Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä teistä outoa

Vierailija
08.01.2010 |

vai olenko turhaan huolissani. Kyse on siis vajaa 9kk pojastani. Hän on luonteeltaan erittäin vaativa lapsi, nukkuu huonosti, syö huonosti yms. Olen jo pitkään kiinnittänyt huomiota siihen että hän tuntuu olevan aina huonella tuulella ilman mitään selvää syytä, on iloinen ja tyytyväinen todella harvoin eikä naura lähes koskaan paitsi jos erityisesti oikein kovasti koitaa saada hänet nauramaan, silloinkaan naurua ei herkästi tule.Saattaa konttailla ymäri asuntoa ja samalla itkea ja "kiukuta" Nauraako teidän muiden vauvat paljon, onko syytä huoleen? Kiitos vastauksista.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei edes syöttötuolissa vaikka edessä olisi kasa kiinnostavia juttuja niin jaksaa olla siinä ehkä 10 min ja sitten hermostuu.Myös nukahtaminen on vaikeaa ja usein nukahtaakin itkettyään ensin lohduttomasti.ap

Vierailija
2/21 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta lääkärillä? Ettei hänellä ole kipuja tai muita vaivoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkärillä käyttänyt mutta neuolan yhteydessä olevissa terkastuksissa on aina sanottu että on normaali ja reipas lapsi. ap

Vierailija
4/21 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja näkemättä on vaikea sanoa, mutta haluaisin lohduttaa, että tilanne voi olla myös sama kuin meillä: meidänkin esikoinen oli aika hankala; nukkui huonosti, söi kiinteitä tosi huonosti ja vaati aina paljon huomiota. Jostain sitten luin, että älykkäät, hyvin kehittyneet lapset voivat olla tällaisia. Nyt poika lähestyy kouluikää on onkin mitä fiksuin ja hurmaavin nuori mies, ja tosiaan oppinut kaikki mahdolliset taidot huomattavasti ikäistään aiemmin, esim. puhui pitkiä, täysin selviä lauseita jo reilusti alle 2-vuotiaana. Eli lapsesi saattaa yksinkertaisesti olla turhautunut ja kunhan oppii kävelemään ja puhetta alkaa tulla, olo helpottaa.

Vierailija
5/21 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika jo hieman ennen 8kk ikää nousi tukea vasten ylös ja th totesi että onpas pojalla kiire. Jospa tämä sitten olisikin vain siitä johtuvaa :) ap

Vierailija
6/21 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän hänellä on varmaan pahin eroahdistusvaihe, joten olisikin vähän outoa jos viihtyisi yksikseen hyvin. Kymmenen minuuttia on mun mielestä jo aika pitkä aika yksin leikkiä.

Mutta tuo yleisärtyisyys ja itkuisuus olisi kyllä syytä selvittää. Voihan se olla turhautumista, mutta voi se kipuakin tai muuta vaivaa olla.

Vierailija
7/21 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa lasten syömättömyydestä ja kiukkuamisesta/huonosta tuulesta johtuu univajeesta. Siis unirytmi ensin kuntoon, samalla saadaan päivä- ja ruokarytmi kuntoon. Tällä helpottuu jo moni asia, kun pienen ei tarvitse kiukuta väsymystä ja nälkää.

Kun nämä on hoidettu voit keskittyä muihin vaivoihin. Turha lähteä merta edemmäs kalaan!

Vierailija
8/21 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerros vähän lisää, että millä tavalla nukkuu huonosti? Tai syö huonosti. Onko unta vähän vai heräileekö usein?

Voisiko olla jo siirtymässä yksiin päiväuniin? Välillä se siirtymävaihe menee tuollaisena.

Onko hän aina ollut itkuisa vai nyt vasta?

Täältä aina kun saa kuulla niitä, että vastasyntynyt nukkuu huonosti kun herää kolmekin kertaa yössä. Meikäläisen maailmassa kolme kertaa yössä heräävä vastasyntynyt on poikkeuksellisen hyvin nukkuva vauva.

Vierailija
9/21 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi todellakin nukkuu ja syö huonosti (mitä se sitten tarkoittakaan), ei todellakaan voi olettaa, että hän olisi aurinkoista seuraa. Ethän sinäkään univajeisena ja verensokerien heitellessä ole mitenkään pirtsakkaa seuraa. :)

Millä tavalla univaikeudet näkyvät? Mitä lapsi syö päivän aikana, eli mitä ruokaa ja mihin aikaan? Ruokailu ja unet ovat tuon ikäisen lapsen elämän peruspilari ja jos niissä ollaan suossa, ei se muukaan elämä maita...

Vierailija
10/21 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin itse päättelin kiukkuisuuden johtuvan väsymyksestä juuri tuossa vaiheessa. Lapsi ei malttanut levätä ollenkaan vaan konttasi ja ahmi virikkeitä ympäriltään, vaikka mitta alkoi oikeasti olla jo täysi. Oli siis jotenkin ylikuormittunut kaikista niistä mahdollisuuksita jotka yhtäkkiä olikin ihan melkein saavutettavissa. Paitsi että kyvyt ei vielä riitä ja siitä seuraa väsymyksen lisäksi turhautuminen, ihmekös tuo että itkettää.

Esikoisen kanssa olin itsekin tuskainen, kuopusta kanniskelin kantoliinassa, jossa hän rauhoittui hyvin, kun sai sekä läheisyyttä että oli pakko pysyä paikoillaan.

Vierailija
11/21 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauveli oli aivan ihana ja aurinkoinen. Siinä 8,5 kk alkoi eroahdistus.Eroahdistusvaiheessa ei hymyillyt kertaakaan edes äidilleen eli minulle parin viikon aikana. Muut eivät saaneet katsoa edes päin häntä. Reagoi myös tuolla syömisellä, nukkumattomuudella ym.

Kysy neuvolasta jos askarruttaa. Minäkin kysyin ja kertoivat, että normaalin rajoissa mentiin, vaikka ymmärsivätkin huoleni.

Muutaman kuukauden kuluttua olimme saaneet hyväntuulisen veijarin takaisin.

Vierailija
12/21 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

20min-1h päivässä. iltaisin nukhataa viimeistään klo:22 ja herää aamulla 9-10 aikoihin.Herää syömään yöllä 3-4 kertaa. Aamulla syömme puuron, noin klo:13 syödään lihaa/kalaa/kasvista sekä jotain hedelmää ja sama taas päivällisen aikoihin, ja illalla ennen nukkumaan menoa puuro ja maito.noita syödään siis vaihtelevia määriä sen mukaan miten sattuu maistumaan,mutta ei koskaan kerralla esimerkiksi koko purkkia vaan korkeintaan puolet.(pienistä purkeista kyse) Maitoa saa myös päivällä ruokien välissä silloin kun sattuu maistumaan.Olen itsekin miettinyt että voisiko huonotuulisuus johtua liian vähästä unesta ja jatkuvasta nälästä ap

Vierailija
13/21 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska poika herää jos lähden huoneesta, on erittäin herkkäkorvainen ja herää pienimpäänkin ääneen välittömästi. Huoneeseen ei voi edes hiipiä uniensa aikana koska herää siihen. ap

Vierailija
14/21 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöunet on mun mielestä tuon ikäiselle tosi hyvät. Nukkuu siis öisin 10-11 tuntia ja heräilee vaan 3-4 kertaa. Siis huonosti nukkuminen on mun mielestä sitä, että herää vaikka puolen tunnin välein.

Mä kokeilisin sinuna sitä, että laittaisin vain yksille päikkäreille lounaan jälkeen. Ja sitten illalla vaikka kasin aikaan nukkumaan. Sitten pikkuhiljaa käy varmaan niin, että lounas aikaistuu pikkuisen ja aamuherääminen aikaistuu.

Mun mielestä noi ruokamäärät ovat ihan hyviä. Siis tärkeintä on se, että ruokaa tulee maistettua. Tuossa vajaan vuoden iässä voi alkaa myöskin imetystä rytmittämään niin, että se imetys on aina osa ateriaa. Sittenhän sitä voi aterioiden välissä antaa vettä jos on vaan jano. Jos tuntuu, että vesi ei riitä, niin sitten rintaa.

Maito on pienelle kuitenkin aika täyttävää. Omalla pieniruokaisella 2-vuotiaalla huomaa ihan selkeän ruokamäärän vähentymisen jos hän saa lasin maitoa aterioiden välillä.

Ja mun mielestä huonosti syöjä on sellainen, jolta säännöllisesti jää joka päivä 1-2 ateriaa niin, että saa lusikallisen maistettua.

Vierailija
15/21 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

politikko tai joku iso johtaja!

Tekeekö seura kaltasekseen?

Kysy neuvolasta jos ei naura edes kutitettuna?

Vierailija
16/21 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan jättää niitä turhia päivämaitoja pois ja ennemmin tihentää ruokailuvälejä. Nesteellä kuin nesteellä saa täytettyä mahaa ja näläntunne häviää, mutta voi olla, että lapsella olisikin ihan oikeasti ruuantarve tuolloin. Janojuomaksi on parasta antaa vettä.

Yöunien määrä tuntuu hyvältä, eikä yöheräilyjäkään tuntuisi olevan "vaikeaa" määrää. Kannattaa silti miettiä, missä kohti yöllä syömisestä tulee vain tapa, josta kukaan ei enää hyödy mitään.

Päiväunille kannattaa opettaa nukahtamaan ilman tuollaista vatvomista, joka on rankkaa lapsellekin. Lapsi haluaa herätä samasta tilanteesta kuin mihin nukahtikin, eli jos lapsi nukutetaan syliin, viereen, autoon tms., pitäisi lapsen myös herätä samasta tilanteesta. Jos mahdollista, voitte vaikka kokeilla nukuttajan vaihtoa. Odotettavissa on huutoa, mutta yleensä muutokset tulevat tutuiksi 1-2 viikossa.

Vierailija
17/21 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saakin juomaksi vettä. Maitoa lähinnä ennen nukkumaan käyntiä. Ensimmäisille päiväunille poika nukahtaa yleensä oltuaan heräillä pari tuntia ja toisille päiväunille niin että herää viimestään viideltä illalla. Nukumme perhepedissä siitä syystä että pinnasängyssä nukkuessaan poika heräili 10 kertaa yössä. Mutta siis alkuperäinen ongelmanihan oli se että lapsi ei naura, joku siellä kysyi että nauraako kun kutittaa..vastaus on ei.

Vierailija
18/21 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat erilaisia, luonteissa on eroja ja vauvat on myös erilaisia. Ihmisellä on perusluonne jo syntyessään. Sitä ei kauheesti voi muuttaa. Tietysti sitten fyysinen ympäristö, ihmissuhteet yms vaikuttaa siihen mitä /millainen ihmisestä tulee.

Mut kuulostaa hyvin normaalilta 9kk ikäiseltä lapselta.

Vauvoissakin siis on eroja. Toiset nauraa enemmän kuin toiset. Toiset itkusempia jne.

Vierailija
19/21 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon itse naurat? tai miehesi? LApsihan oppii matkimalla! Varsinkin tollanen vauva. Jos kotona ei naureta niin miten vauva ymmärtää nauraa?

Vierailija
20/21 |
08.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemme mummoja ja pappoja myöten erittäin iloinen ja räväkkä porukka.minä ja puolisoni erityisesti.ap