Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä KOIRISTA tietäviä paikalla? Synnytyksen käynnistymisestä

Vierailija
03.01.2010 |

En saa nyt kasvattajaa kiinni, jätin kyllä soittopyynnön.. ja ensikertalainen kun olen niin hieman jännittää

Koiralla on nyt astutuksesta reilu 56vrk aikaa (astuminen tapahtui ihan aamulla 8.11.)

Rotuna collie ja ultrassa näkyi 5 pentua (määrähän ei ole varma)

Koiran emä synnyttänyt ekat pentunsa 59.vrk kohdalla, toiset pentunsa 63.vrk. Koiramme sisko synnytti 59.vrk ja emänemä 63.vrk. (jos näillä on mitään merkitystä edes)

Olemme mitanneet koiralta nyt 3 kertaa lämmön. Eilen illalla ekan kerran: 38,3. Tänään klo 9: 37,4 ja nyt 17.30: 37,1.

Koira on hieman levoton, siis kun pari aiempaa päivää on vain makoillut, niin nyt vaeltelee. Mutta söi aamuruuan normaalisti, samoin päivällä söi. Ulkona on käynyt tiheämpää, mutta ei ole sen kummemmin suoli tyhjentynyt. Pesää ei tee eikä läähätä (mutta nämähän tuleekin vasta avautumisvaiheessa..)

Eli; onko tämä nyt tulkittavissa lämpöjen laskuksi ja synnytys käynnistymässä 20-30t kuluttua, vai onko tuo vielä normaalia lämmönvaihtelua?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eikö tuo lämmönnousu ja sitten lasku yleensä viittaa siihen että synnytys lähellä.

Vierailija
2/10 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirasi todennäköisesti synnyttää päivällä tai illalla,joko on synnyttänny? Vuorokauhen kuluessa synnyttää siitä kun lämmöt nousee ja sitten laskee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirasi todennäköisesti synnyttää päivällä tai illalla,joko on synnyttänny? Vuorokauhen kuluessa synnyttää siitä kun lämmöt nousee ja sitten laskee.

näytti et aamulla olet kirjoittanut viestin eli korjaus, todennäköisesti synnyttää yöllä. Koirat synnyttää yleensä yöllä,aamuyöllä.

Vierailija
4/10 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaan epävarma, kummasta on kyse, kun kirjassakin lukee, että

"lämpö voi joillakin nartuilla sahata 37 ja 38 välillä useamman päivän ja tällöin on vaikea pelkästä lämmöstä arvioida synnytyksen alkamista"

ja

"kun lämpö laskee 37 tai alle, synnytys käynnistyy n. vuorokauden kuluessa"

Eli, kun lämpö oli nyt sen 37,1 niin olen epävarma, kumpaan kohtaan tämä luetaan :)

Kiitos vastauksistanne, lisääkin toki odotan :)

ap

Vierailija
5/10 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käynyt kasvattajakurssin. Ota kurssimateriaali esiin ja tutki rauhassa sieltä löytyy hyvin selkeästi selitettynä kaikki tärkeä.

Vierailija
6/10 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nartun piti mennä kasvattajalleen synnyttämään, mutta heillä sattui perhepiirissä eräs juttu ja näin ollen hieman lyhyellä varoitusajalla "joudun" hoitamaan synnytyksen.

Sain kasvattajan kiinni ja hän epäili, että on vaan normaalia lämmön sahaamista vielä. Koira näykki iltaruokaansa ja paineli nukkumaan.. Katsellaan. Jännittävää tämä ainakin on!

ap

Vierailija
7/10 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnäkin jos tietäys on tota luokkaa että kysyy täältä eikä kasvattaja oo käytettävissä 24h vrk niin fiksua toimintaa ei ole lainkaan.

