Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sotkeeko lumi elämän

Vierailija
29.12.2009 |

Hesarissa oli mielipidesivulla (olikohan jouluaaton lehdessä? )jonkun Maaninkalaisen kirjoitus siitä, miten kaupunkikeskeisesti lumentulosta lehdistössä kirjoitetaan. Miten lumi sotkee elämän ja liikenteen ja kaiken. Kirjoittajan mielestä tämä oli pääkaupunkikeskeinen näkemys asiaan, ja kirjoitti miten omalla paikkakunnalla lumentulo on normaali osa talvea ja siitä jopa nautitaan.

Miten teillä, sotkeeko lumi elämän vai oletko asennoitunut ja varautunut siten että lumi on normaali osa talvea?

Itse pitkään Pohjois-Karjalassa asuneena olen myös ihmetellyt sitä millainen katastrofi lumentulo näyttää olevan, vai onko se sitä lähinnä lehdistön mielestä kun pitää jostain otsikot repiä?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kohta ollaan siinä pisteessä kuin Usassa, jossa julistetaan poikkeustila lumipyryn vuoksi.

Kukaan ei mene töihin ja koulut suljetaan koska on 10 cm lunta.

:D

Eli juu. Olen sitä mieltä että jokainen joka asuu Suomessa, tietää että talvella kuuluisi sataa lunta. Tiet ovat liukkaita ja liikenteessä pitäisi olla varovainen ja ottaa keli huomioon.

Joka päivä voi havaita että näin ei todellakaan ole.

Vierailija
2/6 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomen syksy on NIIN masentava että lumi vaan tuo ilon takaisin elämään. Ei sillä että oikeasti masentunut ikinä syksyisin olisin mutta onhan se inhottavaa.

Lisäksi minä ainakin tykkään kaikista talvitouhuista, jopa lumenluonnista vaikka aamukuuden-seitsemän aikaan ennen töihin lähtöä 20 cm nuoskalunta voikin olla tuskaisa savotta kolattavaksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa asia mikä tällä hetkellä vähän tökkiin on lumen kolaaminen ja se että mulla on laina auto käytössä jossa kitkarenkaat (en pidä niistä). Mutta ei se nyt sotke elämää.

Vierailija
4/6 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minne se mahtuu. Asun pk-seudulla hyvin tiiviisti rakennetulla alueella. Lunta on kasattu esim. jalkakäytävän ja tien välisille kaistaleille, niin että bussi kääntyessään jäi kiinni, ei mahdu. Heti tulee tiukaa, jos vaikka puolikin metriä kadusta on lumikasan peitossa. Portin edestä mun täytyy työntää lumi jalkakäytävän toiselle puolen, koska ei ole tilaa läjätä lunta.

Vierailija
5/6 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt, kun on lomalla, on ihanaa, kun on lunta. Mutta heti, kun työt alkaa, lumesta on vaan haittaa. Parkkipaikkaa ihan mahdoton löytää, tiet kamalassa kunnossa - osaksi tämä johtuu siitä, kun kaupunkien lumihuoltoa ei tehdä enää yhtä hyvin kuin ennen, öisin ja viikonloppuisin ei juurikaan enää aurata joidenkin työehtosopimuksien ja säästöjen takia.Maasturi on ainakin Turussa talvisaikaan pakollinen katujen huonon kunnon vuoksi. :(

Ärsyttää myös kaivaa autoa lumihangesta ja rapsuttaa ikkunoita joka välissä.

Ja kun se lumi ei kuitenkaan pysy vaan sitä tulee, sitten seuraavana päivänä se sulaa ja saa puskea loskan läpi eikä mitkään goretexkengät kestä kastumatta... Ja sitten kolmantena päivänä pakastaa, niin on kamalan liukas ja koko ajan kaatuilee. Ja tätä sitten toistuu viikosta toiseen. Niin kyllä siinä alkaa lunta vihaamaan.

Eri varmaan jossain syrjäseuduilla, missä lumen sadettua sitä on koko talven ja se sulaa sitten keväällä vaan pois, rospuuttokeliä on vaan se muutama viikko. Mutta täällä Lounais-Suomessa rospuuttoa on nykyisin yleensä joulukuusta huhtikuuhun. Se on yhtä helvettiä, olen alkanut vihata talvea ja haluaisin muuttaa Suomesta pois talvikaudeksi. :( Rasittavinta on, kun ulkona ei voi talvella kunnolla edes kävellä, kun on niin liukasta. Siksi meneekin mieluummin isoihin kaupungin laitamilla oleviin ostoskeskuksiin ostoksille, kun ei tarvi liukastella.

Kunpa ne lämmittäisivät Turussa muutkin keskustan kävelyväylät kuin vaan Yliopistonkadun pätkän, olisi lumettomat kadut...

Vierailija
6/6 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kunnat olivat velvollisia hoitamaan sen.

Takavuosina kuitenkin esimerkiksi TURKU muista en sen tarkemmin tiedä. Myi kaikki tiekarhut yms välineet pois, suurinosa alasta yksityistettiin ja kilpailutettiin. Amen siitä se ongelma alkoi.

Taloyhtiöillä oli omat talonmiehet, jotka pitkin yötäkin kolasivat lumet pihalta ja kadulta.Se kuului toimenkuvaan, töitä tehtiin kun piti.

Nyt huoltoyhtiöllä on sen sata taloa huollettavana ja kalustoa ja työvoimaa sen mitä on. Jos tulee lumipyry niin voi voi...työtä tehdään yleensä pääosin virka-aikana mutta ei mitenkään voi ehtiä sataan paikkaan kerralla.

Eli kyllä se on ihan järjestelykysymyskin.

Toki ilmastomuutos osaltaan on mukana.

Lunta oli ennen aina. Nykyään ehkä joskus tai ei ollenkaan. Eteläisessä Suomessa tosiaan tuo ikuinen rospuutto kuvaa talvea usein paremmin kuin lumi ja pakkanen.

Kyllä henk.koht. ainakin nautin enemmän kuitenkin nyt kun lunta ja pakkasta oikeatsi on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän