Helsinkiläinen: miksi et synnyttänyt Haikaranpesässä?
Kommentit (35)
Valmennukset tuli käytyä, viikkoja oli tarpeeksi , ei riskiraskaus jne. mutta siellä oli vain kolme synnytyshuonetta ja niissä oli jo synnyttäjä, kun vauva päätti tulla maailmaan.
Synnytin sitten Kättärin tavallisella osastolla ja synnytyksen jälkeen mahduttiin Haikaranpesän perhehuoneeseen.
Olin synnytyssalissa alle 2 tuntia, joten tuskinpa jäin mistään erityisestä paitsi. (Oli mun toinen lapsi, ekan synnytys k-e-s-t-i...)
kokemusta myös Kättärin normi perhehuoneesta (sektio)
Siellä säästetään kivunlievityksestä ja hoitohenkilökunnasta.
Halusin synnyttää paikassa, jossa saan hyvän kivunlievityksen ja Suomen turvallisimman hoidon vuorokauden ympäri. Synnytin molemmat lapset NKL:llä ja olin tyytyväinen siellä saamaamme hoitoon.
koska henkilökuntaa osastolla vähän ja synnytyksiä/kätilö/vuosi vain murto-osa siitä mitä alakerran synnärin ja naikkarin kätilöillä.
SAmat kätilöt toimii tavallisella ja HP:ssä. Ihan samaa palvelua ja hoitoa saa molemmissa. Kaikki Suomen synnytysosastot on "vauvamyönteisiä", eli imetystä tuetaan, vierihoitoon kannustetaan ym...
lääketieteellinen osaaminen. Kyllä se enemmänkin on tuurista kiinni mikä lääkäri/kätilö kohdalle osuu. Eli yksilön osaamisesta kiinni.
Minulla naikkarilla osunut kohdalle todella tylyjä hoitajia ja TODELLA huono lääkäri.
Kättärillä nimenomaan ollaan äiti ja vauva myönteisiä, sairaala tavoirttelee kansainvälistä lapsimyönteisyys sertifikaattia ja sen kyllä huomasi kaikesta.
Ja miksi ihmeessä vastasyntyneelle pitäisi tuttia työntää, imetyksenkin kannalta tärkeää että vauva paljon rinnalla "tilaamassa" maitoa ja imuotekin saattaa kärsiä jos heti tuttia tunkemassa suuhun?
Oltin kättärillä 9 viikkoa sitten ja oli todella ihana paikka. Synnytys ei mennyt "suunnitelmien" mukaan, eli tuli ongelmia mutta siitä huolimatta hoitui erttäin hyvin, kätilöt joita ehti olla täyden vuoran 2kpl, olivat molemmat todella mukavia ja asiansa osaavia.
Haikaranpesässä sai synntyksen jälkeisen osastoajan olla ihanan rauhassa. Ei sitä jatkuvaa huoneessa ravaamista ja valojen päälle lätkäistyä milloin mistäkin syystä kuten naistenklinikalla.
Ja siis meiltä kysyttii haluammeko perhehuoneen siltä osastolta jossa enemmän henkilökuntaa ja apua tarvittaessa vai sitten ns. omatoimiosastolta jossa saa kyllä apua kun pyytää mutta henkilökuntaa vähemmän eli toivotaan omatoimisuutta.
Ellei Kättärille sitten ole tullut Lastenklinikan tehohuonetta. Miksiköhän edelleen riskisynnytttäjät keskitetään Naikkarille??? Esimerkiksi minulle on sanottu, että lapsia saan tehdä lisää, mutta ne synnytetään Naistenklinikalla. Eli kyllä ammatti-ihmisten mielestä Naistenklinikalla on paremmat resurssit hoitaa haastavia synnytyksiä.
lääketieteellinen osaaminen. Kyllä se enemmänkin on tuurista kiinni mikä lääkäri/kätilö kohdalle osuu. Eli yksilön osaamisesta kiinni. Minulla naikkarilla osunut kohdalle todella tylyjä hoitajia ja TODELLA huono lääkäri. Kättärillä nimenomaan ollaan äiti ja vauva myönteisiä, sairaala tavoirttelee kansainvälistä lapsimyönteisyys sertifikaattia ja sen kyllä huomasi kaikesta. Ja miksi ihmeessä vastasyntyneelle pitäisi tuttia työntää, imetyksenkin kannalta tärkeää että vauva paljon rinnalla "tilaamassa" maitoa ja imuotekin saattaa kärsiä jos heti tuttia tunkemassa suuhun? Oltin kättärillä 9 viikkoa sitten ja oli todella ihana paikka. Synnytys ei mennyt "suunnitelmien" mukaan, eli tuli ongelmia mutta siitä huolimatta hoitui erttäin hyvin, kätilöt joita ehti olla täyden vuoran 2kpl, olivat molemmat todella mukavia ja asiansa osaavia. Haikaranpesässä sai synntyksen jälkeisen osastoajan olla ihanan rauhassa. Ei sitä jatkuvaa huoneessa ravaamista ja valojen päälle lätkäistyä milloin mistäkin syystä kuten naistenklinikalla. Ja siis meiltä kysyttii haluammeko perhehuoneen siltä osastolta jossa enemmän henkilökuntaa ja apua tarvittaessa vai sitten ns. omatoimiosastolta jossa saa kyllä apua kun pyytää mutta henkilökuntaa vähemmän eli toivotaan omatoimisuutta.
Suomen ainoa vastasyntyneiden teho-osasto sijaitsee Lastenklinikalla, jonne on suora tunneliyhteys NKL:n synnytyssaleista. Minä synnytin riskiraskaudesta keskosen, eikä minua olisi missään vaiheessa päästettykään Kättärille. Raskauden seuranta jne. tapahtui Naistenklinikalla.
Kuulemani palautteen perusteella olisin voinut synnyttää ihan yhtä hyvin millä tahansa muullakin Kätilöopiston osastolla, eihän Haikaranpesässä synnyttäminen mitenkään takaa perhehuonetta, vaan tilanne katsotaan synnytyksen jälkeen monesta eri näkökulmasta. Synnytys meinasi päättyä hätäsektioon ja sain kaikkea haluamaani lääkkeellistä kivunlievitystä. Olin erittäin tyytyväinen palveluun ja ammattitaitoiseen henkilökuntaan. Olen asioinut myös NKL:lla, ja pidän enemmän Kättärin ilmapiiristä ja olen mielstäni siellä saanut parempaa palvelua.
Toista lasta emme valitettavasti taida päästä sinne synnyttämään, kun istukan sijainnin vuoksi päädytään todennäköisesti suunniteltuun sektioon. Kätilöopistolle kuitenkin suuntaamme toivottavasti edelleen.
Eka synnytys ok, olin erittäin tyytyväinen NKL:aan.
Kuopus taas olisi todennäköisesti menehtynyt ellei oltaisi juuri NKL:lla oltu, ihan lääkärinkin mukaan. Oli niin sekunttipeliä.
Ja se että LKL:n teho oli lähellä helpotti sitten jatkossakin huomattavasti kun alkuun pystyi maanalaisia käytäviä pitkin kulkemaan..
Noin muuten en vain ole ikinä kaivannut sitä pehmeää "luomumeininkiä" synnytykseen. Päinvastoin ekan synnytyksen jälkeen (vaikka menikin sinänsä hyvin) olin valmis ihan kaikkiin kivunlievityksiin mitä vain annettiin.. ;)
Lääketieteellinen valmius menee minulla ihan kaiken muun edelle.
halusin synnyttää Naistenklinikalla, jossa on Suomen parhaat valmiudet auttaa äitiä ja vauvaa jos synnytyksessä sattuukin jotain yllättävää.
Ja lapsemme tarvitsikin heti tehohoitoa.
En olisi kyllä mennyt Kättärille vaikka olisi lähempänä ollutkin, kun on ikäviä kokemuksia sieltä.
Ellei Kättärille sitten ole tullut Lastenklinikan tehohuonetta. Miksiköhän edelleen riskisynnytttäjät keskitetään Naikkarille??? Esimerkiksi minulle on sanottu, että lapsia saan tehdä lisää, mutta ne synnytetään Naistenklinikalla. Eli kyllä ammatti-ihmisten mielestä Naistenklinikalla on paremmat resurssit hoitaa haastavia synnytyksiä.
lääketieteellinen osaaminen. Kyllä se enemmänkin on tuurista kiinni mikä lääkäri/kätilö kohdalle osuu. Eli yksilön osaamisesta kiinni. Minulla naikkarilla osunut kohdalle todella tylyjä hoitajia ja TODELLA huono lääkäri. Kättärillä nimenomaan ollaan äiti ja vauva myönteisiä, sairaala tavoirttelee kansainvälistä lapsimyönteisyys sertifikaattia ja sen kyllä huomasi kaikesta. Ja miksi ihmeessä vastasyntyneelle pitäisi tuttia työntää, imetyksenkin kannalta tärkeää että vauva paljon rinnalla "tilaamassa" maitoa ja imuotekin saattaa kärsiä jos heti tuttia tunkemassa suuhun? Oltin kättärillä 9 viikkoa sitten ja oli todella ihana paikka. Synnytys ei mennyt "suunnitelmien" mukaan, eli tuli ongelmia mutta siitä huolimatta hoitui erttäin hyvin, kätilöt joita ehti olla täyden vuoran 2kpl, olivat molemmat todella mukavia ja asiansa osaavia. Haikaranpesässä sai synntyksen jälkeisen osastoajan olla ihanan rauhassa. Ei sitä jatkuvaa huoneessa ravaamista ja valojen päälle lätkäistyä milloin mistäkin syystä kuten naistenklinikalla. Ja siis meiltä kysyttii haluammeko perhehuoneen siltä osastolta jossa enemmän henkilökuntaa ja apua tarvittaessa vai sitten ns. omatoimiosastolta jossa saa kyllä apua kun pyytää mutta henkilökuntaa vähemmän eli toivotaan omatoimisuutta.
voinut mennä Kättärille. Ei vaan kiinnostanut, mulle se onko mies siellä vai ei on yksi ja sama.
Kotona me nautittiin sitten olosta perheenä :)
kätilöopiston imago mulle vähemmän ammattitaitoinen kuin naistenklinikka. kaikennäköistä vauvakielteisyyttä, ei tuttia, kavereilla epäonnistuneita kokemuksia lääketieteellisistä toimenpiteistä, inhoista kätilöistä jne. halusin "kovan lääketieteen" paikkaan, jossa hommat osataan ja olo on turvallinen, sekä vauvojen hoidossa ollaan joustavia eikä kivunlievityksissä säästellä.
Tutti voi pilata herkän imetyksen alun. Koko Kättäri on erittäin vauvamyönteinen. Kaikenlaisia äitejä kuunnellaan, saa olla luomu tai pyytää tehokkaita lievityksiä. Imetystä tietty tuetaan.
missä kaikki sujui hyvin. Vauva syntyi sektiolla.
halusin synnyttää Naistenklinikalla, jossa on Suomen parhaat valmiudet auttaa äitiä ja vauvaa jos synnytyksessä sattuukin jotain yllättävää.