Kattokaa vaan lemmikkipalstoilta kuinka joku taas kertoi kuinka kaveri oli ottanut kultsun pennun ja paljonko siihen meni hoitokuluja ja loppupeleissä vaivainen pikku pentu oli lopetettu.

kai mä sen tiedän että asia on sovittavissa missä koira synnyttää. mutta kattokaa mikä on otsikko!

otsikossahan suorastaan huudetaan ja yritetään kiinnittää huomiota.

eikö se jo kerro että alottajalla on jonkinlainen hätä? Jollei olisi niin otsikkokin olis muotoiltu varmaan erilailla.

jos neiti/rouva kätilö on sitä mieltä että koiran synnytys voidaan jättää mitään asiasta tietämättömälle niin heikoilla on sunkin tietosi.

T. nro 8

Vierailija
8/10 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä niin hauskaa lukea näitä vanhoja tekstejä.. jatkuvasti joku haukkuu toista. Ja ihan kasvattajana voin kertoa että minullakin joskus aikoinaan oli "Se ensimmäinen" pentue. Ja oli "Se ensimmäinen" synnytys. Ilmeisesti nämä valittavat kasvattajat ovat ottaneet asian turhan vakavasti eikä heillä koskaan ole ollut sitä ensimmäistä pentuetta/synnytystä. Ovat aloittaneet siitä toisesta tai kolmannesta synnytyksestä :D Ei vaan voi kun nauraa :)

Vierailija
9/10 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kasvattaja laittoi koiran synnyttämään henkilölle jolla ei ole mitään tietoa?!?!

Kenestä tulee koirien kasvattaja? Sustako? Vai meneekö ne sitten kasvattaja nimelle?

Vierailija
10/10 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo edellinen viesti on nyt vähän asiaton. Tuskin ap on ottanut koiransa vasten tahtoaan itselleen synnyttämään. Eivät koirat aina synnytä kasvattajan luona, vaan sopimuksen mukaan. Sillä ei ole tekemistä sen kanssa kenen nimeen pennut tulee. Kasvattaminen ei rajoitu itse synnytyshetkeen. Ap:n kasvattaja varmasti huolehtii sitten myös osaltaan pennuista ja niiden uusien omistajien valinnassa yms. Ja muistathan, että koiran synnytys ei ole suoraan verrattavissa ihmisen synnytykseen. Ja apua saa aina vaikka soittamalla eläinlääkärille. Ja jos ongelmia tulee, niin ap voi aivan yhtä hyvin kuin kasvattaja viedä koiran lääkäriin. Kasvattajat toki tietävät koirien synnytyksistä ja kokenut on nähnyt jo monta, mutta pienellä kasvattajalla ei ole välttämättä kovin laajaa kokemusta. Itse olen myös hoitanut koirani synnytyksen (kasvattajan kodissa, sovimme siitä, koska kasvattajalle tuli este ja minä suostuin siihen mielelläni. Olen ammatiltani kätilö, mistä syystä ehkä uskoin selviäväni koiran synnytyksestä, mutta tosiasiahan oli, etten ollut ikinä nähnyt yhdenkään eläimen synnytystä. Minulle ei tulisi ikinä mieleen, että kasvattaja tai minä toimimme mitenkään väärin.Kyse oli minun koirasta, ihan niin kuin ap:n tilanteessa. Omistaja tuntee koiransa parhaiten ja myös koira todennäköisesti luottaa omistajaansa eniten, joten tiukan paikan tullen omistajasta voi olla eniten hyötyä. On koiria, jotka eivät päästä ihmistä ollenkaan lähelleen, vaan hoitavat kaiken itse. Pennut syntyivät tietenkin kasvattajan nimeen ja hän huolehti tietenkin myös ihan kaikesta, vaikka minä oli se joka auttoi pennyt maailmaan.

Ja ap:lle tsemppiä, on jännittävä ja hieno hetki! Ja jos intuiitio sanoo, että nyt ei kaikki mene ihan oikein, niin puhelin käteen ja neuvoa kysymään. Lääkäriltä, omalta kasvattajalta tai vaikka toiselta kokeneelta rodun kasvattajalta (auttavat varmasti!).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi