskelle)

- pitoteippi on loistava keksintö. sekin onnistuu kyllä itse laittaa, jos on vain kirjoja joskus päällystänyt :-D Pitoteipin rasiassa on sen kiinnittämiseen hyvä ohje. Yksillä teipeillä hiihtää noin 200km. Mutta teippi ei kyllä oikein pidä ihan jäisellä ladulla tai sitten jos on oikein vetinen keli. Näille keleille on sitten parempi liisteri, mutta jääköön niiden selostaminen tällä kertaa.. Ja tosiaan sipaistavaakin pitoa löytyy, itse en ole sitä käyttänyt..

- ja kun kausi päättyy, ostakaa voiteenpoistoainetta ja putsatkaa sukset kesäksi.

Vierailija
5/7 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä pituinen suksi on sopiva 160 cm hiihtäjälle? Entä onko Peltosen sukset mistään kotoisin, vai oisko parempi valita esim. Madshus tai Fischer?

Vierailija
6/7 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisen sukset: hiihtäjän pituus + 10-25cm

Luistelusukset: hiihtäjän pituus + 5-10cm

Suksimerkillä ei harrastelijalle ole mitään väliä, tärkeintä on, että suksi on oikein pituinen ja sopivan jäykkä.

Peltosella on ihan hyviä suksia, kannattaa vaan marketista ostaessa huomioida tuo jäykkyys. Siihen kannattaa ottaa asiantunteva myyjä avuksi.

Vierailija
7/7 |
13.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan Citymarketin hyllystä hain nykyiset harrasteluhiihtosukset. Vanhalla silitysraudalla sulatin pohjiin luistovoidetta (loytyy cittarin hyllystä). Ja autonikkunan raapimella kaavin ne pohjista pois. Sitten jotakin pitovoidetta keskelle ja ladulle.